A frissen kitüntetett 42 tulajdonosát, Varga Sándort – bár eredetileg matematikus, üzletemberként dolgozik – évekkel ezelőtt beszippantotta a fine dining világa. Beszélgetésünk idején éppen a vidéki Franciaországot járta, ahol öt Michelin-csillagos éttermet próbált ki – számára ez inspiráció és szabadidős tevékenység.
Varga kulináris kalandozásai során, 2006-ban talált rá egy esztergomi francia étteremre, amelynek rendszeres vendégévé vált. A belga séftől itt tanulta meg, mitől jó a tatár, a rák, hogyan kell elkészíteni a homárt. Mivel a matematikus-üzletembert egyre jobban érdekelte a fine dining konyhatechnológia, az alapanyagok, illetve az ezek által kibontakozó ízek, társtulajdonosként segítette az étterem budapesti terjeszkedését. Amikor ez az üzleti-baráti kapcsolat véget ért, Varga úgy gondolta, az éttermi pályafutása is befejeződött: kipróbálta, megélte, de elég volt.
A sors viszont később összehozta Barna Ádám séffel, akivel mégis belevágott a 42 Restaurant kialakításába.
A hely hangulatos bisztrónak indult, épp a pandémia közepén nyitottak. Először kiszállítható ételek, majd egyre több, helyben fogyasztó vendég. Nem sokkal a bemutatkozás után viszont hirtelen váltottak, és Esztergom fine dining éttermeként születtek újjá.
– Az idei Michelin-csillagokat elemző írások többsége megemlíti, hogy Magyarországon milyen kevés a megfizethető árú, jó minőségű bisztró-étterem. Miért hagyták maguk mögött pont ezt a koncepciót?
– Mert itthon ez egy nagyon nehéz kategória. Nálunk öt ember áll a konyhában, minőségi alapanyagot használunk, az ételt olyan tányéron szolgáljuk fel egy olyan enteriőrben, amelyhez szívesen adjuk a nevünket. Ha mindezt tartani akartuk volna, olyan magas összeget kellett volna elkérnünk a fogásokért, amennyit Esztergomban bisztróételért nem fizetnek ki. Bécsben akár húsz euróba is kerülhet a rántott hús, de itthon nem fognak érte nyolc–tizenkét ezer forintot fizetni. Telt házzal futott a bisztrónk, és közben riasztók voltak a bevételi számok, úgyhogy meg kellett beszélnünk Ádámmal, hogy váltunk. Ezt azért is mertük bevállalni, mert benne volt a levegőben, hogy a világ és az ország egyaránt nyitott a magyar vidéki gasztronómia fejlesztése, fejlődése iránt, a közhangulat mindenképp támogató ez irányban. Meg persze, mert volt egy séfünk, aki tökéletesen alkalmas ennek a feladatnak a megoldására.
Teljesen mindegy, hogy mi a tulajdonosi szándék vagy mennyi pénzből gazdálkodhat egy étterem, Michelin-csillagot elérni séf nélkül lehetetlen.
Kell egy karakteres szakember, aki a gondolatait meg tudja jeleníteni a tányéron, és aki össze tud fésülni egy működőképes csapatot.
– Az új koncepcióval kijön a matek? Például a hétfogásos degusztációs menü ára most 33 ezer forint.
Igen. Michelin-csillag nélkül csillagos színvonalú éttermet üzemeltetni vidéken nem egy gazdaságos műfaj, de eddig ez a felépítés szakasza volt, a tanulópénz. Egyetemre járni is költséges, de megéri a befektetés, mert ezáltal épül a jövő.
Voltak nehéz napjaink, de azért nem keseredtem el, mert tudtam, hogy merre megyünk. Itthon a középréteg hiánya miatt kemény dió beindítani egy ilyen éttermet. Míg, mondjuk, a franciák inkább áldoznak a gasztronómiára, mint egy drágább autóra, addig nálunk kevesebben vannak azok, akiknek fontos, hogy mivel táplálkoznak és meg is engedhetik maguknak, hogy az étkezés élményéért fizessenek. A csillag mint marketingeszköz nyilván segít ennek a szűk rétegnek a bevonzásában. Az étterem egy boutique hotellel egy épületben működik, így ez is segíti a költségvetés kiegyensúlyozását. Egyébként minden vállalkozásomra úgy gondolok, hogy a kezdeti üzemeltetési veszteség a beruházás része. De a befektetés később meg fog térülni.