Egyes cégeknél HR-eszköz lett az iroda a pandémiát követően

Minél több szolgáltatást nyújt egy irodaház és környezete és minél jobb a közlekedés, annál könnyebben lehet a munkavállalókat irodai munkavégzésre csábítani a lapunknak nyilatkozó szakértő szerint. Az ESG-szabályozások ugyanakkor kihívást jelentenek, hiszen ilyen szempontból egy öt-tíz éves irodaépület is elavultnak számíthat.

2024. 08. 09. 5:35
Egy modern irodaház már megfelel az ESG szempontoknak és egyes cégek szerint vonzó lehet a távmunkával szemben Forrás: MTVA/Bizományosi: Róka László
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az irodabérleti szerződések a modern irodákra minimum ötévesek, vagyis a Covid 2020-as kitörése előtt kötött szerződések ebben az időszakban járnak le. Rövidesen eljön tehát az igazság pillanata, és kiderül, hogy a cégek a korábban lekötött irodaterületeik hány százalékát tartják meg. Az azonban már most látható, hogy megindult a piacon az üresedés. Ilyen helyzetben a cégek, veszteségeik csökkentése érdekében, igyekeznek minél több munkavállalót bevonzani az irodákba, ezzel is erősítve a cég kultúráját, összetartását, kohézióját – mondta el lapunk megkeresésére Kákosy Zsolt MBA MRICS, az ICON Real Estate Management property management területért felelős szenior igazgatója az irodaházak lokációja és kihasználtsága kapcsán.

Ha nem túl hosszadalmas az utazás, azaz jó közlekedéssel rendelkezik az irodaház, könnyebb visszacsalogatni az otthonról dolgozókat
Fotó: MTIVA/Bizományosi: Róka László

Kifejtette, egyes cégek számára HR-eszközzé is vált az iroda a pandémiát követően, a budapesti, legalább A osztályos irodák bérlői ugyanis jellemzően olyan tudatos cégek, amelyeknek már van kialakult, bevált üzleti modelljük. Ők az irodájukkal is azt akarják mutatni, hogy jó minőségű terméket állítanak elő. Ehhez megfelelő munkaerőre van szükségük – magyarázta Kákosy Zsolt.

Hozzátette, ezzel is azt akarják elérni, hogy megszerezzék a legjobb tehetségeket, továbbá visszacsábítsák a már ott dolgozókat az irodába. Ha pedig kényelmes és nem túl hosszadalmas az utazás, akkor könnyebben válnak meg az emberek az otthoni kényelmüktől, és ezáltal veszít jelentőségéből a távmunka.

A cégek ugyanakkor elvárják, hogy attraktív szolgáltatások jelenjenek meg az irodában, az irodaházban, sőt az irodaház környezetében is. Éppen ezért a külső és belső attraktív szolgáltatások mellett a vállalatok számára az egyik legfontosabb szempont, hogy minél inkább variálhatók legyenek a terek, hogy a lehető legkönnyebben tudjanak alkalmazkodni a folyamatosan változó irodai munkavégzéshez. A választáskor arra is odafigyelnek, hogy minél könnyebben lehessen eljutni az irodába.

– Összességében minél több szolgáltatást nyújt egy irodaház, a környezete, és minél jobb a közlekedés, annál könnyebben lehet a munkavállalókat irodai munkavégzésre csábítani

 – mutatott rá Kákosy Zsolt.

Ami az irodák jellegét illeti, várhatóan a zöldmezős beruházások aránya csökken, miközben a felújítások aránya nő, ám felújításoknak egyébként a technológiai és a gazdasági feltételeit is ki kell még dolgozni. Már csak azért is, mert az ESG-vel kapcsolatos szabályozások következtében az 5-10 éve épült irodaházak is hirtelen elavultaknak számítanak, hiszen nem teljesítik ezeket a komplex feltételeket.

Lokációra vonatkozó kérdésünkre Kákosy Zsolt elmondta azt is, a magyar irodapiac valóban fővároscentrikus. A vidéken működő legalább A kategóriás irodaházak nagyrészt valamilyen speciális funkcióhoz kötődnek. Általában egy meglévő, nagyobb ipari beruházáshoz kapcsolódnak, így az ő esetükben nem lehet egységes szabályokról vagy trendekről beszélni.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.