Jönnek az elrettentő cigisdobozok

A szigorítással a fiatalkorúak dohányfogyasztása csökkenhet, jól jár a Continental.

Bodacz Péter
2016. 08. 18. 8:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szombaton hatályba lép a dohánytermékek csomagolását szabályozó új kormányrendelet, amely szerint az új dohánytermékek már csak egységes dobozban kerülhetnek piacra, de a már piacon lévő márkák és típusok átmeneti mentességet kapnak – derült ki a Magyar Közlöny legfrissebb számából. A távirati iroda összefoglalója szerint a kedden megjelent kormányrendelet megfelel az Európai Unió 2014-ben elfogadott irányelvének, amelynek értelmében a cigaretták és fogyasztási dohányok csomagolása kötelezően megváltozik: 2017. május 20-tól már csak olyan dohánytermékek lehetnek kiskereskedelmi forgalomban, amelyek csomagolásának elő- és hátoldali felületét 65 százalékban képpel kombinált szöveges figyelmeztetések fedik. Emellett a szabályozás szerint az oldalsó felületeken is általános figyelmeztetések láthatók majd, és kötelező feltüntetni a leszokásban segítséget nyújtó portál elérhetőségeit is.

Ezenfelül a magyar szabályozás bevezeti a dohányáruk egységes csomagolását is; augusztus 20-tól új márkájú vagy típusú cigarettát, illetve fogyasztási dohányt már csak olyan csomagolásban lehet piacra dobni, amelyen jelzés, illetve védjegy sincs. A már piacon lévő márkákat és típusokat december 31-ig lehet gyártani, importálni, bejegyzett kereskedő által fogadni és jövő év május 20-ig lehet forgalomba hozni. A fokozatos átállást biztosítja a rendelet, de legkésőbb 2019. május 20-tól már csak olyan dohánytermékek lehetnek a trafikok polcain, amelyek megfelelnek a most hatályba lépő szabálynak, és egységes csomagolásban vannak. A kormányrendelet értelmében mentolos dohányárut 2020. május 20-ig lehet forgalmazni.

Jelentős eredménynek tartja a dohánytermékek csomagolásának egységesítését a Füstirtók Egyesülete. Mint azt Félix Péter, a szervezet elnöke lapunk érdeklődésére közölte, a lépéstől azt várják, hogy csökken a fiatalkorúak dohányfogyasztása. A cigarettapiacon rendkívül erős az a jelenség, hogy a csomagolás adja el a terméket, a fiatal, kezdő dohányos generációt leginkább a csomagolással lehet egy-egy márkához csábítani, ami aztán több évtizedre meghatározza a fogyasztást. E gyakorlatnak vet véget az augusztus 20-tól érvényes szabályozás. A Füstirtók Egyesülete egyébiránt 2013 júniusa, azaz a dohánypiac drasztikus szigorítása óta kétszáz eljárást kezdeményezett dohányipari cégek ellen, mivel a dobozokon található minősítő emblémák, jelölések és logók véleményük szerint tiltott reklámozásnak minősültek. Törekvéseik nem sok eredményt hoztak, azonban a csomagolások egységesítése megoldja ezt a problémát. Félix Péter kitért arra is, hogy a mostani döntés negyedévet csúszott, egy nemzetközi egyezmény szerint ugyanis május 20-ával kellett volna bevezetni a szigorítást. – A dohányzás visszaszorítását nem könnyíti meg, hogy jelenleg senki sem tudja, hányan cigarettáznak. Az Egészségügyi Világszervezetnek közölt adatok aligha megbízhatók, hiszen még soha nem készült nagy mintás, reprezentatív felmérés a témában – vélekedett Félix Péter, megjegyezve: bár a kormány döntései pozitívnak értékelhetők, a folyamat leginkább a Continental dohányipari vállalat – amely Lázár János kancelláriaminiszter ismerőse, Sánta János érdekeltségébe tartozik – érdekeit szolgálja. A magyar csoport ugyanis a jóval nagyobb tőkeerejű British American Tobacco, vagy a Philip Morris marketingeszközeit nem tudta alkalmazni. A dohányzás visszaszorításáért küzdő szervezet – miután a dohánytermékek hirdetését tiltó kezdeményezésük célt ért – most arra törekszik, hogy betiltassa a fiatalkorúak dohányfogyasztását. Félix Péter szerint ugyanis az nem elég, hogy 18 éves kor alatt nem lehet cigarettát vásárolni. Szükség lenne arra is, hogy a rendőrök, közterület-felügyelők az utcákon léphessenek fel a fiatalok dohányzásával szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.