Róbert László: Egy férfi és egy autó – Múltidézés

A híres Le Mans- i pálya nem jelent mást, mint egy portréfilm helyszínét.

null

Mielőtt hozzákezdtem ehhez az íráshoz – újra meg újra rámeredtem a fényképekre: hátha a helyszín felidéz bennem valami olyasmit, ami egy autós szaklap olvasói számára is újat mondhat. Hiába. Nekem a híres Le Mans- i pálya nem jelent mást, mint egy portréfilm helyszínét, ami a véletlen és nem az autós szenvedély szüleménye. Azaz hogy: Jean Louis Trintignant-nal Rómában ismerkedtem meg, ahol Mastroiannival, Toganazzival és Gasmann-nal együtt forgatott. Rövid beszélgetés után sem volt nehéz rájönnöm, hogy Trintignant nemcsak mint színész szuggesztív egyéniségű férfi, de emberként, gondolkodóként sem akárki. Így született a portréfilm ötlete.

A nemzetközi stáb tagjaival együtt indulunk a pálya felé és Trintignant, kezében sisakjával az autókról, a versenyről beszél. Fotó: automotor.hu/Archív

Ám akármilyen szuggesztív alkat is legyen, a portréhoz nem ártott volna valami látványos háttér, valami filmesíthető szituáció. Mondtam is hősünknek, aki azt javasolta, menjünk át Le Mans-ba, ahol ő ekkor meg ekkor versenyez. Hozzátette: a legjobb, ha ugyanabban a szállodában lakunk, így több időt tölthetünk együtt. Ezúttal arra is megkért, hogy rendeljünk neki is szobát, lehetőleg közel a pályához.

Nyeltem egyet. De mielőtt még végigmondhattam volna a mondatot, hogy a te szállodád nem az én szállodám – Jean Louis úgy nézett rám, mintha másodállásban a magyar újságírók szállodakeretének előkalkulátora lenne:

– Azt hiszed, én csak négycsillagos hotelben tudok elképzelni egy hétvégét?

Le Mans világában mindig lehet érdekes emberekkel, érdekes autókkal találkozni. Fotó: automotor.hu/Archív

Nos, megismerkedésünk után egy hónap múlva, ahogy megbeszéltük, pontban déli 12 órakor kopogott a szobám ajtaján. Együtt indultunk a pálya felé. Tekintve, hogy megismerkedésünkig mit sem tudtam Trintignant autóversenyzői hobbijáról, gondoltam, jobb, ha azt is bevallom: egy Forma-1-es és egy Forma-2-es között sem tudok különbséget tenni. Beértünk a verseny szerelőkörzetének forgatagába. Rámutatok egy olyan Forma-3-féleségre.

Trintignant mosolyog:

– Nem, én nem ilyennel futok, jártam ezzel is, de jobban szeretem a túrakocsit. Különben a Ford Escort, amivel indulok, gyorsabb, mint ez a játékszer.

Egy lakókocsi előtt kopott karosszériájú Ford Escort, nyitott motorháztetővel, rajta a felirat Hernandez-Trintignant. Három férfi hajlok a motor fölé.

– Itt van végre az én kis versenyzőm – kiált fel egy bajuszos, fekete hajú szerelő. Ő a Ford tulajdonosa, egyben Trintignant váltótársa. Hernandez civilben autószerelő-mester. Marc és François a két segédje. És most együtt töltik a szabadságukat.

Nem sokat törődnek a kamerával. Jean Louis-val együtt azonnal belebonyolódnak a motor és a kanyarok rejtelmeibe. Én csupán annyit értettem meg beszédjükből, hogy a túrakocsik pályaversenyének leszünk szemtanúi. Kissé csalódottan veszem tudomásul, hogy nem a híres 24 órás maratoni futamhoz asszisztálunk. Ez a verseny „csak” 4 órán át tart. A két selejtezőben hatvanan indulnak, harmincan kerülnek be a döntőbe.

Amikor végre szóhoz jutok, megkérdezem Hernandeztől: mi a véleménye Trintignant-ról, mint filmszínészről?

– Mondd csak meg – szólal meg „sztárunk” –, hogy amíg nem versenyeztünk együtt – észre sem vettél.

