Domokos: Szisztematikus munkára van szükség

Kulcskérdéssé válik az adósságszolgálati költségek mérséklése – mondta Domokos László a KT csütörtöki rendezvényén.

MD
2014. 07. 17. 13:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Domokos, aki egyben a Költségvetési Tanács tagja, kiemelte: üdvözölhető a Magyar Nemzeti Banknak az a kezdeményezése, amely a kéthetes MNB-kötvények rendszerének átalakításával pótlólagos keresletet teremt az államkötvények piacán. Megjegyezte, hogy ennek a lehetőségnek a kihasználására elsőként az ÁSZ 2013 januárjában megjelent tanulmánya hívta fel a figyelmet.

Rámutatott, a következő években várhatóan 50-100 milliárdos összegeken múlik majd, hogy az államadósság-mutatót sikerül-e mérsékelni vagy sem. Egyáltalán nem mindegy, hogy ezen a „vékony jégen való egyensúlyozást” egy jól működő tartalékolási és egy megbízható államháztartási információs rendszer képes lesz-e segíteni. Ha nem, akkor a költségvetési kockázatok kezelésére a túlbiztosítást, a költségvetési folyamatokba való évközi beavatkozást kell majd eszközként alkalmazni. Ez pedig, ahogy arra a Költségvetési Tanács többször is felhívta a figyelmet, növekedési veszteségekkel jár – emelte ki az ÁSZ elnöke.

110 milliárdot zárolt a kormány, a kabinet ugyanis így látja biztosítva a 2,9 százalékos hiánycél teljesülését – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter a Magyar Közgazdasági Társaság és a Költségvetési Tanács közös konferenciáján. Hangsúlyozta: a zárolás a családokat, a vállalkozásokat nem, csak a kormányzati kiadásokat érinti.

Emlékeztetett, hogy az államháztartás központi alrendszerének pénzforgalmi hiánya 2014 első félévében elérte az éves előirányzat 82,6 százalékát. Az elmúlt évekhez hasonlóan a bevételek és a kiadások az év első felében eltérő mértékben teljesültek, a tervezett központi költségvetési bevételek 46,9 százaléka folyt be idén június végéig, miközben a kiadások az időarányos teljesítést meghaladva 51,3 százalékot tettek ki.

Elmondta, hogy a központi költségvetési bevételek és a kiadások közötti olló az idei második félévben várhatóan záródik. Számításaik szerint a legrosszabb esetben is 61 milliárd forinttal lesz nagyobb a költségvetési hiány a tervezettnél. Ezt az egyenlegromlást azonban az Országvédelmi Alap 100 milliárd forintos tartaléka képes kiegyenlíteni.

A GDP-arányos államadósság alaptörvényben előírt csökkenésének tekintetében a Költségvetési Tanács nagyobb kockázatot lát, mivel a költségvetés jelentős új kiadási tételei – köztük az eredeti előirányzatokban még nem szereplő, 152 milliárd forintot kitevő állami részesedésvásárlásokat – az uniós módszertani hiány számításakor nem vették figyelembe, a pénzforgalmi hiányt és ezen keresztül az államadósságot azonban növelik.

Domokos kifejtette: a következő néhány év sajátos kockázata, hogy a magyar gazdaságot jellemző makrogazdasági mutatók nem azonos mértékben javulnak. A gazdasági növekedés beindult, a rekordalacsony infláció következtében azonban a nominális GDP növekedési üteme alig haladja meg a reál-GDP dinamikáját. Az államadósság-mutató nevezője ezért csak lassan emelkedik. Az alapkamat nagyarányú csökkentését az államadósság kamatszintje – az államadósság összetétele következtében – csak fokozatosan követi, mondta az ÁSZ elnöke.

Kiemelte, hogy szisztematikus munkára van szükség, amely minden költségvetési kiadáshoz mérhető célokat rendel, és aztán ellenőrzi is e célok teljesülését. A másik fontos teendő egy olyan rugalmas tartalékolási rendszer kialakítása, amely jelentős túlbiztosítás nélkül is képes a költségvetési kockázatokat egész évben kezelni, és az államadósság-mutatót – nagy kilengések nélkül – csökkenő pályán tartani.

