Ez a bizonyos szakértőknek nyújtott támogatás nyilvánvaló függőségi problémát vet fel. A Grégor Puppinck által boncolgatott öt év alatt több mint 10 millió dollárt fizettek közvetlenül korlátozott számú megbízottnak (37-nek a 121 -ből). Az összegek szakértőnként eltérőek: az egyik azt állítja, hogy több mint 2 milliót kapott, egy másik több mint 1 millió, hatan több mint 500 000 dollárt, és tizenegy másik, több mint 100 000 dollár támogatásban részesült. Ennek a 10 milliós összegnek több mint a felét magánalapítványok adományozták, köztük a Ford Alapítvány (2,2 millió dollár) és a Nyílt Társadalom Alapítványok (1,5 millió dollár). A többi különböző államokból (3,9 millió), mintegy ötven egyetemről (1,1 millió) és egyéb hivatalos nemzetközi szervezetektől származik.
„A szakértői munka önkéntes jellege jelentősen csökkenti a potenciális jelöltek profilját” – magyarázza Puppinck a jelentésében. A különleges megbízottá válás készségeket, időt és pénzügyi befektetést igényel. Tíz éve tehát a 222 szakértő közül 135 akadémikus (a többi nagy része jogász, vagy civil szervezet alkalmazottja). Az akadémikusok számára könnyű igénybe venni az őket foglalkoztató egyetem természetbeni támogatását (adminisztratív támogatás, irodák vagy személyzet biztosítása). Ez a külső finanszírozás első pillantásra természetesnek és pozitívnak tűnhet, bár a kampuszok politikai semlegessége tekintetében, különösen az észak-amerikaiak esetében, senki sem ringatja magát illúziókba, de látni fogjuk, hogy komoly kérdéseket vet fel, és nagymértékben befolyásolja az emberi jogok doktrínáját.
Miért tűri az ENSZ ezeket a szabálysértéseket? A probléma az, hogy ez a helyzet nem speciális eljárásokra vonatkozik, hanem tágabb értelemben az Emberi Jogi Főbiztosság Hivatalát érinti, amelynek 2019-es költségvetésének 63 százaléka önkéntes hozzájárulásból származik, és nagyon gyakran külön programra irányul. Az OHCHR így 2017 májusában ötéves partnerséget kötött a Microsofttal, amely 5 millió dollár kifizetését és olyan csúcstechnológiák kifejlesztését foglalja magában, amelyek lehetővé teszik, hogy „reagálni tudjanak az emberi jogokkal kapcsolatos súlyos helyzetekre”. NGO-k kérésére a Főbizottság megtagadta ezen megállapodás tartalmának a közzétételét ... Hogyan követelhetnék meg másoktól azt, amit valaki magukra nézve nem tartanak kötelezőnek, például az átláthatóságot?
Barátok közötti kis megállapodások
Van különbség „különleges megbízott” és „különleges megbízott” között. Van, aki küszködik nyomtató, telefon és íróasztal beszerzésével, és van, aki nagy költségvetésű fizetett konferenciákat szervez egy paradicsomi szigeten. Van, aki elégedett a rendes költségvetéssel, és van, aki adományokat gyűjt. Miben különböznek? Tulajdonképpen attól függ, hogy mi a megbízatásuk témája, hogy az mennyire lehet érdekes politikailag az adományozóknak, akik szinte kivétel nélkül a nyugati liberális tömbből kerülnek ki. Például a lepra által érintett személyekkel foglalkozó különleges megbízott, senkit sem érdekel, 2015 és 2019 között egyetlen fillért sem kapott a költségvetésből. A leprások bizonyára ezt nagyon értékelik...
Ezután a szakértő életszínvonala csak attól függ, hogy milyen ideológiai közelsége van az adományozókhoz, és mennyire áll közeli kapcsolatban a civil szervezetekkel. A legjobban finanszírozott megbízottaknak leggyakrabban közös múltjuk vagy akár jelenük is van a pártfogóikkal. Ilyenek például Fionnuala Ní Aoláin, a Nyílt Társadalom Alapítványok Női Program igazgatótanácsának elnöke volt, Dainius Puras, a Nyílt Társadalom Alapítvány Litvánia igazgatótanácsi tagjaként tevékenykedett, vagy Juan Méndez, aki korábban a Human Rights Watch főtanácsosaként, az International Center for Transnational Justice (ICTJ) elnökeként, a Ford Alapítvány New York-i rezidens kutatójaként (2009), majd a Nyílt Társadalom Alapítvány igazságossági kezdeményezésének igazgatótanácsában dolgozott.
Az egyik szakértő elmondta, hogy több mint 3 millió dollárt gyűjtött össze az alapítványi világhoz tartozó ismeretségeinek köszönhetően. Egy másik megbízott azt mondta Puppincknak: „A megbízatásom előtti tizenhat évben személyes kutatásaimhoz 14 millió fontot gyűjtöttem össze. Így adománygyűjtési képességekkel és nagyon mély kapcsolatokkal érkeztem a pozícióba, számos finanszírozóval, beleértve a Nyílt Társadalom Alapítványt, a Ford Alapítványt és a Carnegie Alapítványokat.”