– Hát nem tagadom – nevet Hernandez. – Tudja Monsieur, én a mozira fütyülök. Most, hogy jobban megismertem a „pilótámat” – mert már 13 versenyt csináltunk együtt, – és túl azon, hogy van érzéke a volánhoz, egészen szimpatikus fickó – most már azért más szemmel látom a filmjeit is. A feleségem unszolt, hogy nézzem meg már végre az Egy férfi és egy nőt. Megnéztem. Oké. De azért, jobb szeretem Jean Louis-t, amikor gengsztert játszik. Ugye, ennyi elég. Mert ne haragudjon, fél óra múlva kezdődik az első előfutam.

Trintignant beöltözik. Az Egy férfi és egy nő hősének ezúttal a valódi versenyző színeit kell magára öltenie.

Közben megnézem az, azt hiszem, Rennernek, „rohanó”-nak nevezett versenytípusok felvonulását (én ezeket a „játékszereket” neveztem volna ki Forma-3-asoknak).

A depók különlegességeit csak a beavatottak tudják reálisan minősíteni. Fotó: automotor.hu/Archív

De nézzük a túrakocsikat. Mihók Barnával, az operatőrrel együtt a pálya széléről próbáljuk követni a 11-est. S már az első pillanattól kezdve tetőfokára hág bennünk az izgalom. Bevallom, nem is annyira az eredmény miatt. Az operatőr ugyanis gumitappancsok segítségével a kocsi hűtőjére ragasztotta, kötözte, tapasztotta és végül is Trintignant-ra, azaz sorsára bízta a kamerát. Mi lesz, ha a Ford és pilótája jól, de a felvevőgép kevésbé jól bírja az iramot, és egy kanyarban elröpül?

A film narrátorszövegében ezekről a percekről a következőt írtam: „Arra kérem a nézőt, hogy csak fél szemmel figyelje azt, amit lát, és nézze el, hogy a szöveg nincs szinkronban a képpel. Lelki szemeivel pedig képzelje el, hogy a pálya közepe táján valami más is történt. Mi ott, akkor alig 500 méter távolságra tőlünk, csak egy füstbe burkolt kocsi körvonalait láttuk. Rohantunk közelebb. Trintignant már kiszállt. Kocsija keresztben állt a pálya szélén, mellette egy másik Ford oldalára dőlve. A kamera megúszta, de optikája már nem Trintignant arcára, hanem elfordulva, az ég felé meredt. Trintignant arcán nem látszott semmi. A kamerán sem. Eddig a láthatatlan epizód.”

A férfi kissé csapzottan, de sértetlenül áll a kocsi mellett.

– Senki nem tehet semmiről – mondja. – A motor felől valami durrogást hallottam, az olaj kifolyt a pályán. És keresztbe álltam… Ketten jöttek mögöttem, fékezés közben belecsúsztak az olajfoltba. A két kocsi összetört.

Hernandez és Marc a még füstölgő motor fölé hajolnak, Trintignant újra beül, folytatja. De, mint Hernandez megjegyezte, nem hiszi, hogy akár ma, akár a holnapi előfutamon bárki is behozhatná a balesettel vesztett perceket.

Az előfutam után a peches Trintignant-t kérdeztem: szereti-e a kockázatot?

– Nem, nem szeretem. Inkább csak azt a pontot szeretem, ameddig el lehet menni, akár túl messzire is, ez a szép.

– Tehát nem önmagában a sebesség az, amit szeret?

– Nem. Óránként 200 kilométerrel hajtani az egyenesben, azt bárki meg tudja csinálni, csak nyomni kell a gázpedált. De 80-nal venni a tűkanyart, az már talán valami, a probléma, illetve a dolog szépsége sokkal inkább az, hogyan lassítsak legkevésbé a kanyar előtt, méghozzá a lehető legkésőbben. A sebesség önmagában nem érdekel.

– De talán az autóverseny praktikus szempontból sem öncélú hiábavalóság – fordítja komolyra a szót. Segít abban, hogy Monsieur Akárki, az átlagember autója fejlődjön. A versenyeken kísérletezik ki például az új fékeket, amelyeket aztán beszerelnek Akárki Úr kocsijába. Az autósport persze sokba kerül. Legtöbben a nagy cégek jóvoltából versenyezhetnek, amelyek reklámcélra adják hozzá a pénzt. Hernandez és én viszont magunk fedezzük a költségeket. Ily módon függetlenek vagyunk, bár ez főleg Hernandez számára jelent nem kevés gondot.

– Így legalább nem unatkozunk – nevet közben Hernandez.

Este lett, mire megérkezett az új motor, amelyet a holnapi előfutamra, ma éjszaka René és Marc beszerelnek a Fordba...

A folytatásért látogasson el az automotor.hu oldalra!

További hasonló cikkekért látogasson el ide!

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.