A jövő elkezdődött? – Zero DS teszt

Elektromos meghajtás egy kétkerekűben? Volt már ilyen: robogó, kismotor. De a Zero DS nagymotor!

null

Először is: mi az, hogy Zero? Amerikai gyártó, ezen a néven több típust is gyárt, különböző kivitelben: S, SR, DS, DSR stb. A motorteljesítmények: 11, 15, 21 és 22 kW, valamint a sportmodellnél (SR) még ennél is több. Hogyhogy csak ennyi? Egy kis magyarázat: a villanymotoroknak – legalábbis amelyeket járművekbe építenek – többféleképpen adják meg a teljesítményét. A legnagyobb szám az úgynevezett 10 másodperces teljesítmény, ami a DS modellnél 45 kW. Ez már derék, ugye? De ennél hosszabb ideig nem lehet ennyit kívánni tőle, mert rohamosan melegszik. Aztán létezik a 30 másodperces teljesítmény, ami már kisebb az előzőnél, és így eljutunk a 30 perces teljesítményhez, amit a szóban forgó elektromos gép szinte bármeddig tud teljesíteni, mert a hűtés már el tudja vezetni az eközben keletkező hőt. A DS-nél ez 21 kW. Az Európai Unió előírásai szerint a forgalmi engedélybe ezt az értéket kell beírni.

A forgatónyomatékkal, ami az elektromos motorok ütőkártyája a belsőégésű gépezetekkel szemben, ugyanez a helyzet. A maximális érték 110 Nm! Ez motorkerékpárnak nagyon komoly érték, különösen akkor, ha tudjuk, hogy már az elindulás pillanatától megvan. Azazhogy elméletileg. Mert szerencsére azért a fejlesztők olyan gázmarkolat – bocsánat, teljesítményszabályzó (mert hiszen gázról nem beszélhetünk) karakterisztikát csináltak, hogy a motorkerékpár jóindulatúan, finoman indul el a markolat mozdítására. Aztán ahogy lendületbe jön, a markolat elfordításával – koppanásig – lágyan előtör az a hegynyi nyomaték, és még 100-nál is komolyan tol a gép. A Zero meg sem áll 160-ig. 165-öt mutat a digitális sebességjelző, na jó, tudjuk, hogy az kb. 160. Azt, hogy a forgalmiba 21 kW-ot írtak be, hamar elfelejti az ember, mert úgy hasít a bringa.

Szóval a műszerfal. Amit mutat, annál több nem kell. Még a fogyasztást is közli Wh/km-ben (ez feltehetően a legutóbbi pillanatnyi fogyasztás volt). A Sport felirat azt mutatja, hogy a háromféle üzemmódból – ECO, SPORT, CUSTOM – melyiket választottam. Igen, általában így közlekedtem. Nem azért, mert versenyző vagyok, hanem azért, mert így volt a legszimpatikusabb a nyomatékleadás. Az ECO-ban nagyon visszafogottan megy, mondhatnám vánszorog, a CUSTOM már jobb, de a SPORT-ban a legélénkebb, és még nem kell ideges rángatásokkal számolni – megfelelő markolatkezelés mellett. A hatótáv 72,9 km, ami – figyelembe véve, hogy még 48 % akkukapacitás van, nem tűnik soknak. De volt olyan, amikor a teljesen feltöltött akkunál azt írta, hogy 230 km; a gyári adat 169 km. Először bennem is volt hatótáv-frász, és felhajtva az autópályára, azt gondoltam: hogy is csinálják a villanyautósok? Keresnek egy kamiont, és mögötte lopakodnak 90-nel. Na lássuk! Ez nem jó, mert tartályos, annak kisebb a légellenállása, mert áramvonalasabb. Hopp, ez jó lesz! Konténeres, nagy, szögletes bodegával. Olyan szívó hatású légörvény volt mögötte, hogy amíg ott lopakodtam, persze megfelelően közel (még a veszélyzónán éppen kívül!), a hatótáv-jelző szinte semmit nem csökkent! Na, gondoltam, akkor visszafelé egy kicsit tolom neki… Így is történt. Olyan dinamikus volt a Zero, hogy szinte elfelejtettem nézni a hatótáv-jelzőt. Száznál a markolat mozdítására azonnali vehemens gyorsulás történt… Szóval itt is úgy jártam, mint a villanyautóknál. Fülig érő vigyorgással toltam neki… És még haza is értem.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Bemutatkozott a pickupból faragott terepjáró és a friss Navara

A kínai piac számára készül a Palazzo nevű alvázas terepjáró, amely a lelke mélyén pickup maradt: csak hátulról hozzáférhető a csomagtér. Illetve Pro-4X néven jön az új, sportos megjelenésű modell a felfrissített Nissan Navara kínálatába. A műszaki változásokat még nem részletezték – írja az automotor.hu.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.