105 év öröksége: Zeisel Éva, a kerámia nagyasszonya

Egy férfiasnak mondott szakmában volt női úttörő Zeisel Éva.

null

Zeisel Éva 1906-ban látta meg a napvilágot egy gazdag értelmiségi család gyermekeként. Azokban a szárnyaló években nőtt fel, amikor pezsgő kulturális élet folyt szinte minden magyar nagyvárosban, és országszerte komoly építkezések zajlottak. Anyja, Polányi Laura nőként az elsők között szerzett egyetemi doktori címet, és valószínűleg az első magyar parlamenti képviselőnő is ő lett volna, ha nem szól közbe a kommunista hatalomátvétel.

Mivel Éva már gyerekkorában érdeklődött a festés és rajzolás iránt, érettségi után a Magyar Képzőművészeti Főiskolára jelentkezett, ahol Vaszary János lett a mestere. Egy év után azonban otthagyta az iskolát, hogy egy fazekasműhelyben elsajátíthassa a szakma alapjait. Hamarosan a kispesti Kőedénygyár művészeti részlegén helyezkedett el, amelynek kertjében egy saját műhelyt is kialakított.

Eva Zeisel: Life and Design Stories Spanning a Century című dokumenteumfilm, amely a kerámikus életét mutatja be
Fotó: YOUTUBE.COM / COOPER HEWITT

Első munkáit még egyszerű geometrikus formák jellemzik, de aztán a sajátos lágy, kerekded formák váltak meghatározóvá. Huszonnégy évesen Berlinbe ment, két év múlva pedig már a Szovjetunióban dolgozott kerámiaipari művészeti igazgatóként.

Ám a diktatúrákra oly jellemző módon a kedvencből hamar kegyvesztett lett, 1936-ban letartóztatták azzal a váddal, hogy részt vett egy összeesküvésben. Minden gyanúsítottat kivégeztek, kivéve Évát, akit 16 hónapi magánzárka után – édesanyja és barátai közbenjárására – elengedtek, ám egyidejűleg kiutasították az országból. A borzalmakat barátja, Arthur Koestler tárta a világ elé Sötétség délben című regényében.

Zeisel Éva jellegzetesen gömbölyded, képzeletbeli madarakra emlékeztető formákban gondolkodott
Fotó: YOUTUBE.COM / COOPER HEWITT

Az életveszélyes „kaland” után Ausztriába utazott, majd kis idő múlva a náci megszállás miatt Bécsből Londonba menekült. Későbbi férjével 1938-ban vándoroltak ki New Yorkba, 64 dollárral a zsebükben. Amerika a nagy utazás utolsó állomásának bizonyult.

Éva tizenöt évig tanított a Pratt Institute Art Schoolban, az ő nevéhez köthető a kerámia- és porcelántervezés iparorientált képzésének megteremtése. Jellegzetes biomorf, humoros, nőies porcelántervezői stílusa – amelyre nagy hatást gyakorolt a magyar népművészet formavilága – az ’50-es években teljesedett ki. A kerámián kívül kísérletezett műanyaggal, üveggel, krómacéllal, fával, rézzel, de tervezett bútorokat és szőnyegeket is, alkotásaihoz sokszor az emberi test formái adtak inspirációt.

A teljes cikket ITT olvashatja tovább.

Elhunyt Eva Zeisel magyar származású keramikus, formatervező

Életének 106. évében elhunyt Eva Zeisel magyar származású amerikai keramikus-formatervező.

Az Egyesült Államok egyik legnevesebb iparművészeként számon tartott Eva Zeisel december 30-án halt meg.

Korábbi cikkünket ITT olvashatja tovább.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.