A kormány a háború és a szankciók okozta válság ellenére sem mond le céljairól, és folytatja a beruházásösztönzést és munkahelyteremtést középpontba helyező ipar- és gazdaságpolitikát – szögezi le cikkében a gazdasági miniszter. Nagy Márton úgy látja, hogy az akkumulátorgyártással kapcsolatos vita alkalmat ad rá, hogy átgondoljuk az ország gazdasági és ipari szerkezetét.
Számos hazai közgazdász elavultnak tekinti a 2010 után elindult újraiparosítást, holott az egész világ küzd a hazai ipar erősítéséért és a külföldi vállalatok bevonzásáért – emlékeztet a miniszter, aki amerikai, brit és kanadai példákkal támasztja alá az iparosítási programok szükségességét. Az Egyesült Államok sem csak önmagában újraiparosítást hirdetett, hanem új kínálatoldali gazdaságpolitikát, ami egyben ösztönzi a termelést, a kapacitásokat és a kínálatot is, emellett családpolitikai célkitűzésekkel is párosul az emberi tőke és a társadalom megerősítésének igényével – mutat rá. Hozzáteszi:
Az újraiparosítás fogalma számunkra is egy komplex gazdaságfejlesztési programot jelent, amelynek az akkugyárak korántsem legfőbb következményei.
Az akkumulátor-értéklánc befektetői azért választják nagy számban Magyarországot, mert a sikerükhöz szükséges bonyolult feltételrendszert Magyarország a legjobbak között képes biztosítani – utal Nagy Márton a Bloomberg-csoport New Energy Finance elemzőrészlegének nemzetközi összehasonlító rangsorára.
Szolgáltatás vagy ipar?
Az egyik legfontosabb üzenet az, hogy a modern ipar és a modern szolgáltatás elválaszthatatlanok egymástól, ezért mesterségesen nem szembeállíthatók – állapítja meg a miniszter azzal a kritikával kapcsolatban, amely szerint a modern gazdaságok inkább a szolgáltatásokra, mint az ipari termelésre épülnek. Idézi Kordalska és Olczyk lengyel kutatók megállapítását:
régiónkban a szolgáltatások és az ipar összekapcsolódása lehet a globális értékláncokba való bekapcsolódás fő hajtóereje.
A hazánkat választó, a világ legnagyobb és legfejlettebb technológiáit alkalmazó akkumulátorgyárak a szemünk előtt zajló technológiaváltást segítik az autóiparban, megőrizve több százezer munkahelyet, többek között a magas minőségű mérnöki pozíciókat is – mutat rá Nagy Márton, aki szerint ezek a beruházások is segítik kiegyenlíteni a hazai regionális fejlettségi különbségeket, továbbá egyre több hazai beszállítót húznak magukkal. A kritikusok is elismerik, hogy az akkumulátor-értéklánc szinte minden elemében már jelen van magyar szereplő az áramvezető fóliáktól az újrahasznosításig – emlékeztet a gazdaságfejlesztési miniszter.