A Kínai Nemzeti Vasút (CR) 2020-ban összesen 2,166 milliárd utas szállításáról számolt be, ami 39,4 százalékos csökkenést jelent a 2019-es 3,578 milliárdhoz képest – ezt eredményezte a koronavírus-járvány. Az utazások hossza még jobban csökkent: a CR 825 milliárd utaskilométert regisztrált 2020-ban, ami 43,2 százalékkal kevesebb, mint a 2019-es 1252 milliárd kilométer – írta meg a RailJournal.com. Az áruszállítás ugyanakkor 4,1 százalékkal 3,58 milliárd tonnára még nőtt is 2020-ban, a tonnakilométerek 1,4 százalékkal 2739 milliárd tonnakilométerre szaporodtak.
Különösen a konténerforgalom nőtt, méghozzá 36,7 százalékkal.
A világjárvány elleni küzdelemben folyamatosan nő a Kína és Európa közötti vasúti áruszállítás szerepe, a közlekedő vonatok stabil működtetése pedig létfontosságú. Főként védőfelszerelések, az előállításukhoz szükséges alapanyag és gyártósor érkezik a térségből, ezek biztosítására pedig a jövőben is szükség lesz. A nemrégiben bejelentett CELIZ-projekt (Central-European Logistics and Industrial Zone) szerencsére ezt nagyban támogatja: az együttműködés hazánk és Kína közötti vasúti infrastruktúra korszerűsítését tűzte ki céljául, Magyarországon Záhony térségben.
A CELIZ-t mind a magyar, mind a kínai kormány támogatja:
a Kínai Nemzeti Fejlesztési Bizottság „Egy Övezet, Egy Út” promóciós központja pedig felvette a kiemelt együttműködési projektek listájára, ezzel is segítve a beruházást.

Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár a kínai médiának nyilatkozva azt mondta, 2020-ban a Kínából Magyarországra érkezett vonatok száma 46 darab volt, ami 360 százalékos növekedés az előző évhez képest. A két ország közötti kereskedelmi volumen 14 százalékkal növekedett, Kína pedig Magyarország harmadik legnagyobb kereskedelmi partnerévé vált. Szabó Zoltán, a nemzetközi és tengerentúli szállítmányozással, valamint raktárlogisztikával foglalkozó Ghibli Kft. ügyvezetője szerint
a tengeri és légi szállítmányozásban jelenleg megfigyelhető kapacitáshiány miatt nagyon fontos a vasút, ezért új vonalak megnyitása szükséges a Kína és Európa között közlekedő vonatok számának növelése érdekében.
Ezzel a növekedésével párhuzamosan szükséges még javítani a működési hatékonyságot, fejleszteni a konténerek kezelési képességét, más útvonalakhoz képest rövidebb szállítási időt biztosítani, valamint versenyképes árakat nyújtani az ügyfeleknek. Amennyiben ezek sikerülnek, úgy egyre több kínai vonat érkezhet Záhonyon keresztül az EU-ba.