Női menedzsert díjaztak egy fejlesztésért, amely átírta a fizetési szokásokat

Az azonnali fizetési rendszer elindítása az utóbbi 25 év egyik legnagyobb és legkomplexebb hazai banki vállalása volt Magyarországon, amely alapjaiban változtatta meg a fizetési szokásokat. A Giro Zrt.-n belül a fejlesztésekre önálló projektet hoztak létre, ahol a központi infrastruktúrának, vagyis a rendszer szívének kiépítéséért, valamint az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások bevezetéséért felelős Iszály Mónika (képünkön) tavaly megkapta az Év projektmenedzsere díjat.

Horváth Éva
2021. 01. 01. 21:11
Iszály Mónika
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronavírus-járvány kitörésével szinte egyidejűleg – 2020. március 2-án – vált elérhetővé a hazai pénzforgalmi rendszerben az azonnali fizetés. A szisztémához Magyarországon, a világon egyedülálló módon, minden banknak kötelező volt csatlakoznia. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) döntött így, amellyel meglehetősen nagy feladat elé állította a hazai hitelintézeteket és az egész elszámolói hálózatot. Ám ahogy telik az idő, mind többen jönnek rá, hogy ez a „szabályozási kényszer” nagy hasznára van a rendszernek – mutatott rá Iszály Mónika, aki jelenleg az INNObyte Informatikai Zrt. termék- és szolgáltatásfejlesztési igazgatója, korábban viszont a Giro Zrt.-n belül az azonnali elszámolási rendszer fejlesztésében a központi infrastruktúra és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások bevezeté­séért volt felelős.

Iszály Mónika a Giro Zrt.-n belül az azonnali elszámolási rendszer fejlesztésében a központi infrastruktúra és az ahhoz kapcsolódó szolgáltatások bevezeté­séért volt felelős

Az azonnali elszámolási rendszer bevezetéséről 2016 végén határozott az MNB Monetáris Tanácsa.

A fejlesztésnek két alapvető oka is volt – emelte ki Iszály Mónika. – Egyfelől miután más országokhoz hasonlóan nálunk is terjednek az alternatív fizetési megoldások – főként a fintech cégek szolgáltatásai, amelyeknek a működése felett nem őrködik felügyelet, s a határokon árnyúló tevékenységüket sem lehet biztonságosan ellenőrizni –, a bankrendszer szereplői számára egyre szűkülő piaci mozgásteret új típusú szolgáltatásokkal kellett kitágítani. Másfelől hangsúlyos törekvés volt már akkor is az elektronikus fizetések minél szélesebb körű elterjesztése, Magyarországon ugyanis még mindig a készpénzhasználat dominál, aminek nagyon magas a költsége.

A hazai hitelintézetek elszámolási forgalmát biztosító Giro rendszerén belül 2017 júniusában indult a projekt egy nemzetközi tenderrel, amelyet a dán Nets nyert meg, így ők szállították a központi rendszer alapszoftverét. A fejlesztési munkák 2018 január­jában kezdődtek el, majd ezzel párhuzamosan – a csatlakozás előkészítése érdekében – a bankok is belefogtak a saját, házon belüli projektjeikbe. Az országos banki tesztelések végül 2019. január 1-jén zajlottak, majd 2020. március 2-tól élesben is elstartolt a hazai banki ügyfelek azonnali fizetési rendszere – emlékeztetett a szakember.

– Az új rendszer, amelynek révén a tíz millió forint alatti tranzakcióik öt, de inkább két-három másodpercen belül teljesülnek az év minden napján, a nap 24 órájában, az indulása óta egyre népszerűbb

– mondja büszkén Iszály Mónika. Kiemelte, hogy a rendszer bevezetésével két úgynevezett kiegészítő szolgáltatás is megjelent a központi banki infrastruktúrában. Az egyik a másodlagos azonosító használatának lehetősége, ami azt jelenti, hogy a regisztrációt követően a felhasználó az e-mail-címét, a mobilszámát vagy akár az adószámát is használhatja az átutalások során a 16 jegyű számlaszám helyett. A másik kiegészítő szolgáltatás az úgynevezett fizetési kérelem, amely lehetőséget biztosít a kezdeményezettnek, hogy ő kérjen pénzt a másik féltől. A fizetési kérelem számtalan helyzetben használható, akár a magánéletben, például egy éttermi számla kifizetésekor, de akár a szolgáltatók is alkalmazhatják az ügyfél által fizetendő díjak bekérésére. Szeptembertől pedig már az úgynevezett kötegelt tranzakciókat is képes feldolgozni a rendszer, így akár a munkáltatók által utalt munkabérek is megérkezhetnek néhány másodpercen belül az alkalmazottak számlájára.

A másodlagos azonosító használata azt jelenti, hogy az ügyfél az e-mail-címét, a mobilszámát vagy akár az adószámát is használhatja az átutalások során a 16 jegyű számlaszám helyett
Fotó: Havran Zoltán

Iszály Mónika megítélése szerint az azonnali fizetési rendszer előkészítése az elmúlt negyed évszázad egyik legnagyobb és legkomplexebb hazai banki projektje volt, amely alapjaiban változtatta meg a fizetési szokásokat. Azzal pedig, hogy hazánkban minden hitelintézet számára kötelezővé tették az azonnali fizetési rendszerhez való csatlakozást, egyszersmind valamennyi banki ügyfélnek elérhetővé tették a szolgáltatást.

A Giro rendszerében megvalósított projekt során mintegy 180 munkatárs működött közre, koordinálni kellett a külföldi szállítót, valamint 36 bankkal is össze kellett hangolni a feladatokat és az eredményeket – idézte fel a tavalyi Év projektmenedzsere díjat elnyert szakember a közös munka emlékeit. A díj jellegét firtató kérdésünkre Iszály Mónika elmondta: annak célja a projektmenedzsment szakma népszerűsítése, a szakmai kompetencia és kultúra fejlődésének elősegítése. Odaítéléséről a hazai szakmai szervezetek képviselőiből álló Projektmenedzsment Kiválóság Tábla dönt. Mint a szakember érdeklődésünkre elárulta, a hazai díjjal a tarsolyában később a nemzetközi mezőnyben is szeretné megméretni magát. A pályázatokat csak nyáron bírálják el, ám addig még rengeteg anyagot el kell készítenie és be kell adnia.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.