Így fúrtak alagutat a svájci Alpok gyomrába

Hivatalosan felavatták a 15,4 kilométeres Ceneri-alagutat Bellinzona és Lugano között. A létesítménynek köszönhetően lesz teljes az Alpokat észak–déli irányban átszelő új vasúti összeköttetés, amely két órával rövidíti le a München–Milánó táv menetidejét.

2020. 09. 05. 12:04
A Stadler Giruno szerelvénye a Gotthárd bázisalagút bejáratánál Fotó: MTI/EPA/Laurent Gillieron
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Svájc alpesi hágói évszázadok óta jelentenek akadályt Közép-Európa északi és déli része közötti eljutásban. A svájci parlament 1992-ben határozott arról, hogy bázisalagutakkal, vagyis a hegységek talapzatába fúrt vágatokkal teszik lehetővé a vasúti szerelvényeknek, hogy akadálytalanul, akár óránként 200–250 kilométeres sebességgel haladjanak át a hegyvidéken. A cél az, hogy a személy- és áruforgalmat közútról vasútra tereljék úgy, hogy gyors észak–déli tranzitútvonalakat biztosítanak Svájcon keresztül – közölte a RaiwayGazette.com.

Ennek a programnak a része volt a 2007-ben megnyílt 35 kilométeres Lötschberg-alagút, a 2016-ban átadott, 57 kilométeres Gotthard-alagút, és ezt tette teljessé most a Svájc és Olaszország közötti föld alatti összeköttetés. A Ceneri bázisalagút keleti furata 15 452, a nyugati 15 289 méter hosszú. A két furat egymástól 40 méterre halad, 325 méterenként összekötő járatokkal.

A Stadler Giruno motorvonat a Gotthárd, a világ leghosszabb vasúti alagútja bejáratánál (Fotó: MTI)

Az új alagút húsz perccel csökkenti a Zürich–Lugano menetidőt, Zürich és Milánó között 3 óra 17 percre csökkentve az utazási időt. A svájci SBB arra számít, hogyha a nemzetközi kapcsolatok optimalizálhatók, vagyis a három ország nemzeti vasútvállalatai jól együttműködnek, az észak–déli folyosó decembertől két órával csökkenti az áruszállítási időt Németország és Olaszország között.

A vonalon a személyszállításban a Stadler SMILE/Giruno nevű, óránként 250 kilométeres sebességre képes villamos motorvonatai teljesítenek majd szolgálatot. A Stadler februárban kapta meg a jármű üzembe helyezési engedélyét az európai közlekedési hatóságtól olaszországi működésre, ahol óránként 200 kilométeres sebességgel haladhatnak majd a szerelvények.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.