Trükkös utakat talál Oroszország az olajpiacra

A nyugati szankciók ellenére eljut a piacra az orosz olaj, és az egyik új út az egyiptomi El Hamra olajterminálon keresztül vezet – írja a Vg.hu.

Forrás: VG.HU2022. 08. 05. 7:48
Klaipéda, 2020. június 7. Az NS Captain navû, Libériában bejegyzett olajszállító tankhajó várakozik a litvániai Klaipéda kikötõjében 2020. június 6-án. A tankhajó nyersolajat szállít az egyesült államokbeli Beaumont városából Fehéroroszországba. Sajtójelentések szerint Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök arra törekszik, hogy diverzifikálja országa energiaforrásait, miután Oroszország leállította fehéroroszországi olajszállításait. MTI/EPA/Valda Kalnina Fotó: Valda Kalnina
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mintegy hétszázezer hordónyi orosz olajat tartalmazó rakományt szállítottak július 24-én az Egyiptom földközi-tengeri partjainál lévő El Hamra olajterminálba. Néhány órával később egy másik hajó egy másik szállítmányt vett át a kikötőből, amely hajókövető adatok szerint tartalmazhatta az orosz olaj részét vagy egészét, számolt be a Bloomberg

A szokatlan mozgás miatt nehezebb nyomon követni a rakomány végső célállomását, ami egyre gyakoribb jelenség, amióta az európai vásárlók elkerülik az orosz olajat, emlékeztetett a hírügynökség.

Az El Hamrát az egyiptomi Western Desert Operating Petroleum üzemelteti, hat tárolótartálya van, amelyek másfél millió hordó nyersolaj befogadására alkalmasak, és egyetlen bójás kikötője van a be- és kirakodáshoz. A terminált az Egyiptom nyugati sivatagában termelt nyersolaj kezelésére építették, és lehetővé teszi az orosz és a helyi olaj összekeverését.

A vélhetően részben orosz olajat szállító Chris tartályhajó majdnem tele volt, amikor július 28-án elhagyta az El Hamrát, és a nyomkövető adatok szerint most az egyiptomi Vörös-tenger partján lévő Rasz Sukheir olajterminálnál horgonyoz; itt is lehetőség van a két fajta keverésére. 

Egyiptomot Oroszország már használja egy fűtőolaj tranzitútvonalaként. Azt azonban egyelőre nem tudni, hogy az El Hamra-i eset csupán egyszeri volt-e, vagy rendszeresen igénybe veszik majd a kikötőt az orosz olajszállítások leplezésére – olvasható a Vg.hu cikkében.

A nyomok eltüntetésére használt másik módszer, hogy a nyersolajat egyik hajóról átszivattyúzzák a másikra

 – erre volt több példa a szankciók bevezetése óta az észak-afrikai spanyol Ceuta városánál, illetve nemrégiben az Atlanti-óceán közepén. Utóbbi a Bloomberg szerint szokatlan helyszín egy ilyen trükkös művelethez, amelyet általában védett, partközeli helyeken végeznek. 

A jelek szerint júniusban sor került egy másik ilyen átrakodásra a Szingapúrhoz közeli Johor mellett is, ahol korábban ugyanezt csinálták a Kínába irányuló iráni nyersolajszállítmányokkal  – tette hozzá a lap.

Az Európai Uniónak az orosz olajra vonatkozó, hamarosan életbe lépő tilalma pedig várhatóan további nyomást gyakorol majd Oroszországra, hogy különböző módokat találjon és teszteljen a rakományok eljuttatására a vevőkhöz. Kína és India esetében erre nincs is szükség, mindkettő hatalmas tételben vásárolja a diszkontáron kínált orosz olajat. 

Az eredeti cikk ITT olvasható.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/EPA/Valda Kalnina)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.