Aki fizet a zenekarnak, az választja a zenét
Semmi sincs ingyen, ezt jól tudjuk. Egy szakértő, a különleges eljárások koordinációs bizottságának korábbi elnöke egyértelművé tette: a megbízottak „jótevői”, legyenek azok magánszervezetek vagy államok, nem filantrópok, hanem politikai célokat követnek. Így folytatta: „Könyörögnöd kell a pénzért, egy ország ad neked, és ezután ők határozzák meg a napirendet, amit követned kell.”
Ugyanez derült ki a Grégor Puppinck által az ENSZ 27 szakértőjével készített interjúkból is: a „forrásbevonás”, amelyet egyesek „ipari” vagy „extrém” módon gyakorolnak, „korrupciós hatást fejthet ki”. Az adományozók óvintézkedéseket is tesznek annak biztosítására, hogy az elköltött pénz elérje a kitűzött célt. A legtöbb támogatást évente adják, és „támogatási megállapodás” alapján történik, amely szerződés tartalmazza a projekt leírását, tartalmát és várható hatásait. Mennyi szabadságot kaphat vajon egy szakértő, akinek irodáit és alkalmazottait egy alapítvány fizeti, ha a védnöke számára nem megfelelő következtetés mindezen előnyök elvesztését vonja maga után? Készek-e visszafizetni a támogatást, ha nem tesznek eleget a „megrendelő” kéréseinek?
Az adományozó tehát irányítja a jelentések következtetéseit, de meghatározza a kutatások témáját is. Éppen ezért az ENSZ (félénken) ellenzi az „előre kiosztott adományokat”: egy adott projekthez juttatott finanszírozás, és nem a megbízatásra magára adott összeg általánosságban korlátozza az előadó lehetséges fellépésének körét. Egy fontos megbízatás korábbi birtokosa megerősítette, hogy ez a módszer szinte intézményesült a közösségben. Az első személyek, akik közvetlenül a különleges megbízottá választása után kapcsolatba léptek és találkoztak vele, a genfi Nyílt Társadalom Alapítvány képviselői voltak. Az üzlet egyértelmű: „Természetesen pénzt kap a Soros Alapítványtól ... és akkor azt teszi, amit kérnek.”
Mindezt maga a Nyílt Társadalom Alapítvány sem titkolja, hanem kijelenti, hogy a kedvezményezettekkel való kapcsolat nemcsak pénzügyi, hanem valódi „szövetségek létrehozása a Nyílt Társadalom programjainak stratégiai céljai elérése érdekében”. Az egész rendszer elfogult lesz, amikor az adományozók túlnyomó többségének ”stratégiai céljai„ közelednek egymáshoz, márpedig éppen ez a helyzet a különleges eljárások két legnagyobb adományozója, a Nyílt Társadalom Alapítvány és a Ford Alapítvány esetében.
A Nyílt Társadalom Alapítvány szerepe
Soros György szervezete annyira irányítani akarja az emberi jogok értelmezését, hogy feketén-fehéren lejegyzi azt a munkadokumentumaiban. 2017-ben az OSF 100 ezer dollár kifizetést adott a Centre for Women’s Global Leadership (CWGL), a Rutgers Egyetemhez (New Jersey) tartozó militáns feminista aktivista központ részére. Az adomány célja a következő volt: „Az ENSZ különjelentés-tevőjének befolyásolása a rabszolgaság korabeli formáival kapcsolatban. Az OSF azt szeretné, ha Urmila Bhoola különleges megbízott elismerné a házimunkát a rabszolgaság egyik formájaként ... amit a következő évben az ENSZ égisze alatt közzétett tematikus jelentésében fog megtenni, melynek témája A rabszolgaság és a szolgaság következményei a marginalizált migráns női munkavállalók számára a háztartási szektorban világszerte”.
Időközben a CWGL mozgósította tudását, és minden energiáját Urmila Bhoola ”helyes„ irányba való elmozdítására fordította. Ez a szervezet (amelyet többek között a Ford és az Oak alapítványok is finanszíroznak) az ENSZ lobbitevékenységének specialistájaként határozza meg magát. Melissa Upreti, a globális lobbizásért és programokért felelős vezető korábban a világ legnagyobb abortusz lobbiszervezeténél, a Center for Reproductive Rightsnál dolgozott, legnagyobb előnye mégis az, hogy ő az ENSZ nők elleni diszkrimináció elleni küzdelemmel foglalkozó munkacsoportjának elnöke. Világosabban fogalmazva: Melissa Upreti munkája az, hogy tulajdonképpen saját magát és az általa vezetett szakértői csoportot befolyásolja az ENSZ-ben...
