Nem tud kártyával fizetni a kisboltban? Ez lehet az oka

A fogyasztóvédelem szabad kezet ad, a bank az üzletre, a boltosok meg a pénzintézetekre mutogatnak. Hogy ki jár végül rosszul? Mi, a vásárlók.

Marosi Adrienn
2016. 05. 16. 13:31
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Került már olyan helyzetbe, hogy csak egy liter tejért rohant le a boltba, de egyetlen fillér készpénz sem volt önnél, és ezt a kasszánál vette észre? Gond egy szál se, ott a kártya. Az eladó viszont jelzi, náluk biztosan nem működik a dolog.

A bankkártyás fizetés vagy inkább nem fizetés problémája sok embert érint, így kérdésünkkel több budapesti kisboltba is ellátogattunk. Arról érdeklődtünk, ők vajon nem gondolják-e vásárlóbarátnak, ha van kártyaterminál?

Egy III. kerületi üzletben – melyben van lehetőség a bankkártyás fizetésre – az eladó elmondta: megvan a saját vevőkörük, és nem gondolja, hogy ez csökkenne, ha csak készpénzes fizetésre lenne lehetőség. Ugyanakkor ez egyfajta gesztus a vevők felé, épp ezért nem tartja helyesnek, hogy egyes kisboltokban meghatározzák, hány forinttól engedélyezik a kártyás fizetést. Hozzátette: a bankoknak komolyabban fel kellene lépniük az ilyen szabálytalan gyakorlat ellen.

Olyan boltban is jártunk, ahol 500 forintos vásárlás alatt csak készpénzt fogadnak el. Az eladó kérdésünkre elmondta: a tranzakciós költség miatt nem éri meg nekik ilyen kis összegű vásárlások esetén elfogadni a bankkártyát. „Még így is olcsók vagyunk, van, ahol 1000 forint a minimum” – fűzte hozzá.

Egy másik óbudai „kis vegyes” tulajdonosa ugyanakkor szeretné bevezetni a bankkártyás fizetés lehetőségét is, ám – állítja – három hete próbálja felvenni a kapcsolatot a bankkal, sikertelenül.

Többen is úgy vélekednek: a kisboltosok számára azért nem előnyösek az elektronikus fizetési módok, mert így a hatóságok számára is minden nyomon követhetővé válik. Ha viszont az eladó nem üti be a tételt a gépbe, csak simán berakja a készpénzt a kasszába, nem is történt vásárlás, amiről a bank vagy az adóhivatal felé be kéne számolni. A vásárlót ez meg többnyire hidegen hagyja. Valljuk be, általunk is tapasztalt, napi szintű gyakorlatról beszélünk.

A bankkártyás fizetési műveletek után a kereskedőnek jutalékot kell fizetnie a bank felé, így számára ez a fizetési mód többletköltséget eredményez – fejtette ki korábban a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság. A jutalék mértéke a vállalkozás és a bank közötti megegyezés tárgya, ezt a várható kártyás forgalom, az iparág és az elfogadott kártya típusa is befolyásolja.

Figyelembe véve, hogy kisebb végösszegű fizetés esetén a bankot megillető részesedés mértéke a vásárlás értékével összemérhető, gazdaságtalan lehet a kereskedő számára, ha mondjuk 500 forintos tétel esetén is használnia kell a kártyalehúzót. Nem jogszerűtlen, ha előre meghatározza, hogy például csak 2000 forint feletti fizetés esetén van lehetőség bankkártyás fizetésre, de erről előzetesen tájékoztatnia kell a vásárolni szándékozókat – fűzték hozzá.

A Bankmonitor összefoglalója szerint több bank is kiemelte az üzletszabályzatára hivatkozva: a kereskedő a bankkártyás fizetést nem kötheti minimum- vagy maximumösszeghez, a vásárlás értékétől függetlenül köteles elfogadni. Szintén üzletszabályzatban rögzített az is, hogy a kereskedő a kártyás fizetésért díjat, költséget vagy egyéb fizetési kötelezettséget nem számíthat fel. Arról nem is beszélve, hogy a kártyabirtokosok diszkriminációja a készpénzzel fizetőkkel szemben a kártyatársasági szabályok szerint is tilos – tették hozzá.

Mint írták, a bankok egybehangzó válasza a minimumösszeg meghatározására az volt, hogy amennyiben ez a tudomásukra jut, elsőként megpróbálják tisztázni az okokat az elfogadóhellyel. Az OTP Bank tapasztalatai alapján sok esetben hiányos információk, vélt költségek miatt korlátozzák a kereskedők az elfogadást. Amennyiben szükséges, felszólítják az elfogadóhelyet a szerződésszegő magatartás megszüntetésére, illetve végső esetben a bank élhet a szerződés felmondásának lehetőségével is.

Kérdésünkre a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság közölte: ha a boltokban kártyaterminált alkalmaznak, akkor a pénzügyi szolgáltatóval kötött megegyezésük irányadó. Ha nincs benne kikötés az értékhatárra vonatkozóan, akkor a kereskedő azt szabadon meghatározhatja.

