Sportfoglalkozások, felzárkóztatás, érettségi és középiskolai felvételi felkészítők – az iskolai tanórák után még bőven jut feladat azoknak a diákoknak, akik különórákra is járnak.
Az Eduline cikke szerint a magyar szülők sokat költenek különórákra, hogy jó iskolába és jó osztályba kerüljenek a gyerekeik: egy 45 perces korrepetálás magántanárral ugyanis akár 12 ezer forintba is kerülhet. A portálnak nyilatkozó szülő szerint egyre nagyobb a verseny a jó iskolákért és a jó osztályokért, az emelkedő középiskolai ponthatároknak pedig már leginkább csak különórai segítséggel lehet megfelelni, de a felsőoktatásba is nehéz bekerülni a pluszórák nélkül.
De mennyibe kerül egy különóra? A portál szerint matematikatanárt már 3500 forintos óradíjjal is lehet találni, de átlagosan inkább hatezer forintot kell fizetni 45 percért, egyetemi szinten viszont van, aki 10500 forintot is elkér. Magyar nyelv és irodalomból is a hat-hét ezer forintos órabér a leggyakoribb, de a szemfülesek találnak olyan tanárokat is, akik olcsóbban, négyezer forintos díjazással dolgoznak. Azok, akik a történelemérettségihez keresnek felkészítőt, akár kétezer forintért is találnak már magántanárt.
Jelenleg is folyik a harc az iskolákért
Március 4. és 20. között zajlanak a középiskolai felvételik, amelyek egyre magasabbra teszik a lécet. A Budapest Intézet elemzése szerint sincsenek könnyű helyzetben a diákok, az elvárások egyre magasabban vannak:
a középiskolai ponthatárok, illetve a felvételi követelmények is magasabbak lettek, egyre több intézményben van kétkörös megmérettetés és kérnek az írásbeli vizsga után szóbeli felvételit is.
A felmérés arra is rámutatott, hogy öt éve, a 2018–2019-es tanévben a felsőfokú diplomával rendelkező édesanyák gyerekeinek 45 százaléka jó, 34 százaléka átlagos, 21 százaléka rossznak minősített osztályba járt. Vagyis minél magasabb az édesanya iskolai végzettsége, annál valószínűbb, hogy a gyermek jó iskolákba, osztályokba kerül majd.
A szülők képzettsége és a gyermekek előmenetele közti összefüggésre világított rá a Meixner Alapítvány felmérésre, amely szerint a gyerekek olvasási képességeit a szülő szociokulturális háttere jelentősen befolyásolta, tehát azok a gyerekek, akiknek édesanyja magasabb iskolai végzettséggel rendelkeztek, jobban teljesítettek a felmérésen.