Új módszerekkel mutatják be a természettudományokat Kecskeméten

A TIT Élményközpont online óráit követő diákok. Látványos kísérleteket láthatnak, tippeket kaphatnak otthoni megvalósításukhoz.

null

A Tudományos Ismeretterjesztő Társulat (TIT) által működtetett élményközpont célja, hogy megszerettesse a természettudományokat a diákokkal – olvasható a Bács-Kiskun megyei hírportál, a Baon.hu oldal cikkében.

– A digitális ismeretátadás vagy a digitális kommunikáció sokkal jobban ismert és alkalmazott technika a tizenévesek körében, mint a felnőtteknél. Az a tapasztalatunk, hogy a kicsik és a tizenévesek is szívesen követik a látványos, színes, digitális tartalmakat. Sőt, ez a korosztály a legaktívabb is – osztotta meg tapasztalatait Szabics István, a TIT megyei igazgatója.

Az alsóbb évfolyamosoknál a természettudományokat játékos oldalról közelítik meg, ezzel is elvetve a csíráját a későbbi érdeklődésüknek.

A felső tagozatosoknál már nem titkolt törekvésük, hogy a pályaválasztás során a természettudományok irányába kalauzolják el őket.

A középiskolásoknál pedig a meglévő tudásuk bővítése az elsődleges célkitűzés, mely különösen az emelt szintű érettségihez és a felvételikhez nyújt hasznos segítséget.

Az Élményközpont online órái ebben a tanévben délutánonként érhetők el. Az alsósoké 14 és 14.45, a felsősöké 15 és 15.45, míg a középiskolásoké 16 és 16.45 között hallgathatók meg a TIT Élményközpont Facebook-oldalán. Az órák élőben mennek, az előadók, a szaktanárok a TIT épületében kialakított stúdióban adják le az anyagot, mutatják be a kísérleteket. Mivel élők és interaktívak az órák, a diá­kok kérdezhetnek is. Több iskolában a gyerekek tanítás után együtt nézik meg az órákat. A felvételek a későbbiekben bármikor vissza is nézhetők.

A tantárgyak közül továbbra is a legnépszerűbb a csillagászat Szűcs László és Balog Gábor tolmácsolásában, de nagy az érdeklődés a többi tantárgy iránt is. Például január első hetében a csillagászati órát élőben több mint 300-an nézték, a robotikát 236-an, a környezetvédelmet 227-en, a kémiát 207-en, a fizikát 176-an, a járműépítést 110-en, a kriminalisztikát 105-en, illetve az akusztikát és a járműtechnikát is mintegy 100-an.

Brenyó Zsóka és Mihálka Jenő tanárok kémiai kísérleteket mutatnak be.
Fotó: PETŐFI NÉPE/MEDIAWORKS

– A látványos kísérletekkel és érdekességekkel illusztrált, iskolában nem feltétlenül tanított vagy bemutatott tartalmak rendkívül népszerűek a diákok körében. Például az egyik leglátogatottabb óra a középiskolások körében Sikó Dezső szaktanár fizikafelvételi előkészítője. Ugyanez a kémia terén is elmondható, Brenyó Zsóka és Mihálka Jenő órái szintén nagyon népszerűek, akárcsak a robotika Palotai Andrással és Tóth Viktorral, a környezetvédelem–biológia Lendvai Máriával, vagy a járművekkel kapcsolatos tárgyak Pap Klaudiá­val és Drahos Gáborral – tette hozzá a megyei igazgató.

A bemutatott kísérletek sokszínűek. A kémiaórán a tűzijátéktól a házilag is előállítható színes sav-bázis indikátorokig számtalan érdekességet láthattak már a diákok, melyek mind-mind megerősítik bennük a kémia iránti érdeklődést. Sok olyan érdekességet is megismerhetnek, melyek bizonyos óvintézkedések betartásával otthon – konyhai körülmények között – is megismételhetők.

Az Élményközpont európai uniós támogatás jóvoltából működik, a projektből még négy és fél hónap van hátra.

– Eddig 39 ezer diák neve szerepelt a jelenléti íveken, amely azt jelenti, hogy 8-10.000 tanuló 5-5 alkalommal is megfordult az Élményközpont programjain, ami egy nagyon jelentős létszám.

Ezekből az adatokból az látszik, hogy hatalmas érdeklődés nyilvánul meg a programok iránt – jegyezte meg Szabics István, végül hozzátette, hogy keresik a lehetőséget, hogy a projekt zárása után is folytatódhassanak a természettudományokat népszerűsítő órák.

A cikk teljes tartalma ide kattintva érhető el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.