A kereskedőket Magyarországon egyébként nem kötelezi jogszabály a bankkártyák elfogadására még akkor sem, ha az üzlet bejáratán vagy a pénztárban kiragasztott védjegy szerint elfogadják a kártyát – teszik hozzá. Hangsúlyozták, hogy a fogyasztó akkor fordulhat panasszal a fogyasztóvédelmi hatóság felé, ha abban a boltban, ahol egyébként lehet bankkártyával fizetni, az adott esetben ettől – például technikai hibára hivatkozva – elzárkóznak.

Ha erről megfelelő tájékoztatást előzetesen, a vásárlás megkezdését megelőzően az illető nem kapott, és emiatt érdeksérelem érte, úgy panaszát beírhatja a vásárlók könyvébe, amelyre 30 napon belül érdemi választ kell kapnia a vállalkozástól. Ha határidőre vagy érdemben nem kap választ panaszára, bejelentéssel élhet az illetékes fogyasztóvédelmi felügyelőség előtt.

Antalffy Gábor, a Kereskedők és Vendéglátók Országos Érdekképviseleti Szövetségének (KISOSZ) ügyvezető elnöke azonban úgy véli: elsősorban nem a jutalék számít, hanem az, hogy a pénz mikor érkezik meg a vállalkozásokhoz.

Mint mondta, szerinte azért nem éri meg sok kisboltos számára a kártya terminál biztosítása, mert a bankok lassan fizetnek. A vásárló lehúzza a kártyáját, a pénzt pedig azonnal levonja a számlájáról a pénzintézet, ám a kereskedők sok esetben csak 2-3 hetes csúszással kapják csak vissza a jutalékkal megkurtított összeget.

Vannak, akik banki ajánlatokra támaszkodva próbálják meg bevezetni a rendszert, majd amikor szembesülnek azzal, hogy ez mekkora költségekkel jár, ám a forgalmat nem növeli, gyorsan visszalépnek – hangsúlyozta. Tapasztalataik szerint egyébként nem jellemző, hogy meghatároznák, mekkora összegtől lehet bankkártyával fizetni, ám jogilag ennek nincs akadálya.

Antalffy Gábor szerint az, hogy Magyarországon a nyugat-európai országokhoz képest magas a készpénzforgalom, a bankjegyek száma, azért van, mert a kereskedelmi bankokat ért megszorítások ellentétezését a költségek felszámításában találták meg. Ezért mind a magánszektor, mind pedig a vállalkozási szektor azt tapasztalja, hogy drága lett a banki szolgáltatás igénybe vétele, ennek pedig fontos eleme a kártyahasználat.

Mint mondta, az elektronikus fizetés felé történő elmozdulást akkor tartaná egészségesnek, ha a bankoknak a felszámított költségei a vállalkozások számára könnyen kitermelhetők lennének, nem támasztanának aránytalan nehézséget, és a pénzt ugyanolyan gyorsan megkapná a vállalkozás, ahogy a bank leemeli azt.

„Nagyon sokat jelentene, ha a bankok által felszámolt járulékoknál és jutalékos költségeknél lenne valamiféle, akár jogszabályi limit arra, hogy mit lehet alkalmazni és mit nem” – fogalmazott.

Az elektronikus fizetésnek számos előnye van, egy készpénz nélküli országban például csökkenne a feketegazdaság, és a monetáris politikának jóval nagyobb tere lenne beavatkozni – mondta el korábban az MNO-nak Czelleng Ádám, a GKI Gazdaságkutató Zrt. kutatásvezetője. A szakember fontos pozitív hatásként értékelte, hogy ezzel mentesülnének a készpénz tartásának – egyébként igen jelentős – költségeitől. „Hosszú távon ez feltétlenül megtérülne egy esetleges válsághelyzetben, hiszen egy készpénz nélküli gazdaságnak könnyebb kilábalnia a válságból. Így a döntéshozók számára több lehetőség nyílik meglépni azokat a gazdaságpolitikai intézkedéseket, melyek a növekedés beindítását eredményezhetik” – tette hozzá.

A kis- és közepes vállalkozások életét könnyíteni szándékozó csomagot készített az Együtt – közölte nemrégiben Pápa Levente, az ellenzéki párt alelnöke.

Az Együtt kanadai mintára adminisztrációs plafont vezetne be. Ezt úgy oldanának meg, hogy csak akkor legyen előírható tetszőleges új bürokratikus teher a vállalkozásoknak, ha ezzel párhuzamosan ugyanannyi munkaórányi tehercsökkenést ír elő a kormány. Emellett köteles lenne a kormány előzetes hatásvizsgálattal megbecsülni, hogy adott iparágakban egy vállalkozásra vagy egy munkavállalóra mekkora teher hárulna egy új szabállyal – írta a Népszava.

Pápa Levente arról is beszélt, hogy a jelenlegi rendkívül nagy készpénzforgalmat át kellene terelni az elektronikus fizetési megoldásokra, a magas készpénzforgalom ugyanis kizárólag a Magyar Nemzeti Banknak előnyös. Ráadásul a feketegazdaságot is ösztönzi a követhetetlen pénzmozgás.






Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.