Mégis miért kerülnek annyira sokba a veterán autók?

„Eszembe jut első autóm, amikor még nem adtak hozzá kezelési utasítást, nem voltak műszerek.”

null

Ahogyan Röntgen más célú kísérletei közben egészen véletlenül fedezte fel az X-sugarakat, elméleti okoskodás, írás közben is előfordulhat, hogy a logikai sor végén az író más kérdésre kap feleletet, mint amit feltett. Ezt a folyamatot tárom a következőkben Önök elé.

– Jó lenne, ha írnál valami tanulmányfélét jövendő és kezdő autósok számára. Gondolj arra öregem, és éld bele magad – mondotta a szerkesztő –, hogy egyáltalán nem értesz az autóhoz, teljesen laikus vagy. Próbáld magad átállítani; jó lenne, ha ezeket a szempontokat is mérlegelve írnál egy újabb típusról ismertetést. No és még egyet: kritikus legyen az írás, de ne azt vizsgáld, hogy nekünk, vájtfülűeknek, illetve -fenekűeknek – mert azon érezni az autót – mi tetszik, hanem hogy az utca emberének, illetve autósának mi a véleménye.

Ilyenképpen átállítva magamat, írom, e sorokat, próbaképpen egy költött típusról, ha valaki mégis ráismerne valamelyik gyártmányra, az merő véletlen.

Nos, tehát. A V. N. C. grand super de luxe, a híres gyár legutolsó típusa a garázsban áll, én a kezelési utasítást tanulmányozom. Az autóval már egészen jól megvolnék, csak ne volna az a sok gomb és mütyürke, amelyek számomra ismeretlenek. Igaz, eleinte az is furcsa volt, amikor a V. N. C. de luxe-ról átültem a superra. Mint a többi átlagautós, én is hű vagyok a márkához. Nem szívesen tanulom az új gyártmánnyal járó tudnivalókat. Így is arra gondolok minden autócsere után, hogy jobb lett volna megmaradni az előzőnél. A de luxe is ment 120-at, olcsó és megbízható volt. De haladni kell a korral.

A super de luxe már 125-öt ment, és három másodperccel előbb érte el a 80-at. Szerelvényfalán már négyzetes műszerek mutatták a legfontosabb dolgokat, s néhány gombbal szaporodtak a húzni-nyomni valók. Elgondolkodtam a fejlődésen, amely a Grand super de luxe-ig vezetett: hogy mennyivel drágult a kocsi és az üzemköltség. Nem tudom, miért kell nekem most már extrabenzinnel járnom a 150 km/óra eléréséért, amikor a forgalmi viszonyok és sok helyen a közlekedési szabályok a 100 kilométert is ritkán engedik meg. Azt sem értem, hogy a kerek, később a fekvő, majd álló téglalap alakú műszerektől miért érkeztünk el ismét a kör alakúhoz. Hogy miért jobb, ha több a gomb, és miért jobb, ha forgatom, mint ha húzom őket!

A kép illusztráció
Fotó: Pexels

Azt sem tudom, miért jobb bottal váltani, mikor eddig azt bizonygatták, hogy a kormányváltó az igazi, mert jobban kézügybe esik, és ami a lényeg, végre megtanultam kapcsolni vele. Nézem a képet, és olvasom a leírást, és csodálkozom. Ezen a típuson ismét négy lámpa van és több díszléc.

Valami fölrémlett bennem. Amikor a V. N. C. popularnál csökkent a lámpa és a díszléc, olyasmit írtak a bizonyítványmagyarázók, hogy kevesebb az oxidációnak kitett szerkezeti rész; most viszont azt, hogy ezek a nemes vonalakat hoznak ki. Azt is írták, hogy e fontos módosítások, beleértve a 300 cm3-rel nagyobb motort is, csupán tíz-egynéhány ezer forint felárat jelentenek.

Az már egészen természetes, írja egy újság, hogy az igazi autós szívesen vállalja az ezzel járó egy-két liter plusz fogyasztást és a háromezer forintra emelkedett közúti adót. Na persze, az igazi autós…

Eszembe villant, hogy néhány évvel ezelőtt, amikor a V. N. C. Piccolót 400 cm3-rel kisebb motorral kezdték gyártani, azt nevezték fejlődésnek. – A kisebb motor – írták – teljesen elegendő a gyors és megbízható közlekedéshez… A szerkezeti részek és a konstrukció ismertetése az előzőek alapján, mint ezt Önök is érzékelik, kissé zavarba hozza a nem autós autóst. De bizonyára nekik – mármint a gyárnak és az autós autósnak – van igazuk. Végeredményben nem a sok százezer egyszerű autósnak csinálják a konstrukciót, hanem a vájtfülűeknek, s főleg azoknak, akik a tesztet csinálják és írnak a korszerű autóról, esetleg az év autójáról. Bizonyára ezért adnak az ilyen személyiségeknek hosszabb használatra egy-egy példányt az új típusokból, benzinjegyekkel és szervizlapokkal, esetleg propaganda- és egyéb célra igénybe vehető fotómodellekkel ellátva, hogy elősegítsék a befolyásmentes objektív vélemény kialakítását.

A kezelési utasítás laikus autósszemmel olvasva is furcsa érzéseket keltett bennem. Néhány idézet csupán, ahogyan visszaemlékszem.

– Ha nem cserélem időben itt és ott ezt és ezt a szűrőt, tönkremegy a motor.

– Ha nem cserélem itt és ott ezt és ezt az olajat, besül ez és besül az.

– Ha nem cserélem a gyertyát…

– Ha nem ellenőrzöm a hézagot…

– Ha nem nézem, hogy csepeg-e…

– Ha olajos ez és az…

– a refrén mindig ugyanaz – tönkremegy ez, tönkremegy az…

Útközben állandóan gyötör a lelkiismeret, hogy nem felejtettem-e el valami előírt dolgot megcsinálni, és töröm a fejem: hol lehet az a bizgenytű, amelyet már régebben ki kellett volna cserélnem. Eszembe jut első autóm, amikor még nem adtak hozzá kezelési utasítást, nem voltak műszerek, jelzők és visszajelzők, de nyugodtan autóztam vele.

A teljes cikket ITT érheti el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.