Mégis Magyarországra jön a Tata?

Nyolcezer munkahely a tét, a magyar ajánlat több mint 50 milliárd forintos támogatásról szólhat.

Bodacz Péter
2015. 05. 27. 3:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Képzési támogatás, adókedvezmény és ingyenes ipari parki terület is szóba került az állam és a Tata autóipari óriáscég közötti tárgyalásokon – tudta meg lapunk kormányközeli forrásból. Mint ismert, az indiai autóipari konszern valószínűleg hazánk, Csehország, Szlovákia és Lengyelország közül választja ki, hol építi fel Jaguarokat és Land Rovereket összeszerelő üzemét, amely mintegy 8000 embernek adna munkát. A méretét tekintve példa nélküli beruházás megnyerése óriási eredmény lenne bármely országnak, ezért nem meglepő, hogy komoly verseny alakult ki az esélyes államok között. A tárgyalásokat ennek megfelelően igen nagy titkolózás övezi, így csak óvatos becslések vannak arra vonatkozóan, hogy a kormány mekkora összeget szánna a Tata hazánkba csábítására. Informátorunk szerint 50 milliárd forintot is meghaladó összegről lehet szó, ami a kecskeméti Mercedes-gyár támogatását tekintve nem tűnik földtől elrugaszkodottnak.

Az évi 150 ezer autót gyártó, négyezer embernek munkát adó kecskeméti beruházás mintegy 30 milliárd forintjába került az államnak, ám a Tata német versenytársánál legalább másfélszer nagyobb gyártókapacitást telepítene a térségbe és kétszer annyi embert foglalkoztatna. – Ennél lényegesen fontosabb ugyanakkor – tette hozzá forrásunk –, hogy a versenytársak milyen ajánlattal rukkolnak elő.

A Külgazdasági és Külügyminisztérium érdeklődésünkre elismerte: a Nemzeti Befektetési Ügynökség és a Tata-csoport között több iparágra kiterjedő egyeztetések zajlanak, eredményről azonban csak a vállalati döntéseket követően tudnak tájékoztatást adni. Közölték azt is, hogy Szijjártó Péter tárcavezető múlt heti indiai látogatása alkalmával megbeszéléseket folytatott Maharastra állam kormányzatával. A Tata székhelye a régió fővárosa, Mumbai (régi nevén Bombay).

Szlovák lapok értesülései alapján a múlt hét derekán arról számolt be a hazai sajtó, hogy Magyarország valószínűleg alulmaradt északi szomszédunkkal szemben, így a Tata a felvidéki Nyitrán hozhatja létre autógyárát. Néhány nappal később a Financial Times arról adott hírt, hogy a verseny koránt sincs lefutva, döntés csak a nyár folyamán várható. A brit üzleti lap szerint a Tata évi 250 ezer autót – a Jaguarok mellett Land Rovereket – gyártana a térségben létrehozandó üzemben. Ez a szám alig 30 ezerrel marad el a riválisok, az Audi és a Mercedes jelenlegi együttes magyarországi kapacitásától.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.