Ez is operett, az is operett

Múlt csütörtöktől vasárnapig zengtek az operettműfaj nagy slágerei a Veszprémi Petőfi Színházban és környékén, de néha-néha zengett az ég is, hogy ráijesszen a II. Rátonyi Róbert Operettfesztivál népes szabadtéri közönségére. Az operettrajongóknak azonban nem szegte kedvét a borús, esős idő sem, mindvégig kitartottak a műfaj mellett. Az annyiszor temetett műfaj mellett.

Temesi László
2019. 06. 25. 6:55
A József Attila Színház művészei telt ház előtt adták elő a Csókos asszonyt Fotó: Teknős Miklós
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Rátonyi Róbertről elnevezett első fesztivál tavaly olyan jól sikerült, hogy természetesnek tűnt, idén is találkoznak a műfaj jeles képviselői, s aligha kétséges, hogy „jövőre veled ugyanitt!”. A Budapesti – akkor még Fővárosi – Operettszínház koronázatlan királyának neve azzal csábította Veszprémbe ezt a nívós fesztivált, hogy a művész, életének utolsó szakaszában, négy előadást is rendezett a városban, s már tervezte az újabbat, de váratlanul, mind­össze 68 évesen, 1992-ben elhunyt. A város azonban annyira megszerette, hogy – ha negyedszázaddal később is –, tisztelegve a legendás táncos komikus előtt, elhatározta, ezzel a rendezvénnyel emléket állítanak neki.

– Az operett műfaja közel áll az emberek szívéhez, ez ihlette a fesztivál megszületését a múlt évben, amelynek célja a szórakoztatáson kívül, hogy megőrizze és mentse a műfaj hagyományos értékeit. Folyamatosan figyeljük, mit gondol, mit érez a közönség, és a program összeállításakor ehhez igazodunk – hangsúlyozta Oberfrank Pál, a Petőfi Színház és a fesztivál igazgatója.

– Bízom benne, hogy a négynapos eseménysorozat idén is tartalmas kikapcsolódást nyújtott a családosan érkezők számára is, és sokan ismerkedtek meg közelebbről a hungarikumnak számító műfajjal – mondta Keller János művészeti vezető. Valóban, volt gyereksziget is sok zenével és programmal, meseoperett is, de minden korosztály megtalálhatta a kedvére valót.

A nyitónap első fellépője Oszvald Marika volt, és az ő műsorszáma zárta a fesztivált, amelyen természetesen több neves kollégája is fellépett a Budapesti Operettszínházból. A Kossuth-díjas szubrett röviden megemlékezett egykori kollégájáról, a rendezvény névadójáról: – Rátonyi Róbert olyan személy volt, akit szívesen követnénk az életünkben, és úgy érezhetjük, mi is eljuthatunk olyan magasságokba, mint ő, akit nem az motivált, hogy csodálják, hanem elsősorban az emberek szeretete, amely repítette.

A József Attila Színház művészei telt ház előtt adták elő a Csókos asszonyt
Fotó: Teknős Miklós

A szintén neves szubrettek, Galambos Erzsi és Felföldi Anikó – túl a nyolcvanon is – megtisztelték a fesztivált egy hangulatos beszélgetés erejéig Nemlaha György rendező vezetésével, és a következőket mondták Rátonyi Róbertről: pontos és precíz ember volt, aki mindent kitalált előre népszerű tévéműsoraiban (Legyen a vendégem, Ez is operett, az is operett), de színházi előadásaiban is, amelyek mind spontánnak tűntek. Ebben hasonlított a nagy elődhöz és pályatárshoz, Latabár Kálmánhoz.

A II. Rátonyi Róbert Fesztiválon, a nagyszínpadon, olyan előadásokat láthattunk, mint Kecskemétről, a Katona József Színházból az Állami áruház, a csíkszeredai Csíki Játékszínből a Mágnás Miska és a budapesti József Attila Színházból a Csókos asszony című operetteket, valamennyit telt ház előtt. A nézők szavazhattak is, melyik előadás tetszett a legjobban – sejtjük, nehéz dolguk lehetett, mert valamennyi nagy sikert aratott.

A Zsadon Andrea és Szolnoki Tibor páros pedig önálló műsorral rukkolt elő a fesztiválon, de nem feledkezhetünk meg a helyi neves művészekről sem, akik mindennap nívós, zenés műsort adtak a színházkertben, élükön az éppen 60. születésnapját ünneplő Kőrösi Csabával. Ugyanitt, a kertben adott másfél órás hangulatos koncertet a Bihari Cigányzenekarral és Fejős Jenő nótaénekessel a szintén jubiláló, Veszprémből elszármazott operettprimadonna – a Budapesti Operettszínház volt tagja –, Szóka Júlia, aki 30 éve van a pályán. Mindketten egyszerre két hungarikumot is népszerűsítettek: a nótát és az operettet.

Peller Károly nemcsak a gálán lépett fel, de rendezőként is bemutatkozott: a Péntek 13 (zenés szerelembe esés) című fergeteges előadással, amelyen a Vasutas Zeneiskola és a Budapesti Operettszínház Pesti Broadway Musical Stúdió végzős hallgatói, jövendő primadonnák, szubrettek, bonvivánok és táncos komikusok léptek fel.

Elnézve őket, nem kell félni, hogy a műfaj utánpótlás nélkül marad, de végig követve a négynapos Rátonyi-fesztivál programját, s tapasztalva a hatalmas érdeklődést, megállapíthatjuk, továbbra is él, virul az operett!

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.