Így nőnének a benzinárak a brüsszeli olajembargó miatt
A már most is egekben lévő európai benzinárak durva emelkedését okozhatja egy esetleges orosz kőolajembargó. Egy ilyen döntés nagyon megdobná a már eleve nagyon magas európai inflációt is. Az embargó miatt azonnal meg kellene szüntetni itthon a 480 forintos benzinárplafont, és azt sem lehetne kizárni, hogy egy liter benzin nálunk is ezer forint fölé emelkedne. Ez soha nem látott recesszióba lökné a magyar gazdaságot.
Forrás: Origo.hu2022. 05. 08. 13:14
Jobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.
Az Európai Bizottság most készíti elő a Moszkva elleni hatodik szankciócsomagot az Ukrajna elleni háború miatt, és várhatóan kedd estére véglegesítik a javaslatot – írja az Origó.hu.
Magyarország a kőolajszükségletének 65 százalékát elégíti ki orosz behozatalból.
Szlovéniában már árat emeltek
Érdemes itt megemlíteni, hogy a világ üzemanyaggyártása a kőolajra épül. Az elmúlt hónapokban ismételten száz dollár fölé emelkedett egy hordó ára, és a helyzetet csak súlyosbította az orosz–ukrán háború. Mindez értelemszerűen a benzin- és dízelárakat jelentősen felhajtotta az egész kontinensen. Az egész folyamat legújabb fejezete az volt, hogy Szlovéniában a normál benzin ára mintegy nyolc százalékkal, a gázolajé pedig több mint húsz százalékkal emelkedett, miután a kormány megszüntette az árstopot. Az árakat március közepén maximálták, hogy enyhítsék az energiaárak emelkedését a világpiacokon.
Az új baloldali kormány az intézkedést nem hosszabbította meg.
Az országban az áremelésre széles körben számítottak, és az árkontroll megszüntetéséről szóló bejelentés miatt szombaton hosszú sorok kígyóztak a benzinkutaknál Szlovénia-szerte. Magyarországon július elsejéig meghosszabbította a kormány a benzinárstopot.
Egyébként ha hazánk támogatná a kőolajembargót, akkor azonnal el kéne törölni a benzin 480 forintban rögzített plafonárát.
Íme a részletes adatok
Szinte egész Európában lényegesen drágább a benzin és a gázolaj, mint Magyarországon. Az alábbi táblázatban részletesen megmutatjuk, hogy az egyes európai országokban egy liter benzinért és gázolajért hány forintot kellett fizetni május 3-án – derül ki a cikkből.
Benzin
Gázolaj
Macedónia
507
553
Málta
516
466
Moldova
524
517
Lengyelország
534
598
Szerbia
569
641
Bosznia-Hercegovina
576
613
Szlovénia
577
592
Bulgária
581
614
Ciprus
584
669
Albánia
593
630
Románia
593
655
Andorra
612
610
Horvátország
628
673
Litvánia
645
662
Szlovákia
651
657
Montenegró
656
665
Luxemburg
656
665
Ausztria
660
704
Csehország
663
697
Olaszország
682
687
Lettország
686
709
Franciaország
692
727
Írország
696
725
Spanyolország
702
714
Észtország
703
689
Belgium
710
785
Nagy-Britannia
740
805
Svájc
757
824
Portugália
764
753
Németország
765
783
Svédország
789
941
Dánia
794
772
Izland
794
800
Görögország
799
705
Hollandia
802
729
Finnország
831
844
Norvégia
859
864
Brutális áremelkedést okozna Brüsszel javaslata
A fent bemutatott adatok tehát a mostani helyzetet mutatják. Amit lehet tudni, hogy egy esetleges brüsszeli olajembargó a Brent olajfajta jelenlegi 100–110 dolláros hordónkénti árát 170-180 dollárosra emelné. Ez pedig majdnem az árak megkétszereződését jelentené. Ha megnézzük a fenti táblázatot, akkor teljesen világos, hogy mindegyik példának hozott országban bőven ezer forint fölé emelkedne a benzinár, de lenne olyan, ahol 1500 forint lenne egy liter üzemanyag. Egy ilyen lépés tehát újabb hatalmas inflációs lökést okozna Európában, és abból Magyarország sem tudna kimaradni, még akkor sem, ha hozzánk érkezne orosz kőolaj – írja az Origó.
Egy ilyen súlyos helyzetben pedig Németországban azt javasolták, hogy
úgy lehet spórolni a tankoláson, ha az autósok kevesebbet tankolnak.
Azt is javasolják, hogy aki teheti, az ne használja az autóját, így ugyanis jelentősen csökkenthető az üzemanyag-fogyasztás, és ezáltal sokat spórolhatunk.
Orbán Viktor javaslatai
Ezzel szemben Orbán Viktor még az április 6-i nemzetközi sajtótájékoztatóján arról beszélt: azonnali brüsszeli intézkedésekre van szükség a magas energiaárak miatt. Beszámolt arról, hogy erre vonatkozóan már tett javaslatot a magyar kormány. Azt javasolta, hogy amíg a háború tart, és amiatt magasabbak az energiaárak, az árak emelkedését eredményező adminisztratív előírást fel kell függeszteni, mindegy, hogy milyen okból vezettük be azokat.
Ide sorolta a fosszilis energiahordozók adóztatásának bonyolult szabályát, emellett azt az előírást, ami a villamos energia árát összekapcsolja a gáz árával. Ugyancsak fel kell függeszteni a bioüzemanyag-adalék keverésének előírását az üzemanyagokba.
A miniszterelnök pénteki rádióinterjújában a Kossuth rádióban azt mondta, atombombát dobna a magyar gazdaságra az uniós tervezet. A kormányfő kifejtette, az Európai Bizottság megtámadta az európai egységet, javaslatuk alapján hétszáz forint lenne a benzin és nyolcszáz forint a gázolaj ára.
Ez a harc a magyar rezsicsökkentés megvédéséért folytatott harc
– tette hozzá.
A magyar gazdaság összeomlását jelentené a brüsszeli olajembargó
Teljesen kivitelezhetetlen, hogy Magyarországon leálljon az orosz kőolajimport, mivel ez a hazai gazdaság szinte azonnali összeomlását jelentené. Ha ezt elfogadnánk, akkor pillanatokon belül a többszörösére emelkedne a benzin és a dízel ára, vagy éppen nem lehetne sehol vásárolni. A teljes magyar ipar és közlekedés összeomlana.
Borítókép: Egy üzemanyagtöltő-állomás elektronikus kijelzős ártáblája a fővárosban (Fotó: MTVA/Róka László)
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
A Magyar Nemzet közéleti napilap konzervatív, nemzeti alapról, a tényekre építve adja közre a legfontosabb társadalmi, politikai, gazdasági, kulturális és sport témájú információkat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.