– A koronázást a ma embere szépséges, látványos körülmények között végrehajtott, rendkívüli eseménynek képzeli el. Hogyan történt ez István idején?
– Abból az időből kevés forrás maradt fenn, inkább a generációk emlékezete őrizte meg az eseményeket. Azt például tudjuk, hogy 1000 karácsonyán a koronázás egyházi szertartás keretei között zajlott, de világi jelentősége is volt. Akkoriban a koronázásnak az egyik legfontosabb eleme a szent olajjal való felkenés volt, ez ugyanúgy történt a király, mint a püspök esetében. Ily módon pappá is vált a király, s ezért lehetett abban az időszakban egyházszervező jogköre is Istvánnak, s ezért nevezhetett ki az egyház élére érsekeket és püspököket. Ez volt a kezdete az ezeréves alkotmányfejlődésnek, amire büszkék lehetünk, hiszen Európában kevés nemzet mondhatja el magáról, hogy ezeréves alkotmánnyal rendelkezik.
– Említette, hogy a király egyházszervező jogkört kapott. Mi volt István, korábbi nevén Vajk eredeti pozíciója a jog szerint?
– István Géza fejedelem fiaként a fejedelmi trón örököse volt. Géza mindenképpen Istvánnak szánta az utódlást, ám tudvalévő volt: ahhoz, hogy Magyarország modern keresztény állam legyen, koronát kell kérni a pápától és meg kell koronázni Istvánt. A koronázással nemcsak de facto, a tény alapján, hanem de jure, a jog szerint is elismerték Magyarországot keresztény államnak. Megemlíthető, hogy a koronázással az akkoriban meghatározó hatalomként szereplő német–római császár is önálló, független keresztény államként tekintett Magyarországra. A koronát egyébként maga István kérte. Pontosan tudta, hogy egyrészről a nyugati kereszténységhez kell csatlakoznia, másrészt pedig Magyarország csak akkor lesz igazán szuverén, ha a pápától kapja a koronát, nem pedig a német–római császártól, mert azzal elismerte volna a császárság vezető szerepét. A háttérhez hozzátartozik, hogy csupán az az ország lehetett szuverén állam, amely legalább tíz egyházmegyét alapított és létrehozott egy érsekséget is. Ez a feltétel is teljesült, habár a passaui érsekség törekedett rá, hogy a saját hatalma alá vonjon bennünket, tehát egyházjogilag függő helyzetbe kerüljön Magyarország. Ekkor az állami függetlenség is megkérdőjeleződött volna. István végül nem is egy, hanem két érsekséget alapított, és kiépítette a teljes egyházszervezetet.