A McDonald’s és a Starbucks becsukják oroszországi éttermeiket, a Coca-Cola felfüggeszti működését, a PepsiCo kivonja néhány termékét, a KFC és a Pizza Hut felhagy beruházásaival – mindez az elmúlt néhány nap fejleménye a gyorsétteremfronton, válaszul Moszkva Ukrajna elleni inváziójára.
– A McDonald’s úgy döntött, hogy átmenetileg bezárja összes éttermét Oroszországban, s minden más tevékenységét is szünetelteti ezen a piacon
– közölte nyilatkozatában Chris Kempczinski vezérigazgató. A tavaly év végi állapotok szerint országszerte 847 egységet látogathattak a McDonald’s szerelmesei. Ám miközben a világ többi részén az üzleteket franchise formában üzemeltetik, addig Oroszországban az éttermek 84 százalékát maga a cég működteti.
Ha az oroszországi üzletekhez hozzáadjuk a 108, szintén az amerikai társaság által üzemeltetett ukrajnai éttermet, az ezekből származó bevétel a cég tavalyi globális forgalmának a kilenc százalékát adja – idézi a CNN amerikai hírtelevízió a McDonald’s pénzügyi jelentését.
A vezérigazgató szerint Oroszországban 62 ezer embert foglalkoztatnak, s több százra tehető azon helyi partnerek száma, amelyek a menük összeállításához szükséges élelmiszer-alapanyagokat szállítják. Az éttermekbe naponta több millió orosz tér be, így az elmúlt három évtizedben az étteremlánc fontos szerepet vívott ki magának a helyi közösségekben.
– Ugyanakkor az értékrendünk nem engedi, hogy szemet hunyjunk az ukrán emberek szenvedése előtt
– tette hozzá Kempczinski.
Némileg más a helyzet azon étteremláncok esetében, amelyek többé-kevésbé franchise-alapon működtetik egységeiket. Ők – például a KFC-t, a Pizza Hutot, a Taco Bellt és a Habit Grillt tulajdonló Yum Brands egyértelműen csak a beruházásait, az új éttermek nyitását, valamint a saját üzemeltetésű üzletek működését függesztette fel, s egyúttal közölte, oroszországi nyereségét humanitárius célokra fogja fordítani. A franchise-éttermek bezárásáról pedig szerződést készít elő az üzemeltető partnerekkel karöltve.
A Yum ezer KFC és ötven Pizza Hut étteremmel rendelkezik Oroszországban, ezek többségét független vállalkozások viszik.
Kevin Johnson, a Starbucks kávéházlánc vezére kedden a következő üzentet küldte az alkalmazottaknak: „ma felfüggesztjük minden üzleti tevékenységünket Oroszországban, s beszüntetjük a Starbucks-termékek behozatalát is”. Hozzátette: ehhez hozzájárultak a szerződött partnerek is, akik egyúttal megígérték, hogy támogatni fogják azt a kétezer oroszországi alkalmazottat, akiknek a Starbuckstól függ a megélhetésük.
A Coca-Cola ugyancsak felfüggesztette oroszországi üzleti tevékenységét, de közölte, figyelemmel kísérik majd a fejleményeket. Hasonlóképpen cselekedett a PepsiCo, leállítva globális márkái helyi forgalmazását, s felfüggesztik a tőkeberuházásokat is.
Folytatják viszont a gyermekélelmezési cikkek és a tejterméket értékesítését.
Ramon Laguarta vezérigazgató egyúttal támogatásáról biztosította az orosz beszállítói lánc húszezer tagját és a negyvenezer szerződött mezőgazdasági termelőt. Felfüggeszti viszont a tőkeberuházásokat, a hirdetést és a promóciókat. A többek között tejtermékek gyártásával foglalkozó Danone is átmenetileg felhagy beruházásaival, viszont továbbra is értékesíti friss tejtermékeit és gyermektápszereit, s továbbra is kielégíti a helyi lakosság alapvető élelmiszer-szükségleteit. Lényegében hasonló módon kíván eljárni az Unilever is, még ha ezentúl nem is fog profitot realizálni Oroszországban.
Borítókép: Oroszországban bezárnak a McDonald’s gyorséttermek (Fotó: Anadolu Agency/Getty Images/Pelagya Tihonova)