Szigorúbb lesz a kibocsátási határérték

Az elfogadott tervezet értelmében 2030-ra 40 milliárd eurót takaríthat meg az Európai Unió.

MTI
2015. 11. 03. 20:17
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A közlemény szerint az Európai Unió jogalkotó testülete az október 28-i strasbourgi ülésén döntött a levegőszennyezés csökkentéséről. A korábbinál szigorúbb levegőszennyezettségi határértékek egyrészt az emberi egészség védelmét, másrészről pedig a környezetterhelés jelentős csökkentését szolgálják. Hozzátették, hogy az elfogadott tervezet értelmében 2030-ra 40 milliárd eurót takaríthat meg az Európai Unió.

Domanovszky Henrik, az egyesület elnöke a közleményben ismerteti, hogy a levegőminőség javítása érdekében, különösen a városi területeken, a nemzeti levegőszennyezés-csökkentési programoknak konkrét intézkedéseket kell tartalmazniuk a nitrogén-oxidok és a szálló por kibocsátásának csökkentésére. Hozzáfűzte, hogy az új szabályozás Magyarország számára különösen fontos, mivel a 28 tagállam rangsorában nagyon rossz helyen áll az ország mind a levegőszennyezettség mértékét, mind az azzal összefüggő elhalálozásokat tekintve.

Az MGKKE a közleményben kiemeli: a szeptemberben kirobbant dízelbotrány felhívta a figyelmet arra, hogy az ipar, az energiaszektor, a mezőgazdaság és a lakosság mellett a közlekedésnek is jelentős szerepe van a légszennyezésben.

Közleményük szerint a járműtechnológiára vonatkozóan a kibocsátás szabályozását célzó intézkedések közé tartozik például a járművekre kivetett adók mértékének felülvizsgálata a kevésbé szennyező járművek eladásainak ösztönzése érdekében, továbbá a nagyon alacsony kibocsátás: az EP által elfogadott szövegtervezet kitér a járművizsgálati módszerek módosítására, hogy a jövőben a valóságoshoz jóval közelebb álló mérési sorozat során lehessen megállapítani egy-egy típus kibocsátását. A dízelek mostani típusvizsgálatának megbízhatatlan eredményei miatt várhatóan megismétlik majd azokat.

Az egyesület szerint a szigorúbb kibocsátási határértékek várhatóan a gázüzemű járművek fokozott elterjesztésére sarkallják majd a tagállamokat. Úgy vélik, hogy a közlekedés területén a bio- és földgáz hajtású motorok forgalomba állítása szolgálja a leghatékonyabb költségmegtérüléssel a levegő minőségének javítását.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.