Kovács Árpád, a Költségvetési Tanács elnöke az idei első féléves költségvetési folyamatokról a tanács megállapításait idézve elmondta: a költségvetés makrogazdasági alappályájában szereplő mutatóihoz képest a növekedés tovább erősödik, részben a globális környezet, részben pedig a hazai gazdaság kedvező folyamatai eredményeként. Úgy véli, hogy az államadósság GDP-arányos, előírt csökkenésében azonban kockázatok vannak.

Kovács a tavalyi költségvetési folyamatokról elmondta: a GDP-arányos államadósság – a stabilitási törvény szerinti, változatlan árfolyamon – az előző év végi 79,8-ről 78,5 százalékra csökkent, a forint árfolyamváltozásának a hatását figyelembe véve pedig 79,3 százalék lett. Hangsúlyozta, hogy a további csökkentés erőfeszítéseket kíván.

A KT elnöke szólt arról is, hogy a gazdasági növekedés idén túlszárnyalhatja az előzetes várakozásokat, így a konvergenciaprogramban jelzett 2,3 százalékot. Kovács Árpád ugyanakkor hozzáfűzte: az első negyedévi, 3,5 százalékos növekedéshez több, nem feltétlenül tartós tényező is hozzájárult, és ez óvatosságra int az előrejelzésekkel kapcsolatban. Szerinte a költségvetési bevételek jó teljesülésében valószínűleg szerepe van a netes pénztárgépek bekötését követő fehéredésnek és az erőteljesebb ellenőrzésnek.

Az államadósság jövőbeli alakulásáról úgy vélekedett, hogy a szintje a következő néhány évben várhatóan valamivel 80 százalék alatt stagnál majd, azonban a paksi bővítési beruházás befejezéséhez közeledve erőteljesen mérséklődhet. Hozzáfűzte, hogy a csökkenés intenzitásában a gazdasági növekedés nagysága is szerepet játszik majd.

Kocziszky György, a Magyar Nemzeti Bank Monetáris Tanácsának külső tagja elmondta: a beinduló növekedés, az alacsony infláció, a csökkenő államadósság és a mérséklődő külső sérülékenység, valamint a fegyelmezett fiskális politika, az alacsony finanszírozási költségek és a javuló piaci megítélés, az alacsony cds-felárak mind a felminősítés irányába mutathatnak. Úgy véli, egy esetleges felminősítés más mozgásteret adna a kormánynak és a költségvetésnek.

Szólt arról is, hogy bár historikusan alacsony az infláció, a makrogazdasági mutatók nem jeleznek deflációs veszélyt. Kifejtette: az alacsony inflációhoz a rezsicsökkentés is hozzájárult, és bár záródik, változatlanul negatív a kibocsátási rés, azaz a potenciális és a tényleges növekedés eltér egymástól.

A negatív vagy nulla körüli infláció hatással van az állami költségvetésre és a kamatkiadásokra is, ezt a kettőt együtt kell mérlegelni – hívta fel a figyelmet. Hozzátette: örömteli az alacsony kamatszint, és nem az a fő kérdés, hogy meddig folytatódik a kamatvágás, hanem hogy mennyi ideig tartható fenn az alacsony kamatszint. Kocziszky hangsúlyozta, hogy alacsony inflációs környezetben a többé-kevésbé fegyelmezett fiskális politika mellett lényegesebb egy optimális, hosszabb távon fenntartható kamatszint elérése.

Annak ellenére, hogy az alapkamat alakulását követte a forinthitelek árazása, a hitelezés nem indult be. Az MNB Növekedési hitelprogramja megállította a kis- és közepes vállalkozások hitelezésének visszaesését – emelte ki a Monetáris Tanács külső tagja.

Kitért arra is, hogy az államadósságban jelentős a külföldi tulajdon, a bankok részaránya a teljes államadósság finanszírozásában pedig elmarad a régiós átlagtól. Örvendetesnek nevezte azonban, hogy az utóbbi időben a bankok aktivitása emelkedett az állampapír-aukciókon. A lakosság kezében lévő állampapír-állomány aránya jelentősen nőtt az utóbbi időben, és a lakossági állampapír-vásárlást nézve a régióban sem áll rosszul Magyarország – mondta Kocziszky György.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.