Már jövőre elkezdhetik kitiltani a dízelautókat

Az útdíj bevezetése mellett a dízelautók kitiltását követeli a Levegő Munkacsoport Karácsony Gergelytől. A főpolgármester még idén megnevezi a dízelautók sorsát eldöntő céldátumot, és a Fővárosi Közgyűlés elé viszi azt. Az egyik lehetséges forgatókönyv szerint 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnének Budapesten, majd két évvel később már a 11 évnél idősebbek sem. Az ügy érdekessége, hogy a fővárosban forgalomban lévő BKV-buszok többsége is dízel: amennyiben Karácsony tartani akarja magát a kampányban tett ígéretéhez, akkor már tegnap késő lett volna elkezdeni a környezetszennyező buszok lecserélését elektromos járművekre.

2021. 07. 27. 6:18
null
20200120 Budapest BKV új Mercedes-Benz Conecto Next Generation buszainak átadása. Karácsony Gergely főpolgármester Bolla Tibor, BKV Zrt. vezérigazgató Magyar Nemzet fotó:Mirkó István

Az útdíj bevezetése mellett a dízelautók kitiltását követeli a Levegő Munkacsoport Karácsony Gergelytől. A főpolgármester még idén megnevezi a dízelautók sorsát eldöntő céldátumot, és a Fővárosi Közgyűlés elé viszi azt. Az egyik lehetséges forgatókönyv szerint 2024-től a 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnének Budapesten, majd két évvel később már a 11 évnél idősebbek sem. Az ügy érdekessége, hogy a fővárosban forgalomban lévő BKV-buszok többsége is dízel: amennyiben Karácsony tartani akarja magát a kampányban tett ígéretéhez, akkor már tegnap késő lett volna elkezdeni a környezetszennyező buszok lecserélését elektromos járművekre.

Sokan tartanak attól, hogy vállalkozások juthatnak csődbe vagy komoly pénzügyi adósságba verhetik magukat, ha rövid időn belül kitiltja a főváros a 15 évesnél idősebb dízelautókat. Az aggodalom azért is reális, mert a Levegő Munkacsoport (LMCS) erőteljes lobbit folytat Karácsony Gergelynél, hogy ez három éven belül történjen meg. A követelésre ráerősített a Green­peace is, amely átnyújtott a főpolgármesternek egy 45 ezer ember által aláírt petíciót, amely a dízel­autók kitiltását követeli.

Az LMCS a főpolgármesternek írt levelében pedig azt szorgalmazta, hogy már jövőre kezdjék el a kitiltást. A civil szervezet azt viszont nem mérlegeli, hogy a fővárosban közlekedő BKV-buszok többsége dízelhajtású, ezért fokozottan szennyezik a levegőt, és hogy az áruszállító kisteherautók legtöbbjét is dízelmotor hajtja. Az LMCS közleményében azt is fölidézik, hogy a főpolgármester még ebben az évben konkrét céldátumot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé a dízelautók forgalmának a tilalmáról Budapesten. Szerintük ez felelne meg a nemzetközi tendenciáknak, hiszen már csaknem háromszáz európai városban hoztak létre úgynevezett alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Karácsony korábban erről egy lapinterjúban úgy fogalmazott: a 2030-as céldátum egyre gyakoribb Európában. – Az én választási programomban szerepelt egyébként az alacsony kibocsátású zónák kijelölése, amelyet továbbra is tartok, vannak olyan városrészek, ahol nem tudunk egyszerűen mást tenni, és ezekhez is kell egy céldátum. A közgyűlés elé fog kerülni a dátum meghatározása még ebben az évben – jelentette ki a főpolgármester.

Karácsony Gergely főpolgármester azt nem mérlegeli, hogy környezetszennyezőek a BKV-buszok

A Levegő Munkacsoport egyébként konkrétan azt javasolja, hogy 2022 júliusától kezdve több éven át fokozatosan vezessék be a korlátozást – először a védett övezetekben, majd a Nagykörút és a budai körút által határolt területen, végül pedig úgy, hogy a főváros területén 2024-ben csak Euro 4-esnél, 2026-ban pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehessen közlekedni. A helyi lakosok 2022 júliusáig regisztrált autói ugyanakkor átmenetileg mentesülnének a korlátozás alól. A civil szervezet javaslata tulajdonképpen azt jelenti, hogy 2024-től 15 évesnél idősebb dízelautók nem közlekedhetnek Budapesten, majd két évvel később már a 11 évnél idősebbek sem.

A Levegő Munkacsoport újabb posztjában arról írt, hogy az üzemanyagárak az elmúlt időszak áremelkedése ellenére is még túl alacsonyak. Ez szembe megy azzal a baloldali narratívával is, amely az utóbbi időben a megfizethetetlen üzemanyagárakról szólt, ezzel is támadva a kormányt. A zöldszervezet szerint a jövedelmek emelkedését alapul véve mai áron a csúcsot 520-560 forintos benzinár jelentené literenként, ahogy erről a Magyar Ásványolaj-szövetség főtitkára is nyilatkozott.

„Vagyis olcsó az üzemanyag!” – jutottak a megállapításra a civil szervezet tagjai.

Lapunk szerette volna megtudni a fővárostól, hogy a dízelautó-tulajdonosok számíthatnak-e fővárosi kompenzációra, amennyiben kitiltják gépjárművüket, és készült-e hatástanulmány arról, hogy mennyi autót érintene az intézkedés. A főváros lapzártánkig nem adott választ a kérdéseinkre.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.