Nagy a csend az online kasszák körül

Még mindig nem tudni, kapnak-e állami támogatást az újonnan csatlakozásra kötelezettek.

Bécsi Orsolya
2016. 07. 27. 7:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közeleg a szeptember 30-ai átállás, mikor új szolgáltatásoknál kell bevezetni az online kasszarendszert, de akadnak még tisztázatlan kérdések – hívta fel a figyelmünket Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének elnöke, példaként említve az állami támogatásokat. A rendszer 2013-as bevezetésekor ugyanis a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) úgy könnyítette meg az átállást, hogy támogatásban részesítette a pénztárgépet vásárlókat.

Az újabb területek bevonását idén márciusban jelentették be. Akkor Varga Mihály azt mondta: a gépjármű-javítási, -karbantartási tevékenységnél, a gépjárműalkatrész-kiskereskedelemnél, a motorkerékpár-, alkatrész-kereskedelemnél és -javításnál, a plasztikai sebészeti tevékenységet végzőknél, a diszkót, illetve tánctermet működtetőknél, a ruházati tisztítóknál és a különböző fizikai közérzetet javító és testedzési szolgáltatásokat nyújtóknál is kötelezővé teszik az online pénztárgép használatát. Ugyanakkor kérdésre válaszolva azt közölte, a kormány mérlegelni fogja, hogy kapjanak-e támogatást az érintettek, hozzátéve, a mostani helyzet eltér a korábbitól.

– Azt azonban még mindig nem tudni, hogy a második körben kijelölt területek számíthatnak-e pénzre. Mint érdekképviselet, nem kaptunk semmilyen hivatalos megkeresést vagy hírt. Nagy a csend – summázta az elnök, majd hozzátette: ezzel szemben Varga Mihály bejelentése után a forgalmazók szinte azonnal megkeresték őket csoportos kedvezményt felajánlva. Egy gép akár százezer forintot is kóstálhat – válaszolta kérdésünkre Spindler. A támogatásra ezért lenne szükség.

A nemzetgazdasági miniszter korábban azzal érvelt, hogy azokon a területeken vezetik be, ahol legkiterjedtebb a feketegazdaság, ám Spindler szerint ezzel nem fog csökkenni a mérték. – Aki feketén akar működni, továbbra is így fog – vélte, majd hozzátette: inkább azzal kéne foglalkozni, hogy melyek azok az eszközök, amik elterjedését és így az átláthatóságot, a támogatás segítenék. Becslése szerint 3500-4500 autószerviz és -javító vállalkozás felel meg a jelenlegi követelményeknek, Nyolc-kilencezer „legálisnak nevezhető” van, és több tízezer, ami viszont feketén működik. Hogy szeptember 30-a után melyik tábor fog gyarapodni, egyelőre nehéz előre látni. Mint mondta, a feketézés ellenőrzésének módszerén nem ártana változtatni, ha valódi eredményt szeretnének elérni.

Kérdésünkre úgy fogalmazott: a könyvelés és a gépek kezelése miatt lassan több az adminisztráció, mint a kétkezi munkát végzők száma. – A szervizek nincsenek arra felkészülve, hogy olyan stábot tartsanak fenn, ahol több adminisztratív dolgozó van és egyre kevesebb a szerelő. Ez hamarosan a rezsióradíj növekedésében is meg fog látszani – jósolta. – Mint minden ilyen, ez is a megrendelő zsebére megy, és már most kezd érződni, hogy egyre kisebb az igény a szolgáltatásra – hívta fel a figyelmet.

Szerettük volna megkérdezni az NGM-et, hogy számíthatnak-e az újonnan belépők támogatásra, milyen feltételeknek kell eleget tenniük, illetve van-e türelmi idő, ám levelünkre egyelőre nem kaptunk választ. A NAV-nál is érdeklődtünk, hogy az új területekről hányan köttettek be pénztárgépet, ez javulást, stagnálást vagy romlást mutat-e a várt adatokhoz képest, illetve tőlük is megkérdeztük, van-e türelmi idő és ez meddig tart, ám választ innen sem kaptunk. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamarától, amit Varga Mihály mint együttműködő szervezetet jelölt meg a szektorok kiválasztásakor, az NGM-hez irányítottak, mikor az állami támogatásról érdeklődtünk.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.