Több mint 240 iskolában volt bombariadó csütörtökön országszerte. A rendőrség információi szerint valószínűleg egy helyről származó, hasonló tartalmú elektronikus levél érkezett több oktatási intézménybe. Több polgármester is megerősítette, hogy bombariadó van az általános és középiskolákban. A rendőrség közzétette azt a levelet is, melyet az érintett iskolák megkaptak. Ebben „Allah akaratára” hivatkozva helyeztek el bombákat az intézményekben. „Ez nem jelent fenyegetést. Ez egy ígéret” – írják. Az ilyen helyzetek megviselhetik a gyermekeket, ezért a Hajdú-Bihar vármegyei hírportál, a Haon egy mentálhigiénés szakemberhez fordult, hogy megtudakolják tőle, mit tehet a szülő ilyenkor.
Bombariadó: hogyan segíthetünk a gyermekünkön krízishelyzetben?
Az iskolai bombariadó kapcsán kíváncsiak voltak, hogy egy gyermek hogyan dolgoz fel egy ilyen helyzetet, szüksége van-e lelki támaszra, esetleg gyermekpszichológusra, hogy feldolgozza az őt ért traumát. Bernschütz Mária generációkutató, mentálhigiénés szakember úgy fogalmazott, Ailsa Lord pszichológus szerint vannak nyugodt gyermekek, és vannak olyan gyermekek, akik megakadnak olyan részleteken, amelyeket egyesek észre sem vesznek, és ezek a gyermekek szorongóbb személyiségűek lehetnek. A második kategóriába tartozó gyermekek nagyobb valószínűséggel tapasztalnak erősebb vagy hosszabb ideig tartó negatív hatásokat az olyan élményekből, mint például a bombariadó.
A gyermekek úgy mérik fel, hogyan reagáljanak egy eseményre, hogy megnézik, hogyan reagálnak a körülöttük lévő felnőttek, a szüleik, az oktatók, hogy nekik milyen a megküzdési stratégiájuk. Ha a gyermekek azt látják, hogy a felnőttek pánikolnak, akkor érthető módon azt feltételezik, hogy a helyzet miatt nekik is aggódniuk kell. Ez nem azt jelenti, hogy a szülők nem lehetnek szorongóak, csak azt, hogy hasznos, ha arra összpontosítanak, hogyan kezelik saját szorongásukat
– emelte ki a mentálhigiénés szakember. Hozzátette, a gyermekeket meg kell védeni a felnőttek számára készített médiabeszámolóktól, mert a felnőttek sokkal több nyugtalanító tartalmat képesek elviselni, mint a gyerekek. Kezdve azzal, hogy megkérdezi gyermekétől, mit tud már, majd pótolja a hiányosságokat.
Bernschütz Mária rámutatott: amikor a gyermekek nem tudnak választ adni arra, hogy mi történik, maguk találnak ki válaszokat. Az, hogy a gyerekek képesek megbeszélni a negatív érzéseiket szüleikkel, aki meghallgatja és megérti őket, segít az egészséges érzelemszabályozási készségek kialakításában.
A napi rutin a lehető legnormálisabb és kiszámíthatóbb marad, az segít nekik abban, hogy a világ még mindig ugyanaz a biztonságos hely. Emlékeztethetik a szülők a gyermekeket arra, hogy ő dolguk nem az aggódás, hanem a játék és az iskolai feladatok elvégzése.
Csütörtökön közölte a lapunk a hírt, hogy több száz budapesti és vidéki iskolában is bombariadó volt.