A Nemzeti Információs Központ nyilvánosságra került részjelentéseiből már kiderült, hogy direkt kapcsolat is van a balliberális pártok hivatalosan bevallott kampányköltései és a dollárbaloldal pénzeit elosztó három főszereplő – az MMM, az Oraculum 2020 Kft. és a DatAdat-cégcsoport – szerződéses megbízásai között.
Ez a kötődés a jelentés szerint nemcsak a szinte monopóliumként működő, nehezen megkerülhető transznacionális technológiai vállalatok (Google, Facebook) esetében bizonyított, hanem egy sor magyarországi vállalkozás kapcsán is. A titkosszolgálati elemző munka megállapította, hogy az AD által folyósított összegek végfelhasználói olyan cégek voltak, amelyek elsősorban politikai elemzéssel és/vagy marketingtevékenységgel foglalkoznak. Ilyen például a választási időszakban az ellenzék közterületi kampányának helyt adó Hungaroplakát Reklám Kft. – amely az Oraculumhoz hasonlóan ifjabb Páva Zoltán érdekeltsége –, vagy az ismert baloldali elemző, Pulai András tulajdonában álló Publicus Kft., illetve a DatAdat Kft., amely az ellenzék közösségimédia-kampányát is bonyolította.
A nemzetbiztonsági jelentés szerint „megerősítést nyert, hogy a külföldről érkező pénzügyi forrásokkal kapcsolatba került cégek megbízott félként szerepelnek egyes ellenzéki pártok kampánybeszámolóiban is. Az a hatályos magyar jogszabályok megsértését jelenti, ha ezek a cégek a pártok számára nyújtott szolgáltatásokat a külföldről érkezett forrásokból finanszírozták. A jogszabályok esetleges megsértésének vizsgálata, az utalások mögötti szerződéses kapcsolatok ellenőrzése és értékelése az ÁSZ, illetve a NAV hatáskörébe tartozik, ezért számukra a NIK átadja a rendelkezésre álló pénzforgalmi adatokat.”
Az ÁSZ lapunk kérdésére közölte, hogy a jelölő szervezeteknél ellenőrzi a 2022. évi országgyűlési választás kampányköltségeire fordított összegek felhasználását.
Ezzel összefüggésben jelezték, hogy a Nemzeti Információs Központ nyilvánosságra hozott jelentésében és bizonyos sajtóbeli nyilatkozatokban – így például Márki-Zay Péter volt baloldali miniszterelnök-jelölt közléseiben – szóba kerültek olyan információk, amelyek további vizsgálatot igényelnek.
– A jelentés alapján felmerülhet a kétség, hogy az együttműködő baloldali pártok kampányköltései az elszámolásban nem jelennek meg teljeskörűen. A folyamatban lévő ellenőrzés keretében az ÁSZ megkereséssel él az érintett magáncégek felé – derül ki a számvevőszék írásos válaszából.
A botrány eddig nyilvánosságra került részletei alapján nem nehéz kitalálni, mely vállalkozásoknál kopogtathat az ÁSZ. A Nemzeti Információs Központ eddig két részjelentés tárt a közvélemény elé, a nyilvánosságra hozalatról a parlament nemzetbiztonsági bizottsága határozott. A jelentések szerint az Action For Democracy nevű amerikai szervezet összesen több mint 1,8 milliárd forintot utalt a Márki-Zay Péter-féle Mindenki Magyarországa Mozgalom számlájára. Az MMM ebből tavaly 1,4 milliárd forintot utalt a DatAdat cégcsoportnak tanácsadásért, rendezvény- és kampányszervezésért, adatbázis-építésért. A DatAdat közvetlenül is kapott pénzt a tengerentúlról, összesen 148 millió forintot. Mindezeken felül az Ezalényeg.hu nevű propagandalapot kiadó Oraculum 2020. Kft.-hez egymilliárd forint került Amerikából és újabb kilencszázmillió egy Svájcban bejegyzett alapítványon keresztül.