Zöldálarc mögé bújt útépítések

Csak látszólag fontos szempont a pályázatok elbírálásánál a környezetvédelem.

Gyöngyösi Balázs
2016. 08. 17. 10:11
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb szélhámosság a környezetterhelési érték számítása az útépítési pályázatoknál, egy olyan közbeszerzési technika, amely alkalmas arra, hogy a feltételekre felkészített kormányközeli cégek állandó megrendeléshez jutása biztosított legyen – mondta a Magyar Nemzetnek Sallai R. Benedek az útépítési közbeszerzések új átszabásáról. Amint arról a 444.hu is beszámolt, az új értékelési módszerrel továbbra is azon cégeknek kedveznek az útépítésre kiírt pályázatok, amelyeknek a legközelebb van aszfaltkeverő telepe a munkaterülethez. Az LMP országgyűlési képviselője szerint egyértelmű, hogy ennek a bírálati szempontnak nincs tényleges környezet- vagy természetvédelmi hatása, kizárólag a nyertes cég kiválasztásához szolgál ürügyként. Korábban az 500 milliárd forintnyi uniós fejlesztést veszélybe sodró aszfaltügyet is azért támadta Brüsszel, mert csak azok vehettek részt a pályázatokban, akiknek 50 kilométeren belül volt aszfaltkeverő telepe. Végül ez év áprilisban sikerült megegyezni az Európai Bizottsággal, és az alkunak része volt, hogy a bizottság szerint protekcionista feltételt kivették az útépítési pályázatokból. Csakhogy a kifogásolt elvárás visszaszivárgott a feltételek közé, sőt jelen helyzetben még nagyobb súllyal szerepel az aszfaltkeverő telep és a munkaterület távolsága, mint korábban.

Az új pontozási rendszer szerint ugyanis csak az az egy cég indulhat valós eséllyel az útépítésekért, amelyiknek a legközelebb esik az aszfaltkeverője a munkaterülethez. Ahogy az új feltételrendszerhez példaként szolgáló 813. számú útra vonatkozó tendernél, úgy az összes kiírt útépítési pályázatnál a beépítendő hengerelt aszfalt mennyisége, a szén-monoxid-kibocsátás, illetve az aszfaltkeverő és beépítés helye közötti távolság szorzata adja a környezetterhelési értéket. Ebből az aszfaltmennyiség értelemszerűen minden ajánlattevőnél ugyanaz, a kibocsátást pedig a motorok teljesítményéhez kötik, tehát gyakorlatilag csak a szállítás távolsága változik. Szakmailag kifogásolható, hogy csak az aszfaltnál mérvadó a környezetterhelési érték számítása, holott annak mennyisége-szállítása csak a tized-huszad része az egyéb mozgatandó alapanyagoknak. Ha pedig önmagában az aszfaltot nézzük, annak 90 százaléka kő, de a kiválasztásnál az sem mérlegelési szempont, hogy a követ valószínűleg mindenki ugyanabból a bányából viszi az általa használt aszfaltkeverőbe. Bármerről is nézzük a bírálati szempontokat, a keverő távolsága határozza meg a végeredményt, hiszen a többi kritérium, úgymint az ár, a szükséges szakemberek megléte, mindenki által teljesíthető.

A 813. számú útépítés például egy öt kilométeres szakaszról szól egy-egy sávval és egy 395 méteres híddal. A pályázaton hatan indultak, az ajánlatokban csak az ár és a környezetterhelési érték pontszáma eltérő. Bár 10,5 milliárd forinttal a lapunkkal közös tulajdonosi körhöz tartozó Közgép adta a legkedvezőbb ajánlatot, az A-Híd pedig 13,5 milliárdért vállalná a munkát, jó eséllyel mégis a Strabag és a Hódút – utóbbi a Duna Aszfalt cégcsoport tagja – konzorciuma fog nyerni 14,8 milliárd forinttal a környezetterhelési érték miatt. Ez már csak azért is vészjósló, mert az említett út autópályaáron épül kilométerenként közel hárommilliárd forintért, holott az olcsóbb ajánlatokból egyértelművé válik, ezt a kivitelezést jóval kevesebb pénzből is meg lehet valósítani. Elvileg nemes tehát a cél, hiszen az Európai Unió is a környezetvédelem mellett kardoskodik, valójában azonban szó sincs a természet óvásáról, ez csak ürügy a kiválasztásra, a különbözet a nyertes cég bankszámláját gyarapítja. Az említett pályázat ráadásul magyarországi költségvetési forrásból valósul meg, azaz csak ez az egy útépítés 4,3 milliárd forintot vesz ki az államkasszából. A környezetterhelés csökkenthető lenne elektromos szállító járművel vagy erdőtelepítéssel is. Például egy húszhektáros tölgyerdőt is lehet telepíteni 70 millió forintból, ami tíz év alatt semlegesítheti a környezetterhelést – és még akkor is megmarad több mint 4,2 milliárd a költségvetésnek, ami a kórházak adósságának közel tizedét törleszthetné.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.