A GKI szokásos, vállalkozásoknak kiküldött kérdőíve döntően a behajtási díjjal és a dízelüzemű gépjárművekkel kapcsolatos kérdéseket tartalmaz – értesült a Magyar Nemzet.
Lapunk forrása szerint ilyen jellegű kérdéseket korábban nem kapott a kutatóintézettől. A felmérés készítői többek között arra is kíváncsiak, hogy mi a vállalkozó véleménye a dízelüzemű járművekre bevezetendő dugódíjról, hány darab benzines, illetve dízelüzemű járművet használ, milyen üzemű gépjárművet és mennyit terveznek venni a jövőben.
Megkerestük az ügyben a GKI-t és a főpolgármesteri hivatalt is, hogy valóban rendelt-e a főváros a gazdaságkutató cégtől felmérést a behajtási díj és a dízelüzemű járművek tárgyában, és mennyibe kerül a kutatás, de lapzártánkig egyik helyről sem kaptunk választ. A főpolgármesteri hivatal némasága azért is furcsa, mert eddig minden esetben válaszoltak a kérdéseinkre vagy jelezték, hogy hova forduljunk az adott ügyben, ha nem ők az illetékesek.

Fotó: Kurucz Árpád
Budapesten az új, ellenzéki többségű Fővárosi Közgyűlés a november 5-i alakuló ülésén Karácsony Gergely (Párbeszéd) főpolgármester javaslatára klímavészhelyzetet hirdetett, de konkrét intézkedések azóta nem történtek, helyzetfelmérést pedig csak 2020-ra ígértek.
Múlt héten azonban Kerpel-Fronius Gábor (Momentum Mozgalom) főpolgármester-helyettes a Napi.hu Smart City Fórumán bejelentette, hogy a főváros klíma- és szmoghelyzetének enyhítése érdekében gőzerővel folyik a tervezése annak, hogy „kiszabadítsák az autók bilincséből a Duna-partot”. A főpolgármester arra utalt, hogy az új városvezetés tervei szerint először hétvégenként, majd teljesen megszüntetnék a gépjárműforgalmat a budai és pesti alsó rakpartokon, ami a főváros észak–déli irányú főközlekedési útvonala.
Ami a dugódíj néven elhíresült behajtási díjat illeti, azt csak az Országgyűlés többségének jóváhagyásával vezetheti be a főváros, amit a kormány nem támogat. Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a legutóbbi Kormányinfón is emlékeztetett, hogy Demszky Gábor korábbi főpolgármester 2009-ben a 4-es metró uniós finanszírozása érdekében vállalt önként kötelezettséget a behajtási díj belátható időn belüli bevezetésére.