Tenyérnyi, rozsdabarna színű, bolyhos, gombszemű kiskutya eladó kétszázötvenezer forintért egy népszerű online piactéren. A hirdetésben azt írják, a cavapoo fajtájú kiskutyát azonnal elvihetjük, a házhoz szállítás is megoldható. Egy másik hirdetésben pedig mindössze 150 ezer forintért hirdetik ugyanezt a típust. A gond csak az, hogy ennek a hibrid fajtának a piaci ára nagyjából hatszázezer és egymillió forint körül mozog, vagyis egészen biztos, hogy egy szaporítóval van dolgunk, aki az etikus tenyésztés szabályaira fittyet hányva mindössze arra figyel, minél előbb pénzt szerezzen és túladjon az állatokon.
Harc, a kezdetek óta
Az ilyen és ehhez hasonló hirdetéseket még csak keresnünk sem nagyon kell, ugyanis amellett, hogy az online piacterek tele vannak, már a közösségi média közkedvelt „celebjeinek” tartalmai között is találunk olyanokat, ahol élő állatot reklámoznak és különféle kenneleket népszerűsítenek. És bár elsőre úgy tűnhet, egy hitelesített eladót reklámoznak, hiszen a kutyák rendezett körülmények között nevelkednek, valójában egy kontroll nélküli szaporítás zajlik a háttérben. De mi a különbség egy tenyésztő és egy szaporító között és hogyan ismerhetjük fel őket?
– A kutyatenyésztők és a szaporítók közötti harc mindig is jelen volt, amióta a kutya és az ember közötti kapcsolat kialakult. A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a mai napig nincs pontosan meghatározva, hogy ki számít tenyésztőnek – kezdi Korózs Gábor, a Magyar Ebtenyésztők Országos Egyesületeinek Szövetségének elnöke, aki szerint az ebtenyésztők összefogására ma minden eddiginél nagyobb szükség van, a piacon ugyanis soha ennyi kétes hátterű kiskutya nem volt, mint manapság.

Az elnök megjegyzi, hazánknak pedig van mire büszkének lennie, az ebtenyésztés terén ugyanis kinológiai hatalomnak számítunk, a szövetség 120 éves múltja során számtalan kiemelkedő eredményt értünk el,
ám a szaporítók egyre nagyobb térhódítása árnyékot vet azokra, akik az etikus állattenyésztést figyelembe véve, időt, pénzt és energiát nem spórolva végzik ezt a tevékenységet, élik ezt életformát.
Profit, mindenek felett
– A szaporítókat maga a piac „tartja életben”, vagyis amíg az emberek nem úgy vásárolnak kutyát, mint mondjuk egy televíziót vagy egy mosógépet, hogy gondosan utánajárnak, kitől veszik és az adott márkának milyen tulajdonságai vannak, hanem csak azt nézik, hogy ötvenezer forintba vagy félmillióba kerül, addig a szaporítók jelen lesznek. Az is problémát jelent, hogy a többség csak beírja a Google-be az adott fajtát, és azonnal özönlenek a szaporítók ajánlatai a különböző online piacterekről – hívta fel a figyelmet.