Szovjet Li–2-es repülőgépet vitt haza a bócsai vendéglős

Aki Bócsa környékén járt már, bizonyára látta már a szovjet gyártású Li–2-es repülőgépet is, aminek a történetét érdemes megismerni.

2025. 04. 01. 9:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A legendás szovjet gyártású Li–2-es repülőgépekből ma már csak egy repül, az is Budaörsön, egy, a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Aeroparkjában látható, egy pedig Bács-Kiskun vármegye közepén, Bócsán – írja a Baon.

Az utóbbit HA-LIP 504-es oldalszámmal lajstromozták annak idején, és ma már a Kukla család tulajdona. De hogy kerül egy szovjet gépmadár egy csárdatulajdonoshoz?

 

Négy motoros rendőr kísérte a gépmadarat

– A történet 31 éve úgy kezdődött, hogy egy helikopterpilóta-ismerős, Bálint Imre szólt édesapámnak, hogy akar-e vásárolni egy repülőt? Merthogy ő tud egy értékesítésre szánt darabot Szolnokon. Apám azt mondta, hogy persze, de csak akkor szembesült vele, hogy mit is vásárolt, amikor a szandaszőlősi reptérre érkeztek egy traktorral meg egy teherautóval. Azért kellett két jármű, mert a gép törzsét a traktor húzta, míg a leszerelt szárnyakat egy kamion szállította – idézte fel Kukla János.

A Kukla családnak nagy tervei voltak az Li–2-es repülőgéppel (Forrás: Baon)

A menetet négy rendőr kísérte 1994. május 20-án éjszaka, a biztonság kedvéért pedig szinte csak lépésben haladtak a repülővel.

Az Li–2-es gépek az ötvenes években mint csapatszállítók érkeztek Magyarországra: összesen 33 gépmadár repült be a Szovjetunióból. Ebből néhányat a Malév vásárolt meg. A bócsai gép is eredetileg katonai repülőgépnek készült, majd polgári hasznosításba került, és a Malév flottájának tagja volt. Majd a hatvanas években leselejtezték, ezt követően érkezett Szolnokra, ahol a reptérre került. A belső részeket kiszerelték, és egy büfét helyeztek el benne.

Kukla János édesapjának az volt a terve, hogy a repülőgép alatt gördüljenek be a benzinkúthoz meg az étteremhez érkező járművek, a repülőben pedig egy kávézót kívánt kialakítani.

Az élet viszont másképp alakult, a projekt kiötlője elhunyt, így a terv meghiúsult, és most egy nagy kert közepén, néhány tíz méterre az országúttól áll a gép. Azonban így is megjegyzi szinte minden arra járó, hogy az étterem mellett áll a repülő, amely lassan hetvenöt éves.

A Kukla család hagyatékéról itt olvashatja el a teljes történetet, a galériát pedig ide kattintva nézheti meg.

Borítókép: A legendás Li–2-es szovjet repülő belső látképe, amelyből idehaza mindössze három példány maradt fenn (Fotó: Baon)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.