A csehországi atomerőműveket üzemeltető Cseh Energetikai Művek (CEZ) a napokban jelentette be, hogy az eredeti ütemtervhez képest máris késik az amerikai Westinghouse cég vezette konzorcium a temelíni atomerőműnek szánt nyugati üzemanyag szállításával. Holott ez egy jelentős anyagi támogatottságot élvező nukleáris üzemanyag-diverzifikációs uniós program része – mondta lapunknak Hárfás Zsolt mérnök, atomenergetikai szakértő. A S&P Global Platts CEZ-re hivatkozó friss jelentéséből ugyanis az derült ki, hogy a csehországi temelíni és dukovany atomerőművek üzemeltetője az okok ismertetése nélkül közölte: várhatóan késik a Westinghouse a temelíni atomerőmű VVER–1000-es blokkjaihoz fejlesztett üzemanyag 2024-re tervezett szállításával és a francia Framatome is csak 2025-ben szállít.
A CEZ 2022. június 28-án jelentette be – konkrét időpontokat nem említve –, hogy a temelíni atomerőmű két VVER–1000-es reaktorához várhatóan 2024-ben kezdi meg a Westinghouse és a Framatome az üzemanyag-szállítást több milliárd korona értékű szerződések keretében. A bejelentés szerint a paksihoz hasonló VVER–440-es blokkokkal üzemelő dukovany atomerőmű részére már idén decemberben megérkezik az üzemanyag és várhatóan 2026-ban rakják be azt a reaktorokba – derült ki a Platts által idézett CEZ-közlésből.
A Platts a cseh Nukleáris Biztonsági Állami Hivatalra, a SÚJB-ra is hivatkozik, viszont a cseh nukleáris hatóság csak a híradásokból értesült arról, hogy az érintett atomerőművekben lecserélnék az eddig bevált orosz üzemanyagot.
A mostani csúszást valószínűsíti az is, hogy a cseh nukleáris hatóságot hivatalosan mindeddig senki sem kereste meg, a CEZ nem nyújtott be semmilyen, az új nyugati üzemanyagok alkalmazásával kapcsolatos engedélykérelmet. Ebben egyébként többek között bizonyítani kellene az új üzemanyag minőségére, a felhasználás biztonságára, valamint a gyártási folyamatokra vonatkozó szigorú követelmények és előírások teljesülését.