Az OSF hatékonyan fektette be a pénzét. Először is, a CWGL jelentést készített a kívánt témáról, és átadta azt az előadónak, aki 2018. áprilisában részt vett egy szakértői kerekasztal-beszélgetésen, ugyanazon témáról. A 2018 júliusában közzétett hivatalos jelentés pontosan a Nyílt Társadalom Alapítvány által kívánt témával foglalkozik, és számos hivatkozást tartalmaz a CWGL dokumentumára utalva.
A különleges eljárások „NGO-sítása”
A nagy alapítványok befolyása az emberi jogi gépezeten annál egyszerűbb, mivel a legtöbb különleges megbízottat nem kell bátorítani vagy megrontani, hogy elérjék jótevőik ideológiai céljait: ők küldik őket. Ugyanabból a világból származnak, ismerik egymást, együttműködnek. A 2010 óta szolgálatot teljesítő 222 szakértő közül legalább 52-en a Ford Alapítványban, a Nyílt Társadalomban vagy a hozzájuk kapcsolódó civil szervezetekben töltöttek be, vagy töltenek be még mindig tisztséget. Ugyanazokat a szervezeteket találjuk, amelyek az EJEB „Soros -bíráit” küldték: az Amnesty International (14 szakértő), a Nemzetközi Jogász Bizottság (12 szakértő), maga a Nyílt Társadalom (6 szakértő), a Human Rights Watch (4 szakértő) vagy a Helsinki Bizottság. A koordinációs bizottságon belül a 47-ből 17 szakértő (36 százalék) volt felelős beosztásban a hálózaton belül. Etikai szempontból még ennél is problematikusabb, hogy 41 szakértő megbízatása alatt is tovább viseli tisztségeit ezekben a szervezetekben, sőt, ezen NGO-k igazgatótanácsainak is tagja.
A Grégor Puppinck által megkérdezett megbízottak többsége sajnálatosnak tartja ezt a tendenciát, amely véleményük szerint hozzájárul a különleges eljárási rendszer tekintélyének gyengítéséhez. Egyes jelenlegi tisztségviselők megválasztásuk után továbbra is ”civil szervezetek aktivistáihoz hasonlóan viselkednek, saját politikai elképzeléseiket népszerűsítik, és így túllépik megbízatásuk feltételeit, megsértve a magatartási kódexet„ – foglalta össze egy visszaélést bejelentő személy. A különleges eljárásoknak ezt az „NGO-sítását”, amellyel együtt jár a szakértők szintjének és munkájuk komolyságának csökkenése, tökéletesen illusztrálja Tlaleng Mofokeng esete.
Mofokeng az egészséghez való jog különleges megbízottja, akit 2020-ban választottak meg. Híres abortuszaktivista, amelyet orvosként is gyakorolt, és „radikális önszeretetként” jellemez. Nem kevesebb, mint nyolc, Afrikában az abortuszt népszerűsítő szervezet igazgatótanácsában ül, kitüntetéseket kapott a Gates Alapítványtól, dicséretet kapott a globális abortuszlobbitól (International Planned Parenthood Federation), valamint az OSF pénzügyi támogatását is élvezi. A „Beszélgetés a szexualitásról Dr. T-vel” című televíziós műsor vezetője, írt egy szexuális nevelési könyvet, amelyben szado-mazochista gyakorlatokról tanított, és amely a prostitúció legalizálását, mint a feminizmus végső formáját mutatja be...
Nem meglepő, hogy megbízatásának megkezdése összhangban van korábbi kötelezettségvállalásaival. Előzetes jelentésében meg is mutatta a foga fehérjét: szerinte szükséges lenne megkérdőjelezni a „konzervatív erkölcsöt” a szexuális kérdésekben, „a gyarmati hódítás nyomát”, és át kell gondolni a „szexmunka erkölcsét”. Első jelentése a „szexuális és reproduktív egészséghez való jogra” fog összpontosítani. Nagyobb összegben fogadhatunk arra, hogy a Nyílt Társadalom Alapítványnak nem kell sok pénzt költenie, hogy „befolyásolja” az előadó következtetéseit.
A globális kormányzás informális hálózata
Az emberi jogokat elkobozták. A különleges eljárások mechanizmusának semlegesnek és függetlennek kellene lennie, objektív és érdektelen szakértők által végrehajtva.
„Tény, hogy olyan nagy alapítványok, mint a Ford, a Gates vagy a Nyílt Társadalom, pénzügyileg behálózzák az emberi jogi ökoszisztémát az Egyesült Nemzeteken túl is” – írja jelentésében Grégor Puppinck. Ezek a nagy alapítványok, NGO-k és egyetemi központok alkotják azt a kört, amelyből a szakértők nagy része származik, és amelyekből tevékenykednek. Ez a globális emberi jogi kormányzás informális hálózatát képezi. A jogász hozzáteszi: „Ez egyszerűen a valóság, az ideológiai aláásás és az egész rendszer eltérítésének lassú munkája” – olvasható a Tűzfalcsoport cikkében.