Jelentős volt májusban is a koronavírus-járvány miatt megváltozott gazdasági folyamatok hatása: ezt bizonyítja, hogy az ipari termelés mértéke ebben a hónapban több mint harminc százalékkal elmaradt az egy évvel korábbi, magas bázistól, és a munkanaphatástól megtisztított adatok szerint is 27 százalékot meghaladó mértékű a visszaesés. A Központi Statisztikai Hivatal mai gyorsjelentése szerint erőteljes csökkenés volt a legnagyobb súlyú járműgyártásban, ugyanakkor a számítógépek, elektronikai, optikai termékek gyártása, valamint az élelmiszer, ital és dohánytermékek gyártása kisebb mértékben csökkent. A termelés az év első öt hónapjában 13,8 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakától. Az adatokban azonban már az éledezés jelei is látszanak, hiszen az ipari kibocsátás májusban az előző hónaphoz viszonyítva 15,6 százalékkal növekedni tudott.
– Ez a várakozásoknál jóval kedvezőtlenebb adat is azt mutatja, hogy a kereslet helyreállása és az ipar újraindulása lassú folyamat lesz. A magyar iparban nagy súlyt képviselő járműgyártás továbbra is jelentős visszaesést mutat, ez pedig alátámasztja az ipar diverzifikációjának szükségességét, azaz a járműipar súlyának mérséklését – mondta az adatokról Regős Gábor, a Századvég Gazdaságkutató makrogazdasági üzletágának vezetője. Szerinte a következő hónapokban az ipar teljesítménye fokozatosan javulhat, ám kérdés, hogy az ágazat, azon belül is különösen a járműgyártás teljesítménye mikor tud visszatérni a válság előtti szintre. Ez ugyanakkor nem csak a hazai folyamatoktól függ, a külső kereslet helyreállása nélkül nem lehetséges – tette hozzá.
Virovácz Péter, az ING Bank elemzője kiemelte: elindult a kilábalás, ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a válság előtti termelési szint elérése jóval több időbe telik majd, mint a zuhanás két hónapja. Az ipari termelés szintje jelenleg a 2013-as szinteken áll. A járványügyi vészhelyzettel kapcsolatos korlátozások enyhítése érdemben segítette az ipart – húzta alá. Az újranyitás az előzetes adatok alapján nem mindenhol ment azonos mértékben; a legnagyobb súlyú járműgyártás kiugró visszaesést mutatott. Kiemelte: ritka, hogy egy ilyen hatás ellenére az ipari termelés emelkedni tudjon akár havi alapon. Az elemző az ősz folyamán ismét lassulást vár, így a válság előtti termelési szint elérésére idén kevés az esély.
Komoly recesszió
Jóval súlyosabb lesz az idei recesszió az Európai Unióban a tavaszi várakozásoknál. Az Európai Bizottság tegnap közzétett, nyári előrejelzésében arra számít, az euróövezet gazdasága idén 8,7 százalékkal zsugorodik, jövőre pedig 6,1 százalékkal növekszik. Az EU gazdasága 2020-ban 8,3 százalékkal esik vissza, 2021-ben pedig 5,8 százalékkal bővül.