Több a kártyás fizetés, mint a készpénzfelvétel

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Stabilitási Tanácsa (tanács) megtárgyalta és elfogadta a 2021-es fizetésirendszer-jelentést. A testület megállapította, hogy 2020-ban a koronavírus-járvány ellenére is folytatódott az elektronikus pénzforgalmi infrastruktúra fejlődése.

Fellegi Tamás Péter
2021. 07. 14. 18:51
Az elektronikus pénztárca használata gazdasági és fogyasztóvédelmi szempontból is kedvező Forrás: 123RF
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az elektronikus pénzforgalmi infrastruktúra fejlődésében jelentős szerepet kapott tavaly az érintkezésmentes fizetés és az online kereskedelem térhódítása, emellett népszerűbb lett az utalás az azonnali fizetési rendszer bevezetése nyomán. 2019-hez viszonyítva több mint kétszer olyan gyorsan nőtt a kártyaelfogadási arány, amihez 2020 végén hozzájárulhatott a kereskedelmi törvény 2021. január 1-jével hatályba lépő módosítására való felkészülés is, miszerint az online pénztárgéppel rendelkezőknek biztosítaniuk kell az elektronikus fizetés lehetőségét – állapítja meg a jegybank 2021-es fizetésirendszer-jelentése.

A kártyás vásárlások darabszáma elérte az egymilliárdos határt. Az érintéses kártyás tranzakciók esetében a PIN-kód kötelező használatára vonatkozó limitnek a Magyar Nemzetti Bank kezdeményezésére megvalósított 15 ezer forintra emelése pedig hozzájárult ahhoz, hogy

a vásárlások közel 95 százalékát már az érintéses technológia alkalmazásával lehet lebonyolítani.

Az átutalások darabszámának növekedési üteme kevéssel öt százalék alatt volt, ami minimális csökkenés 2019-hez képest. A készpénzfelvételek száma 14 százalékkal esett vissza, ami viszont kiugró az eddigiekhez viszonyítva.

Magyarországon 2020. március 2-án sikeresen elindult az azonnali fizetési szolgáltatás is. 2021 első negyedévének a végéig a bankon belüli tételekkel együtt összesen 152 millió azonnali fizetés teljesült 29 ezer milliárd forint értékben. A központi infrastruktúra feldolgozási adatai alapján a tranzakciók harmadát banki nyitvatartási időn kívül indították az ügyfelek, és

96 százalékuk két másodperc alatt teljesült.

Mindazonáltal a pénzforgalmi szolgáltatóknak, a nagy forgalmat lebonyolító kereskedőknek és számlakibocsátóknak egyaránt további erőfeszítéseket kell tenniük azért, hogy minden fizetési helyzetben releváns opció legyen az azonnali fizetés – hívja fel a figyelmet a 2021-es fizetésirendszer-jelentés. Hozzátéve azt is, hogy kiemelten fontos a tranzakciós díjaktól mentes árazási struktúra kialakítása, valamint a fizetési kérelem és a hazai QR-kód-szabványra alapozott fizetésindítás implementálása a mobilbanki alkalmazásokba.

Még mindig általános akadályt jelent az elektronikus tranzakciók további térhódításában a kedvezőtlen banki árazási szerkezet az átutalások esetében. Az azonnali fizetés támogatása érdekében elengedhetetlen olyan csomagalapú árazásra épülő számlatermékek széles körű bevezetése, amelyek – a fizetési kártyákhoz hasonló módon – az átutalások esetében sem alkalmaznak közvetlen tranzakciós díjakat. Emellett az ügyfelek egy része körültekintő számlacsomag-választással már a jelenleg elérhető banki termékek esetében is nagymértékben csökkenthetné a pénzforgalmi költségeit.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.