Tanulságos közlekedési helyzetek karikatúrákon

A mi közlekedésünkre is érvényes hasznos következtetések vonhatók le egy cseh grafikus rajzaiból.

null

Közismert, hogy a közlekedési forgalom résztvevői általában nem túlságosan szeretik egymást. Rohanás, dugók, feszültség – mindenki számára ismerős helyzetek. Motorosok autós szemmel, kontra autósok motoros szemmel. Aztán ott vannak a gyalogosok...

Ha a sofőrtől függenének a KRESZ rendelkezései, akkor az első paragrafus minden bizonnyal így szólna: A gyalogos járjon a levegőben helikopterrel, vagy a föld alatt szellemhajóval. (Ez a felfogás fordítva is érvényes éppúgy, mint a motoros-autós esetben.)

Általában jellemző az emberre, hogy nem gondolja át, hogy az éremnek mindig két oldala van, és nem gondolja bele magát a másik helyébe. Nincs ez másképp a közlekedésben sem: a gépkocsik volánja mögött az embernek ritkán jut eszébe, hogy olykor a sofőrnek magának is ki kell szállnia a kocsijából és gyalogosan kell átkelnie az úttest egyik oldaláról a másikra. És talán nem változnak meg a csillagok állása akkor sem, ha a taxisofőr az őt jobbra szorító autóbusz vezetőjénél nem a családfáját emlegetné, hanem valami ilyesmit gondolna: a kolléga már talán a 7-8-ik munkaórájában van, és nem bírja olyan fürgén meglovagolni az elefántját, mint három órával ezelőtt.

Az alábbiakban a cseh grafikus karikatúráinak görbe-tükrében bemutatunk néhány közúti konfliktust, amelyek mind elkerülhetők, ha a gépkocsivezető jól ismeri a közúti közlekedés „lélek- és élettanát”, ezenfelül feltett szándéka, hogy járműve és ő maga hosszú életű legyen.

Nem jó elv a „Kia a legény a csárdában”. Ha az előzni szándékozó autó nem tartja életkérdésnek, hogy a gázpedál mindig torkig legyen lenyomva, akkor kevesebb veszéllyel, a kocsija pedig kisebb kopásával gyorsabban elérhet úticéljához. Fotó: automotor.hu
A kerékpárosok már a „Kerékpáros leszek én – a betonút közepén” kezdetű dal megjelenése előtt is szabálytalanul közlekedtek. Nemcsak hármasával, négyesével karikáznak a betonút közepén, de pl. éjjel nem világítják ki a járművüket és a jó utat keresve, gyorsan tudják haladási irányukat megváltoztatni, esetleg az út baloldalára hajtva, anélkül, hogy azt előzetesen jeleznék. A sofőrök”Az első számú közellenség” című filmet róluk írták volna. Fotó: automotor.hu
A súlyosan megrakott teherautók igyekeznek az út közepén közlekedni. Megesik, hogy a teherautó vezetője nem hallja meg előzést kérő kürtjelzésünket. Vagy a rakománytól nem láthatjuk a teherautó irányjelzőjének felvillanását. Az óvatosság tehát ilyen egyszerű esetekben is megkímél bennünket attól, hogy az árkon túl kelljen folytatni utunkat. Fotó: automotor.hu
Más a helyzet az állatoknál. Ezek nem emberek, de ugyanúgy az autó elé ugranak, mintha csak tőlük tanulták volna. Eltekintve, hogy a libacomb készítés technológiájánál sem feltétlenül szükséges, hogy az autó menjen át a libuci nyakán, nagyobb állatok könnyen komolyabb balesetet is okozhatnak. Fotó: automotor.hu
A Sztálin út kellős közepén is kaphatunk defektet. De ilyenkor is előnyösebb az út szélére húzódni a javítás elvégzésére.
Fotó: automotor.hu

További rajzokért és a teljes cikk elolvasásához látogasson el az automotor.hu oldalra!

Korábbi autós cikkünkben az új biztonsági funkciókról olvashat. Összeállításunkban igyekszünk világossá tenni, mit is takarnak a műszerfalon egyre gyakrabban előforduló, ráadásul általában idegen nyelvű kifejezések rövidítései.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.