A „Rákos-Dubaj” elnevezésű, a Rákosrendezőre tervezett kormányzati „gigaberuházásban tele akarják építeni a területet olyan felhőkarcolókkal és magas épületekkel”, amelyek hőszigetet képeznének, ez a hőhatás pedig a klímaválság időszakában rendkívül megnehezítené a környéken élők életkörülményeit – jelentette ki Kanász-Nagy Máté, az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese.
Az LMP politikusa nehezményezte, hogy Karácsony Gergely főpolgármester legutóbbi reakciójában nem volt elutasító a beruházással kapcsolatos tervekre, sőt – szavai szerint – „nagyon úgy néz ki, mintha valamilyen paktum születne Karácsony Gergely és Lázár János között, mintha a főváros elfogadná ezeket a gigaberuházásokat és ezeket a hatalmas beépítéseket”.
Emlékeztetett, éppen a főpolgármester hirdette meg a fővárosban a klímavészhelyzetet, így Karácsony Gergelynek tudnia kellene, hogy emiatt nem lehetne ilyen beruházásokat indítani.
Kanász-Nagy Máté arra is kitért, hogy a Lázár János építési és közlekedési miniszter által bejelentett, március 1-jén elinduló új közösségi közlekedési tarifarendszer pontos szabályairól sem a főváros, sem pedig a kormány nem közölt eddig részleteket. Úgy vélekedett, a két félnek meg kellene egyeznie és végre tájékoztatni kellene a nyilvánosságot a bevezetendő új bérletekről és azok használati szabályairól.
Jelezte, hogy az LMP petíciót indított a Budapest- és a BKK-bérletek „megmentéséről”, annak érdekében, hogy ezeket március 1. után is lehessen egységesen használni. Az aláírásgyűjtés a párt honlapján zajlik, az íveket már több ezren írták alá – mondta.
Az LMP frakcióvezető-helyettese megjegyezte, ebben az ügyben olyan megoldásra kellene jutnia a kormánynak és a főváros vezetésének, ami megtartja és kiszélesíti a jelenlegi tarifaközösséget, emellett olyan beruházások is szükségesek, amelyek biztosítják a közösségi közlekedés fejlesztését.
Andrássy út meghosszabbítva
Tavaly év végén beszámoltunk arról, hogy a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője a század legnagyobb beruházását hajthatja végre Budapest szívében. A projekt részleteiről az építési és közlekedési miniszter beszélt.
A kormány áttekintette Budapest jelenlegi helyzetét és arra jutott, hogy a főváros és az ország további erősödése és gazdagodása érdekében újabb, nagy városfejlesztésre van szükség
– jelentette be Lázár János december elején. A tárcavezető elmondta: arra kapott mandátumot Orbán Viktor miniszterelnöktől, hogy tárja fel azt a területet, amelyet az állam tud fejleszteni ennek érdekében.
A miniszter úgy fogalmazott, hogy ezt a célt úgy határozta meg a kabinet, hogy
érdemes létrehozni egy új millenniumi városközpontot. Mindez a fővárosban Rákosrendező pályaudvar területén valósulna meg, ami lényegében azt jelentené, hogy meghosszabbítanák az Andrássy utat.
Lázár János részleteket is elárult, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a beruházásról folyó tárgyalások még nincsenek olyan fázisban, hogy végleges állapotokról lehetne beszélni.
A rákosrendezői terület eredetileg teherpályaudvar volt, amelyet mára viszont már csak részben használ a MÁV. Egy 1,3 millió négyzetméteres, tehát 130 hektáros területről van szó Budapest szívében, a XIII. és a XIV. kerület határán. Jelenleg nagyrészt hajléktalanok tanyáznak rajta és illegális hulladéklerakóként használják, ami miatt nemcsak a terület, hanem a talaj is szennyezett. Éppen ezért Lázár János, aki a politikai gazdája a projektnek a kormányon belül, a terület feltárását javasolta a kabinetnek. A magyar állam a többségi tulajdonos, de kisebb részben magántulajdonosok is vannak az érintett részen.
Első lépésként a rehabilitáció indul meg, ha ez megvan, akkor következhet az Andrássy út meghosszabbítása. A tárcavezető jelezte, hogy a vasútnak még részben szüksége van a területre, és az államnak az is célja, hogy maradjon közösségi célú funkció is. Ennek kapcsán felidézte, hogy
ezúttal ugyanúgy állhat össze a magántőke és a politika, mint ahogy a XIX. század végén, amikor szintén ennek köszönhetően vált világvárossá Budapest. Most ezzel a partnerséggel egy új budapesti városközpont jöhet létre. Mindenesetre a kormány megfontolta, és több miniszter bevonásával a terület feltárása megindulhat.
Lázár János sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta, hogy a szóban forgó magánbefektető azonos azzal, amelyik Dubajban a világ legmagasabb épületét, a 828 méteres Kalifa-tornyot megépítette. Mindössze annyit említett meg, hogy a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztőjéről van szó, amely a XXI. század Magyarországának legnagyobb ingatlanfejlesztésére készül.