A nyári szezon kellős közepén a Booking.com nemzetközi szállásközvetítő portál leállt a szállásadóknak járó díjak, illetve azok egy részének kifizetésével, amit pedig néha teljesít, azt is jelentős csúszásokkal teszi, miközben más szálláshelyek felé gond nélküliek a kifizetések. Egyesek máris attól tartanak, hogy a cég által magyarázatként hivatkozott informatikai nehézségek mögött valójában likviditási gondok állnak. Legrosszabb esetként többekben a csődhelyzet is felmerült – emlékezetes, hogy néhány éve a Bónusz Brigád nevű „kuponos” közvetítőoldalnál is a nem illetve a késve fizetések voltak a földbe állás közvetlen előzményei. Az Origó összegyűjtötte, hogy mit lehet tudni a Booking körül kialakult helyzetről.
Mi a probléma a Booking kifizetései körül?
A Booking körül azért forrnak most a szállásadók indulatai, mert a cég június 24-e után nem utalta át a szállásadóknak – illetve a szállásadók egy részének – az őket megillető szállásdíjat. A cég akkor azt mondta: számlázási rendszerének karbantartása miatt számíthatnak a szállásadók késedelemre. Ebből önmagában még nem kerekedett volna ekkora felfordulás. Az érintett szállásadók azt kifogásolják, hogy a cég többször kitolta a maga által korábban kommunikált határidőt az utalások teljesítésére, de még ezen határidőket sem mindig tartotta be, hanem további értesítés nélkül, egyszerűen csak nem utal egyes partnerei felé.
A probléma valójában kettős természetű:
- Egyrészt a szállásadók egy részének pénzügyi, likviditási nehézséget okoz az, hogy – a nyári szezon kellős közepén, már amennyiben az európai, észak-amerikai és részben az ázsiai turisztikai trendekre gondolunk – nem kapja meg tervezett bevételét a Bookingon keresztül kiadott szállása után. De még azok is dühösek, akiknek ugyan pénzügyi gondot nem okoz a késedelem, de a bizonytalanság miatt nyugtalanok.
- Másrészt a szállásadók azt kifogásolják, hogy a cég nem kommunikál világosan és egyértelműen. Van például olyan magyarországi szállásadó, aki azt mondta az Origónak, hogy a késedelmes fizetést még akár el is lehet fogadni egy komoly informatikai átállás kapcsán, de azt, hogy a Booking felületesen vagy sehogyan sem kommunikál már a partnereivel, csak nehezen.
Mely országokat érinti a probléma?
A jelenség a nagyvállalat működését nemzetközi szinten érinti. Nagy-Britanniából, Hollandiából, Németországból, Belgiumból, és Magyarországról is rengeteg panaszos szállásadó jelzi kifogását a cég magatartása miatt annak partnerfelületén. Több hazai szállásadóval az Origó is beszélt.