Szárazság miatt huszonkilenc százalékkal csökkent a Panama-csatornán áthaladó hajók száma

A Panama-csatornát sújtó súlyos szárazság miatt drasztikusan visszaesett a hajóforgalom az elmúlt évben. Az illetékes hatóságok szerint 2024-ben huszonkilenc százalékkal kevesebb hajó haladt át a csatornán, mint az előző évben, ami komoly hatással volt a globális áruszállításra.

2024. 10. 16. 16:56
Szárazság miatt 29 százalékkal csökkent a Panama-csatornán áthaladó hajók száma
Szárazság miatt 29 százalékkal csökkent a Panama-csatornán áthaladó hajók száma Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Panama-csatorna forgalma jelentős visszaesést mutatott a 2024-es pénzügyi évben, mivel a területet sújtó súlyos szárazság drasztikusan csökkentette a hajók áthaladásának lehetőségét, derül ki a Seatrade Maritime News cikkéből. Az illetékes hatóságok jelentése szerint 9944 hajó használta a csatornát az elmúlt évben, szemben az előző év 14 080 hajójával, ami 29 százalékos csökkenést jelent. Emellett a csatornán keresztül szállított áru mennyisége 423 millió tonnára esett vissza, ami 17 százalékkal kevesebb, mint az előző évben.

A szárazság következtében a Panama-csatorna hatósága (ACP) 2023 végén szigorú korlátozásokat vezetett be, ami jelentősen csökkentette a napi áthaladó hajók számát. 

Míg normál körülmények között napi 36-38 hajó haladhat át a csatornán, a legsúlyosabb időszakban ez a szám 22-re esett vissza. A helyzet 2024 januárjától kezdett javulni, amikor a hatóságok fokozatosan enyhítették a korlátozásokat, és a csatorna forgalma az év során fokozatosan visszatért a normális szintre.

A legkevésbé érintett hajótípusok között voltak a konténerszállító hajók, amelyek tranzitja két százalékkal nőtt, míg a legnagyobb visszaesés a cseppfolyósított földgázt és a kémiai anyagokat szállító hajók esetében történt. 

Az földgázt szállító hajók száma 66 százalékkal esett vissza, míg a száraz árut szállító hajók tranzitja 46 százalékkal csökkent.

A csatorna hatósága az október elsejétől kezdődő időszakra új hosszú távú kvótaelosztási módszert is bevezetett, amelyet az áruszállítási biztonság és rugalmasság növelése érdekében fejlesztettek ki. Az új rendszer célja, hogy alkalmazkodjon az olyan kihívásokhoz, mint a szárazság és az éghajlati változások.

A Panama-csatorna az Egyesült Államok, Kína és Japán legnagyobb hajózási útvonala, és jelentős szerepet játszik a globális kereskedelemben, mivel a világ tengeri kereskedelmének mintegy öt százaléka ezen keresztül bonyolódik le.

Borítókép: Turisták állnak a fedélzeten, amint a Brilliance of the Seas tengerjáró hajó belép a Panama-csatorna Miraflores zsilipjébe Panamavárosban (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.