Több tucat „halloweentök” roskadozott idén is a zöldségesek polcain, a tökárusok kitelepültek a forgalmasabb utak szélére, pont, ahogyan nyáron a dinnyeárusok. A szupermarketek előtere is tökökkel volt tele, az üzletek pedig halálfejes maszkokkal, csontvázakkal, furábbnál furább jelmezekkel. A közösségi oldalakat ellepték a fényképek, melyeken maszkban vagy arcukat hófehérre festve, szemük alá fekete karikákat erősítve, szájukra vért imitálva pózoltak az emberek, amint éppen készülődnek a gyermekeikkel az esti utcajárásra, csokoládé- és cukorkagyűjtésre, vagy éppen házibuliba a barátokkal. A halloween egyre elterjedtebb hazánkban is, valahogyan úgy kúszott be Amerikából szokásaink közé, mint a karácsonyi pulykasütés és a Valentin-napi ajándékvásárlás.

A teológus közös pontként említette, hogy az évnek van üteme, ritmusa, amelyben a mi vidékünkön négy évszak váltja egymást. – Az északi féltekén november elsején kezdődik a tél, a hideg és sötét évszak. Minden vallás valamiképpen kiábrázolja az esztendőnek ezen dallamát. Mind a pogány kelta vallás, mind pedig a kereszténység e fordulóidőszakot a halottakra emlékezéssel ünnepli – magyarázta Nagypál Szabolcs, majd felhívta a figyelmet:
a kereszténység híres ama rugalmasságáról, ahogyan a különböző népek szokásait beemeli az ünnepei közé, mintegy megkereszteli őket – ezt hívjuk kultúrába ágyazásnak. A kelta ünnep neve, amelyre a mindenszentek és a halottak napja épül, élők és holtak összegyülekezésére utal.
Nagypál Szabolcs úgy fogalmazott, a keresztények egyrészt az üdvösségre jutott halottakra emlékeznek, akiknek külön már nem jutott hely a naptárban (mindenszentek, november 1.), másrészt minden elhunytra, hozzátartozóikra és barátaikra, akikről csak reméljük, hogy az üdvösségre jutnak (halottak napja, november 2.).
Mindenszentek előestéje
A halloween megértéséhez, magyarázatához a teológus kifejtette: – A mindenszentek ünnepének van egy előestéje (október 31.), amely a leginkább összefonódott a kelta ünneppel (a halloween név pontosan ezt jelenti angolul: „mindenszentek előestéje”). Egy ünnepnek egyrészt azért van előestéje, mert a zsidóságban – és ezért sokszor a kereszténységben is – nem éjféltől számítják az új napot, hanem az előző nap szentületétől (a naplementétől). Másrészt pedig az így két- vagy háromnapossá bővülő ünnep nagyobb méltóságot, jelentőséget kap.