Éles kritikával illette a Magyar Autóklub a fővárosi önkormányzat parkolási rendszerének reformját, álláspontjuk szerint a szabályok megváltoztatásánál figyelembe kellene venni az autósok érdekeit is.
Az autóklub felidézte, a parkolási anomáliákkal kapcsolatban 2024. március 8-i nyilatkozatunkban már kifejezték súlyos aggályaikat és számos javaslatot is tettek, majd októberben a fővárosi képviselőket is megkeresték kezdeményezéseikkel. Továbbá jelezték, hogy összeállításuk – a helyzetelemzésen túl – rövid és hosszú távú, ma is érvényes, konkrét javaslatokat tartalmaz, amelyek nagyban hozzájárulhatnak a problémák hatékony megoldásához.
„Sajnos Karácsony Gergely és Vitézy Dávid épphogy napvilágra került előterjesztései már a közgyűlés szerdai döntésére várnak, és szakmai, illetve társadalmi vita nélkül, egyetlen ülésnapon, 107 megtárgyalandó napirend között megbújva várnak döntéshozatalra. A képviselőknek is csupán néhány nap felkészülést biztosított az önkormányzat, hogy kialakítsák álláspontjukat” – hívták fel a figyelmet.
Ami a döntési folyamatot illeti, változatlanul igényeljük az egységes közterületi várakozási stratégia kidolgozását és társadalmi vitára bocsátását
– húzták alá.
A Magyar Autóklub ugyanakkor arról is beszélt, az előterjesztésekből megismert javaslatok egy részét támogathatónak tartják, de az előkészítetlen döntéshozatallal szemben és a részletek vonatkozásában jelentős kifogásaik vannak. „Támogatjuk a rendkívül nagy üzemeltetési költségű jegyautomaták leszerelését, s helyette az online fizetési rendszer bevezetését javasoljuk. Támogatjuk az úgynevezett „kényelmi díj” eltörlését is, mivel igazságtalannak érezzük, sokakat zavar, és nem utolsósorban az új rendszerben okafogyottá válik” – sorolták, kiemelve, hogy:
az „A és B” övezetekben a hétvégi díjfizetési kötelezettséget ugyanakkor nem látják megalapozottnak, olyan tapasztalatokon alapuló számokat, kimutatásokat várnak, amelyek alátámasztják a döntést.
A Magyar Autóklub arra is kitért, hogy 2022 és 2023 őszén jelentősen megemelték a parkolási díjak mértékét, valamint jelentősen növelték a fizetős övezetek területét, és a fizetési kötelezettség napi időszakát is, mintegy 30 százalékos többletköltséget okozva a használóknál, ezért a díjszint egységes, további 35 százalékos emelését nem tartják elfogadhatónak, még a BKK-bérleteseknek biztosított – általuk is támogatott – kedvezmény mellett sem.
Elmaradt a korábbi döntések hatásának elemzése, pedig foglalkozni kellene azzal, hogy a kiterjesztett díjövezetek keresleti szintet meghaladó tarifái miatt az egykori P+R szerepű parkolóhelyek nagy tömege lett kihasználatlan. A pazarló helyzet különösen a belváros térségi, illetve nagyobb gyaloglással elérhető rakparti és egyetemvárosi helyszíneken jellemző. Egyesületünk nagyon fontosnak tartja a díjszintek finomhangolását a kereslet-kínálati szintekhez igazodva
– mutattak rá.
A Magyar Autóklub honlapján olvasható részletes szakmai álláspont javaslatokat is tartalmaz az átalánydíjas és rövid idejű parkolásra, a valós idejű parkolás figyelésére és a sportlétesítmények parkolóinak P+R hasznosítására.