Szó szerint közelharcot vívnak a kolozsvári taxitársaságok az Uberrel azóta, hogy az amerikai székhelyű fuvarmegosztó bejelentette: Bukarest után Kolozsváron is szolgáltatni fog. Romániában először a fővárosban jelent meg az Uber tavaly februárban, azóta a társaság tájékoztatása szerint már 100 ezer ügyfél használja – vagy legalábbis letöltötte – a mobiltelefonos alkalmazást a kétmilliós nagyvárosban.
Kolozsvári bemutatkozását egyáltalán nem bízta a véletlenre az Uber, hanem az augusztus 4-e és 7-e között megrendezett Untold könnyűzenei fesztivál idejére időzítette, amelyre mintegy nyolcvanezren látogattak el naponta, jelentős számban külföldiek. Bár első ügyfélnek sikerült megnyerni Tudor Giurgiu neves román filmrendezőt, akciós útdíjként pedig a kolozsvári bérfuvarozók többsége által alkalmazott, 125 forintnak megfelelő kilométerenkénti tarifát számoltak fel, az előzetes becslésekkel ellentétben kevesen álltak be Uber-partnernek. Ezért több mint száz sofőrt Bukarestből „importáltak”. Noha a kolozsvári taxitársaságok korábban meglehetősen békésen úgy nyilatkoztak, hogy felkészültek a magát utazásmegosztásként meghatározó társaság piacra lépésére, valójában kőkeményen léptek fel a konkurencia ellen. A taxisofőrök egyszerű utasként Uber-autókat rendeltek, majd a rendőrőrsre vitették magukat, ahol feljelentést tettek a fuvarmegosztó partnerei ellen tiltott személyszállítás miatt. A kolozsvári rendőrség a taxizásra vonatkozó jogszabály alapján fejenként 1,6 millió forintnak megfelelő bírságot rótt ki négy Uber-sofőrre, és a gépkocsik forgalmi engedélyét is bevonta hat hónapra. Bár a helyi sajtó jelentése szerint az incidenst követően a fuvarmegosztó felfüggesztette itteni tevékenységét, a társaság a napokban ezt határozottan tagadta, közölve: a „megfélemlítési kísérletek” ellenére folytatja tevékenységét Erdély 320 ezres fővárosában.
A kolozsvári eset kapcsán sokan felteszik a kérdést, miként fordulhat elő, hogy Romániában szelektíven alkalmazzák a törvényeket. A hatályos jogszabály betűje nem teszi lehetővé az Uber romániai tevékenységét, a fuvarozási törvény tavaly módosított változata ugyanis kimondja, hogy kizárólag azok az állampolgárok, illetve jogi személyek folytathatnak utasszállítási tevékenységet, akiknek érvényes taxiengedélyük van. Arról nem beszélve, hogy ugyanez a jogszabály elvileg az autóstoppolást is tiltja, tetemes bírságot előírva ama gépjárművezetőknek, akiket a rendőrök tetten érnek, amint pénzt kérnek alkalmi utasuktól. Tény, hogy stoppolásért még nem büntettek az országban, a törvényalkotók szerint ugyanis a kezdeményezés célja az illegális bérfuvarozók, a kalóztaxisok ellehetetlenítése.
Egyébként az Uber esetében Romániában is annak alaptevékenysége kapcsán dúl a vita. Miközben a társaság szerint mobilalkalmazásról, utasmegosztásról van szó, a hivatalos bérfuvarozók állítják: tulajdonképpen ugyanúgy működik, mint bármely taxitársaság, vagyis pénz ellenében fuvaroztat. Emil Boc kolozsvári polgármester, volt kormányfő – nem mellesleg alkotmányjogász – úgy véli, az Uber által nyújtott szolgáltatás nincs szabályozva Romániában, ezért a bukaresti hatóságoknak kellene tisztázniuk a társaság működését.