„Amit a KRESZ előír, azt be kell tartani, vagyis mindig a látási és útviszonyoknak megfelelően válasszunk sebességet. Nem állítom, hogy ezzel elkerülhető egy ilyen baleset, de a károkat jelentősen csökkentheti. A porátfúvás ismétlődő jelenség Magyarországon, ráadásul nemcsak ott, ahol mezőgazdasági szántóterület keresztezi a főútvonalat vagy rögtön mellette található, hanem máshol is gyakran előfordul. Az egyik videón egyértelműen látszik, hogy a kamion sofőrje nem fékez, nem lassít, pedig a látási viszonyok gyakorlatilag a nullára csökkentek” – mondta a Világgazdaságnak Gátfalvi Csaba, a Magyar Autóklub műszaki igazgatója a szombati M1-es úti tömegkarambol kapcsán, amelyben öt kamion és 37 személyautó ütközött össze.

Közülük 19 kiégett, egy személy elhunyt, 39 ember megsérült. A szakember szerint az sem mindegy, mivel közlekedünk ilyen esetben, a megfelelő sebességválasztás ugyanis attól függ, hogy személygépkocsit, furgont vagy teherautót vezetünk. Minél nagyobb a jármű oldalfelülete, annál nagyobb a kitettsége, hogy elsodorja, átsodorja, megbillenti egy nagy erejű széllökés.
Miközben a gyalogosok védtelenek az autópályán, azt muszáj megemlíteni, hogy semmiképpen se forduljunk meg, ne menjünk szembe a forgalommal a kocsinkkal, mert ez tilos!
– emelte ki a műszaki igazgató, majd hozzátette, sokan még mindig rutinból vezetnek, és nem készülnek fel a legrosszabbra, a váratlan megállásokra.
Mikor lesz vizsgálati eredmény?
Rusznák András igazságügyi és gépjármű-közlekedés szakértő lapunknak azzal kezdte, hogy ember legyen a talpán, aki ebből valami olyat kihoz, amelyben nincs valószínűségi változó. Majd a vizsgálati metódusra vonatkozóan elmondta, a rendőrség által kirendelt igazságügyi szakértőnek már csak azért sincs könnyű dolga, mert a rengeteg videóanyagon – térfigyelő és fedélzeti kamerák, mobiltelefonos felvételek – kívül a balesetben részt vevő autók paramétereit is figyelembe kell vennie.
„Az elemzés során képkockáról képkocára haladnak, ami 42 járműnél sziszifuszi munka. Ha voltak is féknyomok, azok a tűzben és a mentésben megsemmisültek, és az sem állapítható meg egyértelműen, hogy mi történt pontosan, amikor a porfelhőben eltűntek a járművek”
– hangsúlyozta Rusznák, aki arra számít, hogy egyértelmű felelőst műszaki, szakértői eszközökkel nem fognak tudni megállapítani, a vizsgálat pedig akár hat hónapig, egy évig is elhúzódhat.