Túl vagyunk a nagy nyári leárazások időszakán. A bevásárlóközpontokban immár az iskolakezdést is kísérő őszi akciók zajlanak. Alacsonyabb árak ide vagy oda, immár biztosnak tűnik, hogy idén is milliárdos veszteséget könyvelnek el a magyarországi ruha- és cipőboltok, illetve a tartós fogyasztási cikkek forgalmazói. Bár a hőség miatt a nyáron többen látogatták a hazai plázákat, a kereskedők tapasztalatai szerint a magyar lakosság továbbra is főként a ruházkodáson takarékoskodik.
– Való igaz, hogy a nyári akciók idején felpezsdült a forgalmunk, és gyakran tömött sorok álltak a pénztárnál. Ugyanakkor ez a látvány csalókának bizonyult, mert ilyenkor szinte csak a leértékelt ruha fogyott, a rendes áron kínált darabok alig-alig keltek el. Márpedig hiába a sok vásárló, ha csak az olcsót veszik, az valójában veszteséget jelent a cégnek. Az jó, ha nem maradnak a nyakunkon a kifutó készletek, a hasznot viszont lefölözi az árkedvezmény – vázolta a helyzetet a Magyar Nemzetnek a több plázában üzemelő ruházati áruházlánc egyik fővárosi egységének munkatársa.
Manapság – a mennyiséget illetően – mintegy tíz százalékkal kevesebb ruhát és cipőt vásárolunk, mint a gazdasági válság előtt. A kereslet visszaesése miatt pedig a szezonális akciók is előbb kezdődnek, és az idő előrehaladtával egyre merészebb, akár 80–90 százalékos árengedményt is kínálnak a kereskedők. Ugyanakkor a szakma szabályai szerint az üzletek ilyenkor nem az egész árukészlettől szabadulnak meg fillérekért, csupán néhány darab leértékelésével kívánják becsábítani a spórolós lakosságot. Tehát nem meglepő, ha az üzlet bejáratánál hirdetett kihagyhatatlan akció az igazán vonzó, márkás darabokra nem kérhető. Ezzel együtt jogszabály tiltja, hogy a kereskedő megtévesztő árakkal, félrevezető reklámmal tegyen szert pluszbevételre.
További részletek a Magyar Nemzet hétfői számában.