A klímaváltozástól félti a teljesen elvadult Rákosrendezőt az LMP

Az LMP szerint Rákosrendező és környéke Budapest egyik „zöld aranytartaléka”, a területen minél több közparkot és zöldfelületeket kellene létrehozni, nem pedig épületeket építeni.

Forrás: MTI2024. 01. 13. 17:47
Budapest, 2024. január 3. A Fergalmo Vastelep a Rákosrendezõ pályaudvar mellett 2024. január 3-án. MTI/Szigetváry Zsolt Fotó: Szigetváry Zsolt
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A „Rákos-Dubaj” elnevezésű, a Rákosrendezőre tervezett kormányzati „gigaberuházásban tele akarják építeni a területet olyan felhőkarcolókkal és magas épületekkel”, amelyek hőszigetet képeznének, ez a hőhatás pedig a klímaválság időszakában rendkívül megnehezítené a környéken élők életkörülményeit – jelentette ki Kanász-Nagy Máté, az ellenzéki párt frakcióvezető-helyettese.

A Rákosrendező pályaudvar déli oldala, valamint a deltavágány és a régi vízház 2024. január 9-én (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Az LMP politikusa nehezményezte, hogy Karácsony Gergely főpolgármester legutóbbi reakciójában nem volt elutasító a beruházással kapcsolatos tervekre, sőt – szavai szerint – „nagyon úgy néz ki, mintha valamilyen paktum születne Karácsony Gergely és Lázár János között, mintha a főváros elfogadná ezeket a gigaberuházásokat és ezeket a hatalmas beépítéseket”.

Emlékeztetett, éppen a főpolgármester hirdette meg a fővárosban a klímavészhelyzetet, így Karácsony Gergelynek tudnia kellene, hogy emiatt nem lehetne ilyen beruházásokat indítani.

Kanász-Nagy Máté arra is kitért, hogy a Lázár János építési és közlekedési miniszter által bejelentett, március 1-jén elinduló új közösségi közlekedési tarifarendszer pontos szabályairól sem a főváros, sem pedig a kormány nem közölt eddig részleteket. Úgy vélekedett, a két félnek meg kellene egyeznie és végre tájékoztatni kellene a nyilvánosságot a bevezetendő új bérletekről és azok használati szabályairól.

Jelezte, hogy az LMP petíciót indított a Budapest- és a BKK-bérletek „megmentéséről”, annak érdekében, hogy ezeket március 1. után is lehessen egységesen használni. Az aláírásgyűjtés a párt honlapján zajlik, az íveket már több ezren írták alá – mondta.

Az LMP frakcióvezető-helyettese megjegyezte, ebben az ügyben olyan megoldásra kellene jutnia a kormánynak és a főváros vezetésének, ami megtartja és kiszélesíti a jelenlegi tarifaközösséget, emellett olyan beruházások is szükségesek, amelyek biztosítják a közösségi közlekedés fejlesztését.

 

Andrássy út meghosszabbítva

Tavaly év végén beszámoltunk arról, hogy a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztője a század legnagyobb beruházását hajthatja végre Budapest szívében. A projekt részleteiről az építési és közlekedési miniszter beszélt.

A kormány áttekintette Budapest jelenlegi helyzetét és arra jutott, hogy a főváros és az ország további erősödése és gazdagodása érdekében újabb, nagy városfejlesztésre van szükség

– jelentette be Lázár János december elején. A tárcavezető elmondta: arra kapott mandátumot Orbán Viktor miniszterelnöktől, hogy tárja fel azt a területet, amelyet az állam tud fejleszteni ennek érdekében.

A miniszter úgy fogalmazott, hogy ezt a célt úgy határozta meg a kabinet, hogy

érdemes létrehozni egy új millenniumi városközpontot. Mindez a fővárosban Rákosrendező pályaudvar területén valósulna meg, ami lényegében azt jelentené, hogy meghosszabbítanák az Andrássy utat.

Lázár János részleteket is elárult, ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a beruházásról folyó tárgyalások még nincsenek olyan fázisban, hogy végleges állapotokról lehetne beszélni.

A rákosrendezői terület eredetileg teherpályaudvar volt, amelyet mára viszont már csak részben használ a MÁV. Egy 1,3 millió négyzetméteres, tehát 130 hektáros területről van szó Budapest szívében, a XIII. és a XIV. kerület határán. Jelenleg nagyrészt hajléktalanok tanyáznak rajta és illegális hulladéklerakóként használják, ami miatt nemcsak a terület, hanem a talaj is szennyezett. Éppen ezért Lázár János, aki a politikai gazdája a projektnek a kormányon belül, a terület feltárását javasolta a kabinetnek. A magyar állam a többségi tulajdonos, de kisebb részben magántulajdonosok is vannak az érintett részen.

Első lépésként a rehabilitáció indul meg, ha ez megvan, akkor következhet az Andrássy út meghosszabbítása. A tárcavezető jelezte, hogy a vasútnak még részben szüksége van a területre, és az államnak az is célja, hogy maradjon közösségi célú funkció is. Ennek kapcsán felidézte, hogy

ezúttal ugyanúgy állhat össze a magántőke és a politika, mint ahogy a XIX. század végén, amikor szintén ennek köszönhetően vált világvárossá Budapest. Most ezzel a partnerséggel egy új budapesti városközpont jöhet létre. Mindenesetre a kormány megfontolta, és több miniszter bevonásával a terület feltárása megindulhat.

Lázár János sem megerősíteni, sem cáfolni nem kívánta, hogy a szóban forgó magánbefektető azonos azzal, amelyik Dubajban a világ legmagasabb épületét, a 828 méteres Kalifa-tornyot megépítette. Mindössze annyit említett meg, hogy a világ egyik legnagyobb ingatlanfejlesztőjéről van szó, amely a XXI. század Magyarországának legnagyobb ingatlanfejlesztésére készül.

 

Karácsony már nem támadja olyan vehemenciával a Rákosrendezőre tervezett beruházást

Korábbi cikkünkben beszámoltunk arról is, hogy Karácsony Gergely már nem támadja úgy a Rákosrendezőre tervezett beruházást, mint néhány héttel ezelőtt. – Rákosrendező fejlesztése volumenében és jellegében egész Budapestet érinti. A közvetlenül érintett kerületek fontosnak érzik, hogy elmondhassák a véleményüket – fogalmazott a főpolgármester sajtótájékoztatóján. Mint mondta, Lázár János építési és közlekedési miniszter korábban jelezte, hogy a budapestiek nélkül semmi nem fog történni a területen. Karácsony jelezte, hogy ezt az ígéretet komolyan veszik, és olyan tárgyalásokat szeretnének, ahol az érintetteknek lehetőségük lesz, hogy elmondhassák a véleményüket.

A főpolgármester leszögezte, hogy a beruházás évtizedes mértékekben is jelentős, továbbá támogatják azokat a közérdekű beruházásokat, amelyekre a törvényjavaslat szerint a kormány vállalást tesz.

Ugyanakkor a főpolgármester kevesellte azt a 300 milliárd forintot, amit a kormány a közérdekű beruházásokhoz rendelt.

Korábban egy másik sajtótájékoztatón Karácsony Gergely még arról beszélt, hogy nem támogatja a fejlesztést, és a magasházak építését ezen a területen. Azonban nem sokkal később kiderült, hogy

a főpolgármester néhány évvel ezelőtt, zuglói polgármesterként, úgymond oslói mintára, még támogatta magasházak építését Rákosrendezőn.

Borítókép: A Fergalmo Vastelep a Rákosrendező pályaudvar mellett 2024. január 3-án (Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.