Kifogytunk a munkaerőből

A járulékcsökkentés csak részben oldja meg az autóipar szakemberhiányát.

Bodacz Péter
2016. 08. 17. 8:32
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben az elmúlt bő másfél évben bejelentett autóipari beruházások körülbelül tízezer új munkahelyet jelentenének, ma már a meglévő álláshelyek feltöltése sem látszik egyszerű feladatnak a gyártók számára. A szakemberhiány – amint azt Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter néhány héttel ezelőtt elismerte – már konkrét autóipari beruházást is meghiúsított, így a lépéskényszer egyértelmű. Ám a napokban bejelentett járulékcsökkentés csak az ágazati bérek emelését teszi lehetővé, míg a problémát nemcsak Szlovákia elszívóhatása okozza, hanem az is, hogy a szakképzés nem követte a piaci igényeket. Ágazati hírek szerint hiány van például karbantartóból, gépészből és más felsőfokú végzettségű szakemberből. A nem vezetői munkakörökben bruttó 350-750 ezer forint körüli bérekkel lehet számolni. Becslések szerint egyébként 116 ezer autóipari munkás ingázik Szlovákiába hazánkból.

Mint Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület (Mage) ügyvezető főtitkára lapunk megkeresésére kifejtette, a helyzeten a hazai munkaerő lanyha mobilitása sem segít, de egyre több vállalat próbálkozik különböző ösztönzőeszközök bevetésével, több-kevesebb eredménnyel. Véleménye szerint a szakemberhiány eltérő méreteket ölt az ország különböző régióiban; míg a Gyöngyöshalászon működő Apollo Tyres gumigyár komoly létszámhiánnyal kénytelen szembenézni, a légzsákokat gyártó Takata egy-két év alatt ezer fővel töltötte fel miskolci üzemét. Nyugat-Magyarországon a közeli Szlovákia autóipari cégei jelentik a fő vonzerőt, hiszen a Pozsony környékére települt cégeknél magasabb fizetésekkel lehet számolni. – A helyzet orvoslására több eszközt is bevetnek a vállalatok, az elmúlt években 10–25 százalékos béremelések történtek, és sok példa van arra is, hogy támogatják a lakhatást, vagy a munkavállalók gyermekeinek óvodai ellátásában segítenek – mondta Kilián Csaba, megjegyezve: egy-egy meghirdetett állásra sok a jelentkező, ám általában hiányzik a szakértelem. A főtitkár emellett kitért arra is, hogy az autóipari munkák imázsa az aránylag jó fizetések dacára sem kimondottan kedvező. Jó hír ugyanakkor, hogy már vannak látható eredményei az ágazati vállalatok által támogatott duális képzésnek; az első évfolyamok tanulói mostanában lépnek ki a munkaerőpiacra. Bár igaz, hogy Szlovákia most jelentős elszívóhatást képes kifejteni, a helyzet hosszabb távon ki fog egyensúlyozódni, a héten bejelentett járulékcsökkentés ugyanis lehetőséget teremt további fizetésemelésekre, ami elsősorban a nyugat-magyarországi munkaerőhiányon enyhíthet.

A Népszabadság a tegnapi számában írt arról: rendkívüli nehézségeket okoz a fejvadászoknak, hogy megtalálják azt a több mint ezer új munkavállalót, aki jövő januártól dolgozni tudna a Gyöngyöshalászon induló Apollo Tyres gumigyárban. Honorálják a munkavállalókat azért is, ha a térség más gyáraiból szereznek új munkaerőt. A cikk szerint a salgótarjáni mérnökök és szakképzett technikusok zömét már alkalmazza a hatvani Bosch gépjármű-elektronikai gyára, amely ráadásul épp most tervezi egy 600 embert foglalkoztató logisztikai bázis kiépítését is. A többek között kormányrendszereket gyártó ThyssenKrupp pedig Jászfényszaruban létesít új üzemcsarnokot. – A cégek a munkaerőhiányt úgy orvosolhatják, ha vagy béreket emelnek, vagy külföldről hoznak tömegével olcsóbb munkaerőt – mondta a lapnak Konfár Zoltán, a hatvani Bosch gépbeállítója, szakszervezeti alelnök (Multinacionális Cégek Dolgozóinak Szakszervezete).

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.