Chikán: Kétféle multi létezik

Differenciált megközelítést igényelnek a multinacionális vállalatok – mondta Chikán Attila.

WL
2014. 10. 30. 13:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Chikán Attila előadásában a kis-és középvállalkozások és a multinacionális vállalatok viszonyáról szólva kifejtette: a gazdaság egészében az együtt élésről van szó, egymás nélkül nem megy. A multinacionális vállalatok megjelenése együtt jár a globalizációval, jelenlétük növeli az ország versenyképességét és megváltoztatja a gazdaságszerkezetet, a versenyviszonyokat – tette hozzá.

Kitért arra, hogy a külföldi tőkebefektetés volumene és a versenyképesség között egyértelműen pozitív korreláció van, de a szórás nagyon erős. Hozzátette: Magyarország előbbre tart tőkebefektetés szempontjából, mint amilyen az általános versenyképességi helyzete, ami azt jelenti, hogy nem jól használjuk a külföldi tőkebefektetéseket a versenyképesség szempontjából.

Chikán Attila felhívta a figyelmet arra, hogy a magyar exportban alacsony a saját hozzáadott érték, és jelentősen csökkent is az utóbbi időben, ami a beágyazottság hiányát mutatja – hangsúlyozta.

Egy több mint 4700 magyar vállalat pénzügyi adatait feldolgozó kutatás szerint nem a nemzetközi és hazai vállalatok közötti különbség érvényesül, hanem az az erős választóvonal, hogy exportálnak-e a vállalatok – mondta. Az adatok szerint az exportáló cégek lényegesen hatékonyabbak – tette hozzá.

A kutatásban két csoportba sorolták be a vállalatokat. A „fejlettek” csoportjában  erősen exportál és a globális piac legmagasabb követelményeinek kíván megfelelni a vállalat, míg a másik a tömegtermelő típusú, amely a költségelőnyök miatt jön Magyarországra. A fejlettek átlagos árbevétele kétszerese, hozzáadott értéke két és félszerese a tömegtermelőkének, ugyanakkor foglalkoztatás szempontjából a fejlettek kevésbé vonhatók be, mint a tömegtermelők – mondta.

Amennyiben a kormányzat célja az exportorientáció, akkor a fejletteket kell támogatni, ha a foglalkoztatás, akkor a hazai vállalkozások megfelelő csoportját kell segíteni – hívta fel a figyelmet Chikán Attila.

Egy kérdésre az internetadóról szólva Chikán Attila elmondta: önmagában sokkal kisebb a jelentősége annál, mint amekkora visszhangot kap, viszont jelképesen ellene megy a fejlődés irányának.

2014 áprilisáig 44 nagyvállalattal kötött stratégiai megállapodást a kormány, amelyek összesen 5500 munkahelyet hoztak létre, és 650 milliárd forint új beruházást valósítottak meg Magyarországon.

 

A stratégiai partnerek túlnyomó része termelő vállalat, de a megállapodások kiterjednek a szolgáltatások bővítésére, a szakképzésre, a kutatás-fejlesztésre, a vállalati felelősségvállalásra és a promócióra is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.