Felemelkedések és bukások: ádáz harc a webáruházak között

Igen sokba kerül az ölre menő verseny a vásárlókért.

2024. 02. 15. 5:39
Three,Friends,Sit,On,A,White,Sofa,And,Make,An
51196048 Fotó: epiximages
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Miközben az online kereskedelmi piacot agresszív hirdetési stratégiával letaroló Temu – az amerikai futballbajnokság döntőjének (Super Bowl) idejére időzített – reklámjai elárasztották a képernyőket, egy másik, korábban ugyancsak nagy hírverést kapott, kínai termékekre fókuszáló internetes áruház, a Wish gyakorlatilag aprópénzért cserélt gazdát. Mindez rámutat arra, hogy milyen nehéz fenntartani a növekedést az ölre menő verseny közepette a kínai e-kereskedelmi szektorban. A 2020-as tőzsdére lépésekor még 14 milliárd dollár piaci értékű Wisht 173 millió dollárért vásárolta meg a szingapúri Qoo10, vagyis a nagy reményekkel induló kínai online kiskereskedelmi platform 99 százalékos diszkonton kelt el a tőzsdei csúcsértékeltségéhez képest – írta a CNBC, amelynek hírét a Világgazdaság szemlézte

A 2010-ben alapított, San Franciscó-i székhelyű Wish főként kínai gyártók által értékesített, rendkívül olcsó árukkal szerzett hírnevet magának. Peter Szulczewski társalapító a cég üzletpolitikáját arra alapozta, hogy az akciós árakért cserébe a vásárlók hajlandók elfogadni az akár több hétre nyúló szállítási időt. 

A Temu közösségi médiát letaroló marketingstratégiája is ismerős lehet a Wish pályafutását követőknek. A vállalat nagy összegeket költött a Facebook-hirdetésekre és más digitális platformokon megjelenő reklámokra a vásárlók bevonzása érdekében. Sportos vonalon is volt nagy dobásuk, a Wish logója egy szponzori üzlet keretében a Los Angeles Lakers mezére is felkerült egy időre. A cég eközben azonban égette a pénzt, és Szulczewski vezérigazgatói posztról való visszahívását követően, tavaly novemberben már arról számolt be, hogy „stratégiai alternatívákat” vizsgál. Ez a folyamat csúcsosodott ki a minap a felvásárlásról szóló bejelentésben.

A Qoo10 a Wishssel megerősödve szállna most szembe a Kínából származó, és a világ második számú gazdaságához továbbra is erős szálakkal kötődő Temuval és Sheinnel. Ezek a vállalatok megmutatták, hogy hajlandók sokat költeni a vásárlók megszerzésére, azzal együtt is, hogy az ingyenes szállítás és jókora árkedvezmények miatt pénzt veszítenek az olcsó termékek értékesítése során. A Temu 2023 első kilenc hónapjában hatszázmillió és 1,4 milliárd dollár közötti összeget költhetett hirdetésekre a Stiefel becslése szerint. 

Az elemzőház hetvenmilliósra taksálta ebben az időszakban a kereskedelmi platform havi aktív felhasználóbázisát. 

A Magyar Nemzet nemrégiben arról is beszámolt, hogy Magyarországon a GKID felmérése szerint a külföldről is rendelő ügyfeleknek szeptemberben még csupán 0,5 százaléka vette igénybe a Temu szolgáltatását, az elmúlt hónapban viszont ez az arány már elérte a 29 százalékot. Az Olcsóbbat.hu ezt szintén alátámasztotta, felmérésük azt mutatja, hogy az új versenytárs megjelenését komolyan megérezték a hazai e-kereskedők. A magyar kereskedők 52 százaléka számolt be az új konkurens miatt bekövetkező árbevétel-csökkenésről, csaknem negyedük (24 százalék) esetében a visszaesés mértéke meghaladta a 25 százalékot.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Shutterstock)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.