- Azt kezdettől fogva lehet tudni, hogy a szuperkötvény közvetlen hatása plusz kiadás a költségvetésnek, átlagosan 4,9 százalék, szemben például a diszkont kincstárjegy 0,1 százalékával. Még ez is belefér a büdzsébe?
- Valóban magas kamatot fizet az állam a családoknak. Az adósságkezelés folyamatában ugyanakkor több szempontot mérlegelünk. Ha csak a közvetlen költségvetési kiadásokat néznénk, akkor kizárólag 3 hónapos lejáratú diszkontkincstárjegyekkel kellene finanszírozni a magyar államot. A rövid lejárat viszont kiszolgáltatottságot, állandó adósság-megújítási kényszert jelent. Ráadásul jóval nagyobb kereslet egy állampapír-szegmensben az ön által említett 0,1 százaléknál magasabb kamatot eredményezne, és azt nem a családoknak, hanem intézményeknek fizetnénk ki. A költségek mellett tehát a futamidőt, a deviza-összetételt, a finanszírozás fix, vagy változó jellegét és nem utolsó sorban a finanszírozó személyét is figyelembe vesszük. Ezek alapján határozzuk meg az álláspontunk szerint optimális finanszírozási szerkezetet. Úgy látom, hogy ezt a professzionális befektetők, nemzetközi intézmények is értékelik, ezért is csökken az elvárt hozam és javítják a hitelminősítők Magyarországra vonatkozó értékelésüket.
- A hatalmas méretű hazai lakossági készpénzállomány egyelőre stabilan tartja magát, jóllehet, némi átrendeződés már megkezdődött az elmúlt fél évben. Mikor indulhatnak meg látványosabban a változások?
- A kérdés és a probléma is aktuális, már ami a háztartásoknál felhalmozódott hazai készpénzállomány tetemes mennyiségét illeti. A készpénz tartásának jelentős költségei vannak, így például az előállításnak, a tárolásnak, a szállítás biztonságának, amelyek nemzetgazdasági kiadásokat jelentenek. Ráadásul a készpénz táptalajt jelent a feketegazdaság működésének, valamint az adócsalásnak is. Elektronikus fizetés esetén viszont mindez gyakorlatilag teljesen kiküszöbölhető. Nem mindig könnyű persze áthangolni az emberek, vállalkozások évtizedes szokásait, s motiválni őket arra, hogy álljanak át a digitális megoldásokra: a banki átutalások és a bankkártya használatára, a web-bankos ügyintézésre. Természetesen „fogadói oldalról” is lépéseket kell tenni: el kell érjük, hogy a vásárlóknak legyen lehetősége gyorsan és olcsón elektronikus módokon fizetni. Ha tovább fehéredik a gazdaság, akkor van nagyobb esélye az adócsökkentésnek, vagy például a béremelések folytatásának. Így jövőre is igyekszünk újabb és újabb gazdaságfehérítési intézkedésekre javaslatot tenni.
- Vagyis a gazdaság további fehérítése az egyik meghatározó jellemzője a jövő évi költségvetésnek is?
- A 2020-as költségvetés elsődlegesen a családokról és a gazdasági eredmények megvédéséről szól. Ehhez szükséges egyrészt szükséges a gazdasági növekedés fenntartása, a jelenlegi lassuló világgazdasági környezetben az uniós átlagot legalább két százalékponttal meghaladó mértékben. És igen, számolunk azzal, hogy a gazdaság fehérítésével jelentős többletbevételeket érünk el.
- Az elhangzottak szerint minden adott ahhoz, hogy 2018 után 2019-ben is jó évet zárjon az államkassza. A 2019. évi büdzsé alakulásával elégedetten és nyugodt szívvel dől majd hátra karácsonykor?
- Egyelőre legfeljebb bizakodva. Az idei év végleges hiány-számait ugyanis csak 2020 tavaszán ismerjük, a GDP-adat, vagy az önkormányzatok végleges költségvetési adata csak jövő év elején lesz ismert. Ezzel együtt a felelősség akkor is nagy, amikor jól alakulnak a számok. Idén olyan sajátos helyzet állt elő, hogy a német és a magyar ipar kibocsátása különvált egymástól, ezért is tudott a magyar gazdaság jelentősen bővülni. Hosszabb távon ugyanakkor az nem reális, hogy 4-5 százalék körüli növekedést érjünk el, miközben az Unió gazdasága nem, vagy alig bővül. Épp ezért beszélünk az EU átlagát 2 százalékponttal meghaladó magyar növekedési célról és nem egy konkrét számról.
- Mit tanultunk és mit menthetünk át a szűkebb esztendőkre a mostani időszakból?
- A mostani jó eredmények felelősséget is jelentenek. Adventi időben talán azt is mondhatom, hogy a mértékletesség keresztényi erény. A pénzügyi fegyelmet tehát akkor is meg kell őriznünk, ha nem 5 százalékkal bővülünk. Véleményem szerint ez szükséges a kivívott hitelességünk megtartásához. Az is igaz egyúttal, hogy a pénzügyi fegyelmet úgy is megőrizhetjük és a gazdaság bővülését úgy is támogathatjuk, ha egyszerre hajtunk végre adócsökkentést és fehérítjük a gazdaságot. A magas foglalkoztatásra és a termelékenység javításával együtt az ésszerű béremelések folytatására koncentráló gazdaságpolitika szintén válasz lehet a szűkebb esztendőkre, hiszen a stabil munkaerőpiac a költségvetésnek is támaszt ad. Vannak tehát értékalapú gazdaságpolitikai megoldások, melyeket a bő és a szűk esztendőkben is ildomos követnünk.
- Végezetül egy személyes vonatkozás. Bő két évtizeddel ezelőtt lépett be először a Pénzügyminisztérium kapuján, első kitüntetését Varga Mihálytól kapta, s azt követően két szocialista miniszter is hasonlóan ismerte el a szakmai munkáját. Mely időszakban érezte leginkább, hogy „Igen! Ezt megcsináltuk!”?
- Számos feladatot tudnék említeni, de állami vezetői tisztséget 2010-től látok el, így a felelősségem is nagyobb és új területekre terjed ki. Óriási megtiszteltetés és egyben kihívás volt a 2010 utáni konszolidációs munkákban való részvétel. Jó érzés volt lezárni azt a túlzott deficit-eljárást, amely már az uniós csatlakozásunk évében megindult Magyarország ellen. Ugyancsak meghatározó esemény volt a 2016-os hatéves bérmegállapodás, mellyel úgy értünk el gazdasági növekedési többletet, hogy az adók csökkentése és a bérek emelése mellett megőriztük a büdzsé stabilitását. E megállapodás hatásai véleményem szerint még jelentősebbek, mint azt előzetesen feltételeztük. Nem volt eseménytelen az elmúlt kilenc év, de 2019 sem. Bízom benne, hogy lesz erőnk és tudásunk az újabb feladatok megoldására, s akkor talán 2020-ra is igaz lehet az, hogy soha rosszabbat.