Több mint félezer, pontosan 504 tram-train szerelvényt rendelt a hat közlekedési vállalatból álló német–osztrák konzorcium összesen négymilliárd euró értékben a svájci Stadler járműgyártótól – tette közzé a Railtech.com. A szerződés 246 Citylink szerelvényből álló fix megrendelést tartalmaz, 1,7 milliárd euró értékben. A megállapodás értelmében a Stadler karbantartási tevékenységet is végez, legfeljebb 32 évig. A szerződés további 258 Citylink-egységre tartalmaz opciót, amelyek a megrendelő igényeitől függően villamosként vagy tram-trainként is használhatók.
A megrendelők a Verkehrsbetriebe Karlsruhe (VBK), az Albtal-Verkehrs-Gesellschaft (AVG), a Saarbahn, a Schiene Oberösterreich, Salzburg állam és a Zweckverband Regional-Stadtbahn Neckar-Alb, összefogtak a minél kedvezőbb feltételek kiharcolásáért. A Saarbahn, amely a németországi Saarbrucken városában és környékén felelős a hálózatért, 2024-ben veszi át az első négy járművet. A közlekedési társaságok mindegyike saját igényei szerint állítja be a Citylink járműveket. Például az AVG vécét és kerékpártárolót kér a fedélzetre, míg a Schiene Oberösterreich csomagtartókat szeretne.
– A projektcsapatban órákat töltöttünk egy közös specifikáció kidolgozásával. Meghatároztunk egy szabványt, amely legfeljebb öt további változatot tartalmaz, hogy megfeleljen a specifikus követelményeknek, mint például a beszállási magasság vagy a felhasználás helye – mondta Thorsten Erlenkötter, a Verkehrsbetriebe Karlsruhe projektvezetője.
A német–osztrák konzorcium szerint beszerzési koncepciójuk az egyetlen ilyen jellegű a világon.
A hat üzemeltetőt egyesíti a tram-train koncepciójába vetett hitük, amelyek a karlsruhei modell szerint összeköthetik a nagyvárosokat a régióikkal, és gyorsan eljuttatják céljukhoz az embereket, anélkül, hogy át kellene szállniuk a városközpontban – mondta Christian Höglmeier, a Verkehrsbetriebe Karlsruhe műszaki ügyvezető igazgatója. A szerződés végrehajtásáért a karlsruhei közlekedési vállalat a felelős.
A karlsruhei modell a tram-train rendszereknek az a típusa, amelyben a városi villamos a helyi hálózatot elhagyva, kétáramnemű járművek alkalmazásával a regionális nagyvasúti hálózaton közlekedik tovább. A rendszert a világon először 1992-ben Karlsruhéban valósították meg, amikor megindult a forgalom Karlsruhe belvárosa és a szomszédos Bretten között, részben az Albtal Közlekedési Vállalat (AVG) közúti vasúti hálózatán 750 voltos egyenáramú, részben pedig a Német Államvasutak (DB) 15 ezer voltos váltóárammal villamosított vasúti hálózatán, két áramnemű vasúti járművekkel.
Karlsruhe belvárosa messze található a vasútállomástól, az új rendszer bevezetésével viszont az elővárosokból az utasok átszállás nélkül egyenesen a sétálóutcába érkezhettek.
Az utasok körében nagy sikert aratott a rendszer, hiszen a bevezetés előtti napi kétezerről 1993-ra napi tízezerre, 2005-re 16 ezerre nőtt a Bretten és Karlsruhe között vasúton utazók száma. Kiemelendő eredmény, hogy az új utasok negyven százaléka korábban személygépkocsival közlekedett. A hálózat hossza azóta megtöbbszöröződött, s ma meghaladja a négyszáz kilométert.
A Szeged–Hódmezővásárhely tram-train nyolc szerelvénye november vége óta rója a tesztkilométereket az utasforgalmi próba időszakában.
A MÁV-Start összesen 12 szerelvényt vásárolt a Stadler Citylink hibridből.
A magyar rendszer jellegzetessége, hogy nem városi villamos és villamosított nagyvasúti pálya használatára alkalmas hibrid, mert a városok közötti nyílt pályán dízelvonatként közlekedik. A tervek szerint a tesztidőszak április közepéig tart, aztán a hivatalos menetrend szerint járnak majd a szerelvények, és akkortól már fizetni kell az utazásért.
Borítókép: A vasút-villamos a szegedi kitérőben (Fotó: Délmagyarország/Karnok Csaba)