A hónap közepén távozik a MÁV–Volán-csoport elnök-vezérigazgatója. Homolya Róbert 2018 óta vezeti az ország legtöbb munkavállalót foglalkoztató vállalatát. Utódlásáról a későbbiekben születik döntés. A szakminisztérium értékelése szerint Homolya Róbert irányítása alatt a járványhelyzetben is megbízhatóan működött a vasúti közlekedés. Vezetésével indult el a Volánbusz MÁV-csoportba integrálása és számos jelentős fejlesztés, köztük a Nyugati pályaudvar rég esedékes felújítása.
Kötött pálya stratégiai szerepben
Nem tudjuk, ki lesz a távozó vasúti vezér utódja, de az ország egyik legnagyobb és legfontosabb cégének vezetése nagy kihívás és hatalmas felelősség. A vasút és az autóbuszok az ország minden településén jelen vannak.
A MÁV–Volán munkája az emberek szeme előtt zajlik, mindenkinek lehet élménye, tapasztalata, véleménye róla.
Emellett a vasútra most, a klímaváltozás, az energiakrízis idején stratégiai szerepet osztottak. A kötött pálya az egyetlen közlekedési és szállítási mód, ahol az elektromos energia jelentős veszteség nélkül hasznosulhat, ezért itt keletkezik a legkevesebb szén-dioxid. A klímavédelemben emiatt a jelenleginél lényegesen nagyobb mértékben támaszkodnának rá. Csakhogy a vasút a közúttal és a légi közlekedéssel szemben is évtizedek óta vesztésre áll. Részesedése csökkenő, és ez a folyamat az uniós és nemzeti közlekedéspolitikai törekvések és nagy elhatározások ellenére mind a mai napig tart.
A vasút hátránya abból fakad, hogy sokszorosan összetett rendszereket kell pillanatról pillanatra működtetni, és ha hiba lép fel, az kihat az összes működési szintre. Ráadásul egy ekkora üzem fenntartása hatalmas pénzt emészt fel. A pillanatnyi költségvetési szempontok nem kedveznek az olyan rendszereknek, amelyekben a hiányok felhalmozódnak, összeadódnak.
Bárki lesz is Homolya Róbert utódja, olyan vasúti pályahálózatot örököl, amelynek számos elemét évtizedek óta nem újították fel, és ha a magyar vasútnak korlátlan anyagi lehetőségei lennének, mint ahogy nincsenek, akkor is évtizedekbe kerülne minden sínszálat, talpfát, váltót és sorompót újra cserélni.