A sebesség királynője – 50 éves a formabontó francia járgány

Minden idők legizgalmasabb francia autók egyike lett egy márka tündöklésének és bukásának szimbóluma.

null

A 60-as években szárnyalt az autógyárak fantáziája, egymásra licitálva mutatták be modern, formabontó modelljeiket a nagy, nemzetközi autószalonokon. A mérnökök új megoldásokkal kísérleteztek, a formatervezők a korábbinál áramvonalasabb külsőket álmodtak, hogy a jövő autója kényelmesebb, gyorsabb és látványosabb legyen, mint valaha. Ebből a jövőből kínált kézzelfogható ízelítőt a francia Citroën, a márka, amely akkoriban meghatározó szerepet töltött be a piacon, és újdonságaival egy csapásra változtatta meg a vásárlók autókról alkotott képét.

Citroën SM
Fotó: FLICKR

Az 1955-ös Párizsi Autószalonon leleplezett DS mellett a legtöbb autó hirtelen elavultnak tűnt, a nagy Citroënnek azonban volt egy gyenge pontja, a motorja. A gyáriak tudták, hogy szükség van egy nagyteljesítményű változatra, ezért 1961-ben elkezdtek dolgozni az S projekten. Bár az eladások évről évre növekedtek, az idők során változtattak az eredeti elképzelésükön, és már a DS utódjaként tekintettek a készülő autóra. Úgy kalkuláltak, hogy az új típust kupéként is piacra dobják majd.

A siker érdekében jelentős beruházásokat hajtottak végre. 1967-ben a német NSU-val közösen létrehozták a Comotor céget, hogy közös erővel gyártsanak Wankel-motorokat, majd 1968-ban megszerezték az ellenőrzést a Maserati felett, hogy a házon belül fejlesztett négyhengeresek mellett akár hathengeresekkel is gyárthassák.

Amikor megbízták a Maserati mérnökét, Giulio Alfierit, csupán annyit kötöttek ki, hogy egy körülbelül 3,0 literes V6-osra van szükség, amely alkalmas egy nagyjából 1400 kilós autót tartósan 200 km/órával mozgatni. Legfeljebb hat hónapja volt rá, de Alfierit ez nem hozta zavarba. A Maserati Indy V8-as motorjának módosításával viszonylag hamar elkészült, így gyorsan elkezdhették a DS panelekből megépített, kétajtós prototípusok tesztelését a Modenát Firenzével összekötő, az Appennineket is érintő útszakaszon.

Ezzel párhuzamosan zajlott a cég első középkategóriás autója, a GS fejlesztése, ami szintén nagy összegeket emésztett fel, ezért a vezetőség 1969-ben lemondott a négyajtós változatról, és csak a kupéra koncentrált. Fontos volt, hogy lenyűgözze a közönséget, ezért Robert Opron, a Citroën vezető formatervezője is az olaszoktól merített ihletet.

A Pininfarina stúdió ugyanis bemutatott két, nagy visszhangot kiváltó formatanulmányt, a BMC 1800-ast 1967-ben és a kisebb BLMC 1100-ast 1968-ban, de az angolok, akiknek készítették, sosem valósították meg ezeket a formabontó terveket, így Leonardo Fioravanti művei a Citroënnél kerültek szériagyártásba.

 

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Vezető pozíció – Peugeot 208 PureTech 100-teszt

Lehet élmény a hétköznapi autózás, ahogy a turbómotoros, kézi váltós 208-as is bizonyítja – írja az automotor.hu.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.