Lefékezték Kolozsváron az Ubert

Nem kedveznek a román jogszabályok a fuvarmegosztó működésének.

2016. 08. 15. 14:02
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szó szerint közelharcot vívnak a kolozsvári taxitársaságok az Uberrel azóta, hogy az amerikai székhelyű fuvarmegosztó bejelentette: Bukarest után Kolozsváron is szolgáltatni fog. Romániában először a fővárosban jelent meg az Uber tavaly februárban, azóta a társaság tájékoztatása szerint már 100 ezer ügyfél használja – vagy legalábbis letöltötte – a mobiltelefonos alkalmazást a kétmilliós nagyvárosban.

Kolozsvári bemutatkozását egyáltalán nem bízta a véletlenre az Uber, hanem az augusztus 4-e és 7-e között megrendezett Untold könnyűzenei fesztivál idejére időzítette, amelyre mintegy nyolcvanezren látogattak el naponta, jelentős számban külföldiek. Bár első ügyfélnek sikerült megnyerni Tudor Giurgiu neves román filmrendezőt, akciós útdíjként pedig a kolozsvári bérfuvarozók többsége által alkalmazott, 125 forintnak megfelelő kilométerenkénti tarifát számoltak fel, az előzetes becslésekkel ellentétben kevesen álltak be Uber-partnernek. Ezért több mint száz sofőrt Bukarestből „importáltak”. Noha a kolozsvári taxitársaságok korábban meglehetősen békésen úgy nyilatkoztak, hogy felkészültek a magát utazásmegosztásként meghatározó társaság piacra lépésére, valójában kőkeményen léptek fel a konkurencia ellen. A taxisofőrök egyszerű utasként Uber-autókat rendeltek, majd a rendőrőrsre vitették magukat, ahol feljelentést tettek a fuvarmegosztó partnerei ellen tiltott személyszállítás miatt. A kolozsvári rendőrség a taxizásra vonatkozó jogszabály alapján fejenként 1,6 millió forintnak megfelelő bírságot rótt ki négy Uber-sofőrre, és a gépkocsik forgalmi engedélyét is bevonta hat hónapra. Bár a helyi sajtó jelentése szerint az incidenst követően a fuvarmegosztó felfüggesztette itteni tevékenységét, a társaság a napokban ezt határozottan tagadta, közölve: a „megfélemlítési kísérletek” ellenére folytatja tevékenységét Erdély 320 ezres fővárosában.

A kolozsvári eset kapcsán sokan felteszik a kérdést, miként fordulhat elő, hogy Romániában szelektíven alkalmazzák a törvényeket. A hatályos jogszabály betűje nem teszi lehetővé az Uber romániai tevékenységét, a fuvarozási törvény tavaly módosított változata ugyanis kimondja, hogy kizárólag azok az állampolgárok, illetve jogi személyek folytathatnak utasszállítási tevékenységet, akiknek érvényes taxiengedélyük van. Arról nem beszélve, hogy ugyanez a jogszabály elvileg az autóstoppolást is tiltja, tetemes bírságot előírva ama gépjárművezetőknek, akiket a rendőrök tetten érnek, amint pénzt kérnek alkalmi utasuktól. Tény, hogy stoppolásért még nem büntettek az országban, a törvényalkotók szerint ugyanis a kezdeményezés célja az illegális bérfuvarozók, a kalóztaxisok ellehetetlenítése.

Egyébként az Uber esetében Romániában is annak alaptevékenysége kapcsán dúl a vita. Miközben a társaság szerint mobilalkalmazásról, utasmegosztásról van szó, a hivatalos bérfuvarozók állítják: tulajdonképpen ugyanúgy működik, mint bármely taxitársaság, vagyis pénz ellenében fuvaroztat. Emil Boc kolozsvári polgármester, volt kormányfő – nem mellesleg alkotmányjogász – úgy véli, az Uber által nyújtott szolgáltatás nincs szabályozva Romániában, ezért a bukaresti hatóságoknak kellene tisztázniuk a társaság működését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.